Nato_marg

احیای ناتوی دچار «مرگ مغزی»، دشوار است!

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از:ردگلوب
۹ آوریل ۲۰۲۲
 

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به تازگی نشست وزرای خارجه را در مقر خود در بروکسل، پایتخت بلژیک ترتیب داد و از وزرای خارجه چهار کشور آسیا-اقیانوسیه یعنی ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند برای حضور در این نشست دعوت کرد.

آن‌ها ادعاهای بی اساسی درباره موضع چین در قبال مسأله اوکرائین مطرح کردند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اظهار داشت که چین باید برای اولین بار در تشریح «مفهوم استراتژیک جدید» سازمان مورد توجه قرار گیرد.

آتش جنگ ناشی از گسترش ناتو به شرق همچنان در اوکرائین زبانه می‌کشد. در عین‌حال، ناتو به مثابۀ «ماشین جنگ سرد» بی‌صبرانه در صدد گسترش نفوذ خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. این به طور کامل ماهیت ناتو را به عنوان ابزار هژمونی ایالات متحده و تمایل آن به ادامه شرارت آشکار می‌کند.

در کنفرانس وزرای خارجه ناتو درباره مسأله اوکرائین، چین بدون دلیل مورد حمله قرار گرفت. هدف انتقال تضادها، دامن زدن به تقابل‌ها و استفاده از آن‌هاست. به عنوان محرک اصلی بحران اوکرائین، ناتو به رهبری ایالات متحده در بیش از دو دهه گذشته پنج دور گسترش به سمت شرق را انجام داده است، که به تدریج روسیه را با فشار به گوشه‌ای سوق داده و در نهایت منجر به وقوع درگیری روسیه و اوکرائین شده است. پس از آن ناتو از اوکرائین پشتیبانی و بارها از این کشور حمایت نظامی کرد.

ناتوی دچار «مرگ مغزی» به رهبری ایالات متحده در تلاش است تا از جنگ در اروپا برای احیای خود استفاده کند. اهداف گسترده‌تر آن‌ها گسترش در منطقۀ آسیا و اقیانوسیه و حتی جهانی شدن ناتو، برای ادامه حمایت از هژمونی ایالات متحده است. برای دستیابی به این هدف، ناتو با استفاده از درگیری‌های منطقه‌ای و تغذیه از اشک و خون مردم بی‌گناه به نیروی خبیثی تبدیل شده است که صلح را در منطقه و سراسر جهان نابود می‌کند.

ناتو، به مثابۀ یادگاری از دوران جنگ سرد، که باید مدت‌ها پیش خود را منحل می‌کرد، نه صلاحیت آن‌را دارد که با انگشت اشاره دیگران را نشان دهد و نه حق دارد سایر کشورها را تهدید کند که جانب چه کسی را بگیرند.

منطقه آسیا و اقیانوسیه به عنوان یکی از مناطق جهان با بیش‌ترین پویایی و پتانسیل توسعه، صفحه شطرنج برای بازی‌های ژئوپلیتیک نیست. به قدرت‌های خارجی هرگز اجازه داده نخواهند شد که در منطقه درگیری‌های گروهی ایجاد کنند.

این یک خیال واهی برای ناتو خواهد بود، که با حمایت از برخی کشورها در منطقه آسیا-اقیانوسیه آشوب به پا کند. جهان نیازی به جنگ سرد جدید ندارد و ناتوی دچار «مرگ مغزی»، هر چقدر هم که دشمن خیالی علیه خود بتراشد، نمی‌تواند دوباره زنده شود!

 

برگرفته از رادیو چین بین‌المللی