castillo

آموزگار چپ‌گرا، کاستیّو، پیروز انتخابات ریاست جمهوری پِرو

 
تارنگاشت عدالت
 
 
مترجم: م. قربانی
برگرفته از: تله‌سور
۱۶ ژوئن ۲۰۲۱
 
 
 

روز سه‌شنبه اداره ملی امور روندهای انتخاباتی پرو (او ان پی ای) شمارش تمام آرای اخذ شده در روز ۶ ژوئن را به پایان رساند. پِدرو کاستیو کاندیدای جریان «پِروی آزاد» ۵۰٫۱۲ درصد آرا، و کاندیدای «نیروی پوپولار» کایکو فوجی‌موری ۴۹٫۸۷ درصد آرا را کسب کرد.

رقم مطلق آرای دریافت شده برای پروفسور چپ‌گرا، کاستیو، ۸٫۸۳۵٫۵۷۹ رأی با تفاوت ۴۴٫۰۵۸ رأی بیش‌تر از فوجی‌موری ماوراء راستی که آرا ۸٫۷۹۱٫۵۲۱ نفر از رأی دهندگان را جلب کرد، بود.

۱۸٫۸ میلیون از شهروندانی پرویی در داخل و خارج از کشور آرای خود را به صندوق‌ها ریختند. از این تعداد ۱۷٫۶ میلیون رأی معتبر، بیش از یک میلیون بی‌اعتبار و ۱۲۱٫۴۷۷ رأی سفید شناخته شد.

اگرچه «او ان پی ای» شمارش آرا را به پایان رسانده و نشان داده که کاستیو بیش‌ترین آرا را کسب کرده است، هیأت داوری  ملی هنوز نام نماینده منتخب را اعلام نکرده است.

دخترِ آلبرتو فوجی‌موری دیکتاتور سابق پرو از هیأت داوری خواسته است آرا را ملغا اعلام کند و مانع ریاست جمهوری کاستیو بشود.

با این وجود، کاندیدای «پروی آزاد» از هواداران خود برای گردهم‌آیی مقابل ستادهای انتخاباتی تشکر کرد. کاستیو گفت: «مردم پرو برخاستند تا به صورت دمکراتیک اعلام نمایند که می‌خواهند کشور خود را نجات دهند. امشب نه تنها باید شب شعف و شادی باشد، بلکه هم‌چنین باید شب مسؤولیت‌پذیری بزرگی باشد. اکنون باید آرام باشیم زیرا امروز نبرد برای پایان دادن به نابرابری‌های بزرگ آغاز می شود.»

منتخب واقعی مردم پرو از مقامات انتخاباتی پرو خواست اعلام رسمی پیروز انتخابات را به تعویق نیاندازد و به اراده مردم احترام بگذارد.