اعتصاب کارگران ذوب آهن

 

بولتن نیوز

۵ مرداد ۱۴۰۳

 

 

فیلمی از هشتمین روز اعتصاب کارگران ذوب آهن که میگویند ۵ ماه است حقوق نگرفته ایم به همراه فایل صوتی توضیحات معترضین منتشر می شود.

 

به گزارش بولتن نیوز، پیش از این نیز بولتن نیوز در گزارش با عنوان “مدیرعامل ذوب آهن جایی برای دفاع از عملکرد خود نگذاشته / زیان پشت زیان” از این موضوع خبر داده که شرکت ذوب آهن دومین سال متوالی است که از زیان خارج نشده و در سال سوم از تابلو اصلی بورس پایین کشیده می شود، حال آقای کوهی مدیرعامل شرکت باید نسبت به وضعیت مالی و مدیریتی غیرقابل دفاع خود پاسخگو باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: گروه لنجان ۴۰۳ در رابطه با مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ذوب آهن که در تاریخ ۲۹/۴/۱۴۰۳ برگزارشد، طی گزارش نوشت:
همان‌گونه که اطلاع دارید مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ذوب‌آهن در تاریخ ۱۴۰۳/۰۴/۲۹برگزار گردیده است. در این جلسه مدیرعامل محترم ذوب‌آهن (جناب آقای مهندس کوهی) به ارائه گزارش و اعلام برخی اقدامات صورت گرفته در طی مدیریت خود پرداخته است.

در خصوص گزارش جناب آقای کوهی، امیدواریم ایشان هم با حسن ظن به این نقد نگریسته و توجهات خود را بیشتر از اینکه به بیرون از شهرستان معطوف دارد به درون شهرستان نیز توجه کرده و ابهامات و جواب سؤالات پیش‌آمده را حداقل برای افکار عمومی و کارکنان زحمتکش و سهامداران واقعی ذوب‌آهن مطرح نماید.

۱-در گزارش ارائه‌شده توسط مدیرعامل محترم ذوب‌آهن کمتر از اعداد و ارقام استفاده‌شده است و سعی شده است تا با کلی‌گویی و کیفی بحث کردن نظر مخاطب را به خود جلب کند؛ اما باید گفت جناب آقای مهندس کوهی،که ازنیمه دوم سال۱۴۰۱بعنوان رییس هیات مدیره وسپس ازبهمن۱۴۰۱بعنوان مدیرعامل سکانداری این شرکت رادردست داشته بر اساس آمار و ارقام صورتهای مالی شرکتی که در پایان سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۵۰۰میلیاردتومان سود انباشته داشته است در ادامه ودر سال ۱۴۰۱باثبت زیان خالص ۵۳۰۰میلیاردتومانی زیان انباشته ای حدود۴۱۰۰میلیاردتومان ایجادمیکنند و متاسفانه باوجودتغییرات گسترده در مدیران میانی کلیدی و هیات مدیره و مدیران شرکتهای تابعه در پایان سال ۱۴۰۲نیزباثبت زیان ۴۱۰۰میلیاردتومانی این روند زیان ده ادامه می یابد حال این سؤال در ذهن متبادر می‌شود که این زیان دهی قابل توجه درسالهای ۱۴۰۱و۱۴۰۲ به چه دلیل بوده است؟

۲-برای سال ۱۴۰۲ زیان اعلامی به مبلغ ۴۱۰۰میلیاردتومان اعلام می‌گردد. لکن به نظر می‌رسد این زیان محاسبه‌شده واقعی نبوده چراکه بدهی گاز مصرفی، بدهی برق و بدهی‌های حقوق دولتی مرتبط با معدن ققنوس که در یادداشتهای پیوست صورتهای مالی آمده در آن دیده نشده است واگراین بدهیهاهم به مبلغ۴۱۰۰اضافه شودمبلغ زیان درسال ۱۴۰۲به حدود۵۸۰۰میلیاردتومان میرسد. حال این سؤال جدی وجود دارد که چرا مجمع این زیان‌های پنهان را به‌طور شفاف اعلام نمی‌کند و از آن سرباز میزند؟

۳-هدف گزاری تیم مدیریتی ذوب آهن برای سال ۱۴۰۳ میزان ۳۲۰۰۰۰۰تن تولیداست یعنی بطور متوسط ماهانه۲۶۷۰۰۰تن حال‌آنکه طی سه چهارماهه سال جاری حدود۳۰درصدازبرنامه وهدفگذاری کمترتولیدشده است که بااین روندقطعادرهمین ۴ماهه اول سال ۱۴۰۳ زیان ۲۰۰۰میلیاردتومانی رابه همراه خواهدداشت . آیا به نظر شما بااین روندرسیدن به تولید هدف‌گذاری شده وسود۱۰۷ریال به ازای هر سهم یعنی ۷۰۰۰میلیارد تومان عملی است ؟!!!و یا اینکه به سهامداران رؤیایی بیش فروخته‌شده است؟بگذریم که بازیان انباشته واقعی حدود۱۰۰۰۰میلیاردی تا پایان سال۱۴۰۲تکلیف طلب ۲۵۰۰میلیاردی ادعایی شرکت از صندوق فولاد هم معلوم نیست به چه سرنوشتی دچار گردد.

۴-جناب آقای مهندس کوهی از نیمه دوم ۱۴۰۱ عضو هیئت‌مدیره ذوب‌آهن گردیده و از طرفی این شرکت دومین سال متوالی است که متأسفانه از زیان خارج نشده است. طبق قوانین سازمان بورس در پایان همین سال (سال سوم زیان) از تابلو اصلی خارج و به تابلو پایه انتقال خواهد یافت. با این تفاسیر جنابعالی چه تدابیری در این خصوص اندیشیده‌اید؟

۵-یکی دیگر از موارد سو مدیریت در ذوب‌آهن اصفهان می‌توان به باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب‌آهن اصفهان اشاره کرد. که مدیران پروازی نورسیده حدود ۱۵۰میلیاردتومان بیشتر از بودجه قابل توجه ۳۳۰میلیاردی هزینه وتعهدایجاد کرده اندوبااین وجودمشخص نیست باچه توجیهی ذوب آهن مبالغ قابل توجهی از بودجه فصل آینده را هم تقدیم آنان نموده است . پیشنهاد می‌شود در این خصوص و برای بررسی دقیق‌تر و کامل‌تر از بازرسان ویژه صدر تأمین یاشستااستمداد نمود.

۶-جناب آقای مهندس کوهی مدیرعامل محترم ذوب‌آهن اصفهان سوء مدیریت در حوزه منابع انسانی آن شرکت نیز بیداد می‌کند. استفاده از مدیران و مشاوران پروازی، عدم شایسته‌سالاری در انتصابات، حذف امکانات رفاهی شاغلین و بازنشستگان، عدم رسیدگی به مطالبات کارگری از انواع مختلف این سوء مدیریت‌هاست.

این نکات گوشه‌ای از معضلات ذوب آهن است و انتظار می‌رود که کارشناسان مختلف و صاحب‌نظر نیز به خود این جسارت را داده تا به‌صورت علمی و تخصصی مباحث مطرح‌شده رابه بحث بگذارندتا در پایان بتوان به وضعیت ذوب‌آهن بهبود داده شود.?“?