cuba

امضای بایدن برای ادامه محاصره کوبا

 
تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: رائول آنتونیو کاپوته
برگرفته از: گرانما
۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳
 

محاصره اقتصادی، تجاری و مالی علیه کوبا که برای اکثریت قریب‌به اتفاق مردم جهان غیرقانونی و غیرانسانی محسوب می‌شود و تنها برای «کوری، که نمی‌خواهد ببیند» وجود ندارد، سال به سال  توسط  ساکنان متفاوت کاخ سفید  به تصویب  رسید.

دولت فعلی نیز نمی‌توانست غیر از این کاری کند و در راستای  سیاستی که دولت کندی از ۳ فوریه ۱۹۶۲ دنبال می‌کرد، جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده آمریکا نیز قانون تجارت با دشمن  را که اساس  محاصره کوبا بود  یک سال دیگر تمدید نمود.

در این سند رسمی رئیس جمهور از وزیر دارایی خانم جانت یلن خواست تا  این اقدام تحریمی علیه کوبا را به اجراء درآورد و تاکید کرد که ادامه یک‌جانبه آن «به نفع منافع ملی» ایالات متحده آمریکاست. دروغی که نیاز به توضیح ندارد.

جنگ ظالمانه با هدف  گرسنه نگاه داشتن تمام مردم و افکندن آنان به ورطه  فقر و بدبختی که در طول زمان  توسط قوانین دیگری چون قانون توریچلی در سال ۱۹۹۲، قانون هلمز-برتون در سال ۱۹۹۶ و مجموعه‌ای از  اقدامات اتخاذ شده توسط کاخ سفید طی ریاست جمهوری  ترامپ گسترده‌تر شد، باز ادامه دارد.

هیچ فرد کوبایی نیست  که از این سیاست  که بر زندگی روزمره هرخانواده تاثیر می‌گذارد، رنج نبرده باشد. محاصره باعث فقدان  دارو است، محاصره  باعث تعطیل نیروگاه‌های برق است، محاصره  حمل و نقل را مختل می‌کند، زیرا لوازم و قطعات یدکی در دست نیست. محاصر از اجرای  پروژه‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

جو بایدن که روزی می‌گفت: «من در کنار مردم کوبا  خواهم ماند» اخیراً نسل‌کشی علیه مردم کوبا را باز مورد تایید قرار داد. او با تدوام خصومت و همدستی در این جنایت، نام خود را  در تاریخ سیاستی منسوخ  که مورد قبول اکثریت جامعه جهانی نیست، ثبت کرد.