اقتصاد در باتلاق جنگ

 

تارنگاشت عدالت

 

 

برگرفته از: دنیای جوان

نویسنده: شیر هور

۷ سپتامبر ۲۰۲۴

 

 

اقتصاد اسرائیل از جنگ مداوم علیه مردم غزه آسیب دیده ، سرمایه گذاری ها متوقف  شده و کارگران ماهر کشور را ترک می‌کنند.

روزنامه اقتصادی مارکر می‌نویسد: احتمالاً «برون‌رفتن از این وضعیت برای اسرائیل دشوار خواهد بود.»

اسرائیل در جنگ یازده ماهه علیه مردم غزه بیش از ۴۰ هزار فلسطینی غیرنظامی را کشته است. در حال حاضر یک عملیات زمینی در کرانه باختری در جریان است که باعث مرگ و ویرانی در مقیاسی ناشناخته می‌باشد. در حالی که برخی این را نشانه قدرت اسرائیل تفسیر می کنند، حتی ژنرال های اسرائیلی هشدار می دهند که جنگ دیگر شکست خورده و امتناع از قبول این واقعیت می تواند به معنای پایان حیات اسرائیل باشد.  زیرا جنگ و نسل کشی مداوم در غزه نه تنها به معنای بحران در سیاست اسرائیل، بلکه به معنای بحران در اقتصاد اسرائیل است. مارکر هفته گذشته نوشت: اقتصاد در حال ورود و فرو رفتن به باتلاقی است که بیرون آمدن دوباره از آن دشوار خواهد بود.

 به گزارش مارکر، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و فاشیست آشکارا اسرائیل، ترجیح می‌دهد مغرورنانه به تحریک ادامه دهد. روزنامه اقتصادی اسراییل گلوبس گزارش داد که در طول مذاکرات بودجه اسرائیل، او سعی کرد با اشاره به اینکه او در  شرایط جنگی موجود «وقت ندارد شانزده صفحه وراجی غیرواقعی بخواند»، یک نظر کارشناسانه  حقوقی را دور بزند. در همین حال، سرمایه گذاری خارجی در اسرائیل ریزش کرده است. بخش‌های ساخت و ساز بدون کارگران نازل مزد فلسطینی به خاک نشسته. هاآرتص در پایان ماه اوت گزارش داد که تعداد زیادی از متخصصان آموزش دیده کشور را ترک می کنند. هفته گذشته، نفتالی بنت، نخست وزیر سابق، حتی تلاش کرد در یک درخواست عمومی متخصصان فناوری اطلاعات، دانشمندان و دانشگاهیان را متقاعد کند تا فرصت دیگری به اسرائیل بدهند.

 دولت تلاش می‌کند با استناد به کاهش نسبی ​​در تولید اقتصادی و تثبیت نرخ بیکاری  و ثبات  ارزش واحد پول ملی بحران را کم اهمیت جلوه دهد.مثلاً پروژه‌های بزرگی مانند پروژه‌های کنسرن آمریکایی تراشه اینتل برجسته می‌شوند. اینتل بزرگترین سرمایه گذاری خارجی در تاریخ این کشور را با ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد یک کارخانه جدید تولید تراشه در اسرائیل اعلام کرده بود.  فرستنده I-24 News برنامه های گوگل برای خرید شرکت فناوری اسرائیلی Wiz را به مبلغ ۲۳ میلیارد دلار به عنوان نشانه ای از توان مقاومت اقتصاد اسرائیل توصیف کرد.

ولی با این حال، هر دو پروژه لغو شد. علاوه بر این، آمار بیکاری، تنها کسانی را که به طور فعال به دنبال کار هستند، در نظر می‌گیرد و بیکار معرفی می‌ کند و صدها هزار نفری را که در اثر جنگ باید خانه های خود را تخلیه می‌کردند،شامل نمی شود و همچنین نیروهای ذخیره نظامی که قادر به کار نیستند و یا بیش از ۸۵ هزار نفری که دست دیگر از کار کشیده اند و در جستجوی کار نیستند را نیز شامل نمی‌شود. به طور همزمان، بانک مرکزی اسراییل، واحد پول محلی، شِکِل را با فروش بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز خارجی برای جلوگیری از گسترش هراس سرپا نگه می دارد.

 نمایش تولید ناخالص داخلی (GDP) تحریف می‌شود،  نه تنها به دلیل مقادیر بسیار زیاد مصرف سلاح و مهمات که ارتش اسرائیل عمدتاً علیه غیرنظامیان استفاده می کند. در واقع به استثنای صنعت تسلیحات، اقتصاد اسرائیل خیلی ساده فلج شده است. هرچند  مصرف خصوصی خانوارها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ پس از رشد ۲۳،۵ درصدی در سه ماهه اول، دوازده درصد افزایش یافت. اما مصرف در خارج از اسرائیل (مناطق اشغالی) به شدت رشد کرده است. مارکر اشاره می‌کند که در بازار داخلی که به میزان قابل توجهی ضعیف‌تر است، رشد تولید ناخالص داخلی احتمالاً به طور عمده به دلیل کمک‌های دولت به انتقال داده‌شدگان و نیروهای ذخیره است.

 هر خانواده ای که از مناطق خطرناک شمال یا جنوب اسرائیل فرار می کند و مجبور است در هتل اقامت کند، و  همین طور که مجبور است همچنان به پرداخت هزینه آپارتمان خالی خود ادامه دهد، به تولید ناخالص داخلی کمک می کند و  نیز به همین صورت خریدهای کنسرو، آب، بنزین و ژنراتور ناشی از هراس، که باید مردم را برای یک جنگ ویرانگر آماده کنند.  تولید سرانه اقتصادی از ابتدای جنگ ۳،۵ درصد کاهش یافته است و در حال حاضر حدود پنج درصد کمتر از نرخ رشد پیش‌بینی شده برای کل سال است.

 در حالی که در طول بحران های دهه ۱۹۵۰ و  ۱۹۶۰ دولت اسرائیل توانست با مداخله شدید، امکانات لازم برای احیای اقتصاد را بسیج کند، هزینه های غیرنظامی امروز به حداقل رسیده است. چنین شبکه ایمنی دیگر وجود ندارد. حتی اگر قضات وفادار به دولت در ابتدای هفته مانع از  اعتصاب عمومی شدند، نمی توانند اعتماد عمومی از دست رفته  نسبت به آینده پروژه صهیونیستی را احیاء کنند.