moncada

اخراج سفیر آمریکا در نیکاراگوئه

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: لورا گونزالس
برگرفته از: آمریکا ۲۱
۳۱ ژوئیه ۲۰۲۲

 

نیکاراگوئه تأیید صلاحیت سفیر آمریکا را رد کرد

 

وزیر خارجه نیکاراگوئه مونکادا (نفر دوم از راست) در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه، منبع: CCC Cesar Pérez
 

 

ماناگوئه– دولت نیکاراگوئه پذیرش «هوگو رودریگز» را که از سوی جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا به عنوان سفیر در نیکاراگوئه معرفی شده بود، رد کرده است. این‌را «دنیس مونکادا»، وزیر امور خارجه این کشور آمریکای مرکزی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد.

مونکادا گفت: این اقدام دولت رییس‌جمهور دانیل اورتگا «در استفاده از اختیارات و اعمال حاکمیت ملی خود است.» این دیپلمات با اظهارات مداخله‌جویانه و نیز توأم با بی‌احترامی در جریان استماع در مجلس سنای آمریکا در امور نیکاراگوئه دخالت کرد.

رودریگز در جمع اعضای کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای آمریکا بیان کرد که به عنوان سفیر «از همه ابزارهای اقتصادی و دیپلماتیک برای ایجاد تغییر مسیر در نیکاراگوئه استفاده خواهد کرد.» او هم‌چنین از «زندانیان سیاسی، سازمان‌های غیردولتی توقیف شده از سوی دولت، هزاران تبعیدی و فضای سرکوب، ترس و ناامیدی» در نیکاراگوئه صحبت کرد. «در انتخابات نوامبر ۲۰۲۱، مردم نیکاراگوئه “از هرگونه انتخاب واقعی محروم شدند” و “امیدهای آن‌ها برای دمکراسی و رفاه” از بین رفت.»

به گفته این نامزد، کنار گذاشتن نیکاراگوئه از توافق تجارت آزاد آمریکا با آمریکای مرکزی و جمهوری دومینیکن (DR-CAFTA)  ( موسوم به کفتا) نیز باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

رودریگز در حال حاضر دستیار معاون وزیر در امور نیم‌کرۀ غربی است و پیش از این در سفارتخانه‌های ایالات متحده در مکزیک، پرو و پاراگوئه مشغول به کار بود.

 

*

 

مونکادا، وزیر امور خارجه گفت: «رودریگز با موضع‌گیری خود اصول حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل و کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک را نادیده گرفته است. طبق اصول کنوانسیون وین، سفرا نباید در امور ملی دخالت کنند، چه رسد به این‌که خود یک عنصر دخالت یا مداخله‌گرایی باشند.»

روابط دیپلماتیک بین نیکاراگوئه و ایالات متحده پس از حوادث تابستان ۲۰۱۸ که به عنوان قیام یا تلاش برای کودتا با بودجه ایالات متحده طبقه‌بندی شد، و افزایش تحریم‌های ایالات متحده علیه اعضای دولت جبهه آزادیبخش ساندینیستی، تیره و دستخوش تنش شده است. روابط رو به رشد نزدیک‌تر بین دولت نیکاراگوئه و چین در این میان نه تنها نشانه‌ای برای همکاری با یک شریک تجاری قابل اعتماد، بلکه هم‌چنین بیانگر جست‌وجوی یک قدرت ضامن مطمئن و تغییر جهت‌گیری است.

رودریگز قرار بود جایگزین کوین سالیوان شود که در اکتبر ۲۰۱۸ از سوی دونالد ترامپ رییس‌جمهور سابق آمریکا منصوب شد و به مدت سه سال‌ونیم است که سفارت را در ماناگوئه اداره می‌کند.

از هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که وضعیت چگونه خواهد شد. ایالات متحده به نوبه خود می‌تواند سفیر نیکاراگوئه را به عنوان شخص نامطلوب اعلام کند و در نتیجه باعث کاهش سطح روابط دیپلماتیک در حد کاردار شود.