oskar

اُسکار لافونتن: چرا از حزب چپ بیرون آمدم!

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:اُسکار لافونتن
برگرفته از:لینکه تسایتونگ
۱۷ مارس ۲۰۲۲
 

حزب چپ برای معکوس کردن روند کاهش رفاه اجتماعی و کاهش دستمزد در «برنامۀ کار ۲۰۱۰» تأسیس شد. افزون بر این، می‌بایست پس از شرکت آلمان در جنگ یوگسلاوی، که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کرد، و در جنگ در افغانستان، نیروی جدیدی پدید می‌آمد که دوباره از صلح و خلع سلاح و رعایت قوانین بین‌المللی حمایت می‌کرد.

من امروز از حزب چپ استعفاء دادم. این هم توضیح من در این باره:
حزب چپ برای معکوس کردن روند کاهش رفاه اجتماعی و کاهش دستمزد در «برنامۀ کار ۲۰۱۰» (Agenda 2010) تأسیس شد. افزون بر این، می‌بایست پس از شرکت آلمان در جنگ یوگسلاوی، که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کرد، و در جنگ در افغانستان، نیروی جدیدی پدید می‌آمد که دوباره از صلح و خلع سلاح و رعایت قوانین بین‌المللی حمایت می‌کرد.

افراد عادی و کم‌درآمد یا مستمری بگیران دیگر احساس نمی‌کنند که از طرف حزب نمایندگی می‌شوند.
با یک سیاست منطبق بر این اهداف، ما در انتخابات فدرال ۲۰۰۹ به ۱۱.۹ درصد رسیدیم و کرسی‌هایی در پارلمان‌های برمن و هامبورگ و هم‌چنین در پارلمان‌های ایالتی شلزویگ-هولشتاین، نیدرزاکسن، نوردراین-وستفالن، هسن و زارلند به دست آوردیم. با این حال، حداکثر تا سال ۲۰۱۵، رهبری آن زمان حزب چپ شروع به تغییر مسیر سیاسی خود کرده بود. در خلال این مسیر، حزب چپ به تدریج به حزبی تبدیل شد که اهداف مشابهی مثل حزب سبزها دنبال می‌کند و برای جلب همان محیط انتخاباتی سبزها تلاش می‌کند. در نتیجه، بسیاری از کارگران و بازنشستگان تغییر موضع دادند، به سوی سوسیال دمکرات‌ها بازگشتند، رأی ندادند یا در اعتراض، به AfD یا احزاب دیگر رأی دادند. در آخرین انتخابات فدرال، تنها ۵ درصد از کارگران به حزب چپ رأی دادند.

پس از نمایه اجتماعی، اصول سیاست صلح نیز باید پاک شود
این دیگر قابل انکار نیست: افراد عادی و کم‌درآمد یا مستمری بگیران دیگر احساس نمی‌کنند که از سوی حزب چپ نمایندگی می‌شوند. پس از نمایه اجتماعی، اصول سیاست صلح چپ نیز اکنون باید پاک شود. از جنگ علیه اوکرائین که مغایر با قوانین بین‌المللی است به عنوان یک فرصت استفاده می‌شود. در صبح جلسه ویژه بوندستاگ (مجلس آلمان)، که در آن صدراعظم شولتز برنامه عظیم خود را برای تسلیح مجدد اعلام کرد، گریگور گیزی، سخنگوی سیاست خارجی گروه پارلمانی، هنیگ ولسو، رهبر حزب و سایر اعضای گروه پارلمانی خواستار پذیرش لایحۀ پیشنهادی دولت شدند، که از افزایش هزینه‌های تسلیحاتی و ارسال گسترده تسلیحات به اوکرائین حمایت می‌کند. خوشبختانه آن‌ها موفق نشدند. بلافاصله پس از آن، از سوی رهبری حزب علناً اعلام شد کسانی که هنوز طرفدار سیاست اجتماعی و صلح حزب چپ، از زمان اجماع بنیانگذاری آن هستند، از جمله من، باید به از حزب اخراج یا کنار گذاشته شوند. مطابق با آن، کمیسیون داوری فدرال به من اطلاع داد که روند  جاری اخراج من از حزب باید به کمیسیون داوری ایالت برلین تحویل داده شود و از سوی آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

در زارلند، حزب فدرال اجازه داد یک سیستم تقلبی ایجاد شود
 تغییر تدریجی چهرۀ سیاسی حزب چپ عامل بسیاری از شکست‌های انتخاباتی است. در زارلند، حزب فدرال سال‌ها اجازه ایجاد یک سیستم تقلبی را داده است که در آن احکام بوندستاگ و پارلمان ایالتی بر اساس فهرست‌های دستکاری شده از اعضاء اعطاء می‌شود. یک عضو عادی حزب که درگیر سیستم کلاهبرداری نیست، هیچ شانسی برای گرفتن مسؤولیت ندارد. من یک بار حزب سوسیال دمکرات را ترک کردم، زیرا به حزبی تبدیل شده بود که برخلاف سنت سوسیال دمکراسی، دستمزدهای پایین ویلی برانت را تبلیغ می‌کرد، حقوق بازنشستگی و مزایای اجتماعی را کاهش می‌داد، و از مشارکت بوندس‌وهر (ارتش آلمان) در جنگ‌هایی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کرد، حمایت می‌کرد. من می‌خواستم در طیف سیاسی یک آلترناتیو چپ در مقابل سیاست ناامنی و نابرابری اجتماعی وجود داشته باشد، به همین دلیل است که من حزب چپ را تأسیس کردم. چپ امروز، از این مطالبات دست برداشته است.

من دیگر نمی‌خواهم به حزبی تعلق داشته باشم که منافع کارگران و بازنشستگان و سیاست خارجی مبتنی بر قوانین بین‌المللی و صلح دیگر در مرکز توجه آن نباشد و از سیستم کلاهبرداری مستقر در زارلند نیز حمایت کند.

اُسکار لافونتن
۱۷ مارس ۲۰۲۲
 ۱۰:۰۳