irakkurdistan

انقلاب فمینیستی کیلویی چند؟

تارنگاشت یونگه ولت

 

 
نویسنده: آننوشکا اکهارت
مترجم: مینا صابری
برگرفته از: مجلۀ هفته
۱۴۰۱/۰۷/۱۹

 

تظاهرات در کردستان عراق در حمایت از شعار «زن، زندگی، آزادی»

مقدمه مترجم: مرگ یا قتل دو زن هردو کرد و واکنش ارکسترامپریالیستی غرب با استانداردهای دوگانه. ترجمه این مقاله به معنی حمایت از نظرات سیاسی مطرح شده در مطلب نیست، بلکه نشان دادن فریبکاری غرب و ارکستر رسانه ای و ترول های شبکه های اجتماعیش به بهانه دفاع از حقوق زنان و شعار «زن، زندگی و آزادی» است، یکی مهسا امینی و دیگری مبارز سیاسی زنان در کردستان عراق توسط رژیم ترکیه ترور میشود و رسما هم تایید از طرف آنها تایید میشود: که آره ما کشتیم بازم میکشیم! رسانه های بی بی سی، ایران اینترنشنال و من و تو و چپ و راست ایران که همه یک پایشان در کردستان عراق گیر است برایش تره هم خرد نمی‌کنند؟ از طوفان توییتری و اینستایی خبری نیست؟ چون ترکیه متحد آمریکا است، حقوق بشر، جان انسانها و انقلاب فمینیستی کیلویی چند؟

قتل های سیاسی زنان

سفیر ترکیه به طور غیرمستقیم تیراندازی هدفمند به ناگیهان آکارسل فعال کرد در شمال عراق را تایید کرد.

«ناگیهان آکارسل» مورد اصابت یازده گلوله قرار گرفت. سه شنبه گذشته، این روزنامه نگار، فعال حقوق زنان و پژوهشگر کرد در مقابل آپارتمان خود در شهر سلیمانیه در منطقه خودمختار کردستان در شمال عراق (جنوب کردستان) قربانی حمله شد. او که اصالتاً اهل شهر قونیه ترکیه بود، سابقه ۳۰ سال فعالیت سیاسی داشت و چند سال در ترکیه زندانی بود.
این ظن به سرعت به وجود آمد که سرویس مخفی ترکیه «میت» می تواند با این قتل ارتباط داشته باشد. در روز قتل آکارسل، رئیس میت، هاکان فیدان، برای دیدار با نمایندگان

رکمنستان در جنوب کردستان عراق حاضر بود. در همان روز، اتحادیه میهنی کردستان (PUK) گزارش داد که عاملان را دستگیر کرده است. هویت آنها هنوز فاش نشده است.
جالب اینجاست که علی ریضا گونای، سفیر ترکیه در عراق، عملاً این اقدام را تایید کرده است. روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه یک دفتر صدور ویزا در اربیل، پایتخت شمال عراق، گونای توسط به سوال یک روزنامه‌نگار در مورد ادعاهایی که ترکیه مسئول قتل آرکاسل است، به صورت زنده در مقابل دوربین چنین پاسخ داد:
«ما به حاکمیت عراق اهمیت بیشتری نسبت به برخی عناصر در داخل کشور می دهیم. عراق همیشه همسایه، دوست و برادر ما بوده است.»

هدف آنها حفظ روابط دوجانبه به عنوان «دو کشور مستقل و عاری از سازمان های تروریستی» است. این منجر به حساسیت و انتظارات آنها در مبارزه با تروریسم می شود. در عین حال، اهدافی که مبتنی بر حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و مرتبط با آن هستند، در مرکز توجه ترکیه قرار دارند.

مرال چیچک از دفتر روابط زنان کرد مستقر در سلیمانیه روز دوشنبه گفت: «دولت ترکیه از نقش جنبش زنان به عنوان نیروی اصلی مقاومت و انقلاب آگاه است و به همین دلیل عمدا و سیستماتیک به زنان پیشرو حمله می کند. آکارسل یکی از اعضای آکادمی تحقیقات جینئولوژی بود.

این علم کردی از منظر زنان، رویکردی جایگزین علوم اجتماعی را نشان می‌دهد که می‌خواهد از ساختارهای دانش اروپامحور و مردسالار جدا شود.

نورا مرینو یکی از اعضای مرکز Jineoloji در بروکسل است و آکارسل را شخصا می شناخت.

او روز دوشنبه به یونگه ولت گفت:
ترور ناگیهان دقیقاً در زمانی اتفاق افتاد که صدای شورشی که در پی ترور ژینا مهسا امینی در ایران آغاز شد با فریاد «ژین ژیان آزادی» (آزادی زندگی زن) در سراسر جهان پخش شد. شعار کردی که حاکی از موضع و عزم مبارزه فمینیستی است.»

آرکاسل پنجمین کردی است که از سپتامبر ۲۰۲۱ در جنوب کردستان قربانی یک حمله مسلحانه شد که می‌توان آن را به میت نسبت داد.

در ماه مه سال جاری، محمد زکیه چلبی، صاحب رستوران کرد در بختیاری، منطقه ای در سلیمانیه که در آن آرکاسل به ضرب گلوله کشته شد، به قتل رسید.

علاوه بر اعدام‌های ادعایی به دستور دولت، ترکیه تقریباً هر روز با هواپیماهای بدون سرنشین و توپخانه به مناطقی در جنوب کردستان حمله می‌کند.

سفیر ترکیه طی مصاحبه روز یکشنبه این حملات را توجیه کرد و «ناتوانی» بغداد و اربیل را در مبارزه با «سازمان های تروریستی» که تهدیدی برای «امنیت ملی ترکیه» هستند تأیید کرد. بنابراین، تا زمانی که «سازمان تروریستی» به فعالیت خود ادامه دهد، حضور ترکیه در عراق حفظ خواهد شد و اقدامات نظامی ادامه خواهد یافت.

دولت منطقه ای جنوب کردستان و دولت ضعیف بغداد اجازه چنین حملات و کشتارهای هدفمند را در خاک خود می دهند. مرینو توضیح داد: «دولت کردستان عراق سال هاست که با ترکیه همکاری می کند.

آنها در دو سال گذشته با کمک به ارتش ترکیه در ساخت جاده ها و پایگاه های نظامی در مناطق کوهستانی این موضوع را نشان داده اند.