موضع رسمی جنبش حماس درباره «راه حل دو دولت»

 

 نویسنده: دکتر خالد قدومی نماینده حماس در ایران

برگرفته از: موسسه گفتگوی دینی وحدت

۲۹ اکتبر ۲۰۲۴

بعد از انتشار بیانیه مجمع مدرسین و محققین و موجی که این بیانیه درباره «راه حل دو دولت» در رسانه و محافل سیاسی به راه انداخت، یکی از اعضای این مجمع در دفاع از این بیانیه مدعی شده بود که این طرح مورد تایید رهبران حماس قرار گرفته است.

موسسه گفتگوی دینی وحدت با توجه به وظیفه ذاتی خویش و با هدف روشنگری و اطلاع رسانی و صحت سنجی این ادعا، با نوشتن نامه‌ای به نماینده رسمی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، موضع رسمی این جنبش نسبت به این طرح را استفسار نمود.

در ذیل نامه مدیر موسسه و پاسخ جناب دکتر خالد قدومی نماینده حماس در ایران را مطالعه بفرمایید:

نماینده محترم جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ایران
جناب دکتر خالد قدومی
زید عزّه
سلام علیکم
با آرزوی توفیق الهی و تسلیت شهادت مجاهد نستوه و متفکر مبارز شهید یحیی سنوار به جنابعالی و تمامی همرزمانتان در جنبش حماس، به استحضار می‌رساند مجموعه‌ای موسوم به «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم» در پایان بیانیه ای که به مناسبت شهادت شهید یحیی سنوار صادر کرده است، تنها راه تحقق صلح را راه حل دو دولت دانسته است.
بعد از اعتراضات شدیدی که به این بیانیه انجام شد، در توجیه دیدگاه خود، مدعی شدند که راه حل دو دولت از طرف رهبران حماس تایید شده است.
خواهشمند است دیدگاه رسمی جنبش اسلامی مقاومت فلسطین حماس را در این موضوع بیان بفرمایید.
با تشکر
مدیر موسسه گفتگوی دینی وحدت
حمیدرضا غریب رضا

 

بسم الله الرحمن الرحیم
برادر فاضل شیخ حمید غریب رضا زید عزّه
مدیر موسسه گفتگوی دینی وحدت

در پاسخ به پرسش ارزشمند جنابعالی و سوالی که درباره دیدگاه جنبش حماس نسبت «به راه حل دو دولت » مطرح کردید، با توفیق الهی نکات زیر را بیان می‌کنم:

بنده نسبت به چنین اشتباه و طرح چنین شبهه‌ای به شدت متاسف هستم و باید بگویم طرح این مساله، مسوولیت ما را در روشنگری نسبت به حقایق سنگین‌تر می‌کند و چه بسا تاکید رهبر انقلاب حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای حفظه الله بر ضرورت این روشنگری و نامگذاری آن به «جهاد تبیین» از این باب باشد.

موضع اصولی جنبش مقاومت اسلامی درباره راه حل سیاسی مساله فلسطین بر دو پایه اساسی بنا نهاده شده است:

  1. نگاهی ریشه دار در مبانی اسلامی به مساله فلسطین:
    بر اساس این دیدگاه، فلسطین سرزمینی است که وقف اسلامی به شمار می‌آید و هیچ مسلمانی حق ندارد در انجام وظیفه خود نسبت به این میراث اسلامی کوتاهی کند تا جایی که باید گفت: مسوولیت حمایت و دفاع از این سرزمین مقدس تنها به عهده ملت فلسطین نیست بلکه تمامی جهان اسلام این وظیفه را به دوش دارد. بنابراین هر گونه کوتاه آمدن از ذره ای از خاک فلسطین خیانت به خدا و رسول الله است.
    فلسطین قبله نخست مسلمانان را در خود جا داده و به همین جهت هم بر تمامی امّت اسلامی واجب است این سرزمین را نجات دهند.
    هر چند ملت فلسطین نوک پیکان این پروژه جهادی است و در خط نخست مبارزه قرار دارد ولی این واقعیت، وظیفه سنگین دفاع از سرزمین مقدس فلسطین را از دوش سایر مسلمانان برنخواهد داشت.
  2. از نقطه نظر منافع سیاسی:
    ما علاوه بر اینکه حق وجود اسرائیل، در سرزمین فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسیم، معتقدیم سرزمین تاریخی فلسطین از نظر جغرافیایی در شرق از رود اردن تا دریای مدیترانه در غرب و در شمال از رأس الناقوره تا ام الرشراش در جنوب امتداد دارد. مساحت فلسطین ۲۷ هزار و نه کیلومتر مربع است. تمامی این مساحت کشور فلسطین است و رژیم صهیونیستی که اسرائیل نامیده شده است، کمترین حقی در ذره‌ای از این خاک ندارد.

دیدگاه انسانی و سیاسی ما که مبتنی بر مبانی اسلامی، انسانی و ملّی است به اجماع ملی حول برنامه‌ای سیاسی معتقد است. دیدگاه جنبش حماس عبارت است از:

« پذیرش دولت فلسطینی با داشتن حق حاکمیت بر کرانه باختری و باریکه غزه به پایتختی قدس شرف، و حفظ حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به مناطقی که از آن بیرون رانده شده‌اند، «بدون به رسمیت شناسی آنچه اسرائیل نامیده شده» و اینکه در چارچوب اجماع ملی محقق بشود».

البته فارغ از مسائل ذکر شده، مانع اصلی همه راه‌های پیشنهادی، طرف اسرائیلی است که چند ماه پیش نیز قانون مخالفت با راه‌حل دو دولتی را تصویب کرد و به قوانین، قطعنامه‌ها و نهادهای مرجع بین المللی هیچ وقعی نمی‌نهد.

هنگامی که می‎بینیم دشمن بیش از ۷۵ سال است که در سرزمین فلسطین، نسل کشی می‌کند، دیگر جای هیچ راه حلی حتی سخن گفتن از راه حل سیاسی، باقی نگذاشته و اساسا هم زمینی برای تشکیل کشور فلسطین باقی نمانده است و به همین دلیل هم طوفان اقصی به راه افتاد. طوفانی که به اذن الهی، طومار دشمن صهیونیستی را در هم خواهد پیچید و دولت فلسطینی آزاد را در تمامی خاک فلسطین برپاخواهد کرد».

‘إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدًا (۶) ‘وَنَرَاهُ قَرِیبًا (۷)’ [سوره المعارج].
همانا که آنان تحقق این وعده الهی را بعید و دور می‎دانند و ما آن را نزدیک می‎بینیم.

دکتر خالد قدومی
نماینده جنبش حماس
ایران

٢٨ أکتوبر ٢٠٢۴