Bennett

اسرائیل بدون شاگرد ژابوتینسکی*

 
 
تارنگاشت عدالت
 
 
برگرفته از: ولترنت
۱۵ ژوئن ۲۰۲۱
 
 
ایالات متحده آمریکا و روسیه با درنظرگرفتن همایش سران در ژنو بر سر اسرائیل به توافق رسیدند.
 
 
 

روسیه دوسال بود که به “آویگدور لیبرمان” مولداوی‌تبار  فشار وارد می‌کرد که نخست‌وزیر تجدیدنظرطلب اسرائیل، بنیامین نتانیاهو را سرنگون سازد. ولی نتانیاهو مورد حمایت ایالات متحده آمریکا قرار داشت.

نتانیاهو فرزند منشی خصوصی “ولادیمیر ژابوتینسکی” موسس حزب رویزیونیستی  که در واقع جد حزب لیکود محسوب می‌شود، بود. بنابر دکترین “ژابوتینسکی”  فلسطین «سرزمینی بدون خلق ، برای خلقی بدون سرزمین» بود و در نتیجه مردم بومی منطقه مانند سرخ‌پوستان آمریکایی quantite negligeable (قابل اغماض) محسوب می‌شدند.

در سال‌های اخیر  نتانیاهو با مهارت  بین واشنگتن و مسکو مانور می‌داد و بیشتر به مسکو سفر کرد تا به واشنگتن. او در واقع برای هردو طرف غیرقابل تحمل شده بود. دستگاه دیپلماسی بایدن از چهارمین انتخابات عمومی اسرائیل استفاده کرد تا خود را از شر هم‌پیمان سابق خود رها سازد. برای این کار کافی بود آمریکا ائتلافی از نیروهای اپوزیسیون را که  دو سال متمادی از قبول آن خودداری کرده بود مورد حمایت قرار دهد.

روز ۱۳ ژوئن در کنست، دولتی حول محور نخست‌وزیر “نفتالی بنت” و “یائیر لاپید” برمبنای ناسیونالیسم انتخاب شد.

*ولادیمیر ژابوتینسکی  یک نویسنده لهستانی و از نظریه پردازان  جنبش صهیونیستی به شمار می رفت و خواستار بازنگری سیاست کاربردی سازمان جهانی صهیونیستی بود و به همین دلیل لقب «رویزیونیست» را برای خود و هوادارانش کسب کرد.

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

*ولادیمیر ژابوتینسکی یک نویسنده لهستانی بود که خواستار بازنگری سیاست کاربردی سازمان جهانی صهیونیستی بود و به همین دلیل لقب «رویزیونیست» را برای خود و هوادارانش کسب کرد. او طی مقاله‌ای به نام «دیوار آهنین» در سال ۱۹۲۳ با وقاحت کامل نوشت:

«ما نمی‌توانیم برای فلسطین غرامتی بپردازیم، نه به فلسطینی‌ها و نه به اعراب. به همین دلیل هم نمی‌توانیم توقع داشته باشیم تا یک قرارداد داوطلبانه ممکن شود. حتا محدودترین سکناپذیری  بایستی علیه خواست مردم بومی منطقه صورت گیرد. به همین دلیل بایستی که این کار زیر سپر زور ادامه داده شود و تکامل یابد تا به دیوار آهنین مبدل گردد که مردم بومی هرگز نتوانند آن را ویران کنند. سیاست ما با اعراب این است و هرنوع فرمول دیگری ریاکارانه می‌باشد.» (کتاب صهیونیسم، ناجی قلابی، کتابخانه تارنگاشت عدالت)