china

ایالات متحده آمریکا باید حسن نیت نشان دهد و احساس برتری خود را به کنار نهد.

 
 
تارنگاشت عدالت
 
 
 
برگرفته از: پکن روندشاو
۲۶ ژوئیه ۲۰۲۱
 
 

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در تیانجین وارد چین شد تا با همتای چینی خود و وزیر امور خارجه چین “وانگ یی” گفتگو کند. وزارت امور خارجه ایالات متحده پیشاپیش اعلام کرده بود که ایالات متحده می خواهد از «موضع قدرت» مذاکره کند. با این حال ، کارشناسان هشدار می دهند واشنگتن باید این احساس برتری را به کنار بگذارد تا گفتگوهای سازنده ممکن شود.

 مقامات و دانشمندان چینی از واشنگتن خواسته‌اند که احساس برتری خود را کنار بگذارد. در صورت ادامه اصرار دیپلمات های آمریکایی در مذاکره از “موضع قدرت” در دیدار با چین، پکن تسلیم نخواهد شد. به گفته کارشناسان، اگر واشنگتن تصمیم گیرد که فشار خود را متوقف کند و آمادگی خود را برای همکاری برای حل اختلاف بین دو طرف نشان دهد، چین با خیرخواهی سر میز مذاکره حاضر خواهد شد.

وندی شرمن”، معاون وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه برای یک سفر دو روزه وارد “تیانجین” شد. این سفر به عنوان یک گام مهم دیپلماتیک دیگر پس از گفتگوی استراتژیک در سطح بالا بین چین و ایالات متحده که در ماه مارس در آنچوریج، آلاسکا صورت گرفت، تلقی می شود

اگر آمریکا یاد نگرفته باشد که با سایر کشورها به طور متساویالحقوق و با احترام متقابل رفتار کند، چین وظیفه دارد همراه با جامعه بین المللی برای آموختن این درس به ایالات متحده  کمک کند 

روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهانی در ماه‌های اخیر با حملات واشنگتن به چین به خاطر مسایل هنگ کنگ، تایوان، منطقه خودمختار شین جیانگ اویغور یا ردیابی منشأ COVID-19 بیشتر تیره شده است.

 بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین ، “شی فنگ”، معاون وزیر امور خارجه مسئول روابط چین و آمریکا با “شرمن” گفتگو خواهد کرد. “وانگ یی”، وزیر امور خارجه چین نیز با شرمان دیدار خواهد کرد.

 این دیدار تحت الشعاع اظهارات اخیر مقامات وزارت امور خارجه ایالات متحده مبنی بر اینکه ایالات متحده در سفر “شرمن” از “موضع قدرت” با چین برخورد خواهد کرد، قرار گرفته است.

“وانگ یی” روز شنبه به خبرنگاران گفت: «اگر آمریکا یاد نگرفته باشد که با سایر کشورها به طور متساویالحقوق و با احترام متقابل رفتار کند، چین وظیفه دارد همراه با جامعه بین المللی برای آموختن این درس به ایالات متحده  کمک کند».

“وانگ” در پاسخ به سئوالات خبرنگاران پس از سخنان تند واشنگتن در آستانه سفر، انتقاد کرد و گفت که ایالات متحده همیشه می خواسته از قدرت خود برای تحت فشار قرار دادن سایر کشورها استفاده کند و فکر میکند که این کشور برتر از دیگر کشورها است.

 وزیر امور خارجه گفت: «هرگز نه کشوری وجود داشته و نه‌ باید هرگز کشوری وجود داشته باشد که خود را برتر از دیگران در دنیا بداند.” چین چنین ادعایی را از طرف هیچ کشوری نمی پذیرد.

 وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که “شرمن” پیش از ورود به چین از ژاپن، کره جنوبی و مغولستان بازدید کرده بود. “روان زونگزه”، معاون اجرایی انستیتوی مطالعات بین المللی چین، خاطرنشان کرد که واشنگتن در تلاش است تا به منظور افزایش فشار بر چین به این کشورها نزدیک شود، اما این تلاش « قطعاً بی فایده خواهد بود زیرا چین هرگز وارد چنین بازی نخواهد شد».

هرگز نه کشوری وجود داشته و نه‌ باید هرگز کشوری وجود داشته باشد که خود را برتر از دیگران در دنیا بداند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه “ژائو لی‌جیان” روز جمعه اعلام کرد که در سفر “شرمن”، پکن ” مواضع اساسی خود در رابطه باتکامل روابط این کشور با ایالات متحده را  مطرح خواهد نمود و از حق حاکمیت، امنیت و منافع رشد و توسعه خود محافظت خواهد کرد»

ژائو” با انتقاد از واشنگتن به دلیل اینکه چین را رقیب خود میخواند ، افزود که این رفتار مبین “استکبار و استبداد” واشنگتن برای مذاکره از “موضع قدرت” با چین است.

 پیش از سفر “شرمن”، سخنگویان وزارت امور خارجه ایالات متحده و مقامات دولتی که نامشان فاش نشده، خبرنگاران را در مورد دیدگاه واشنگتن در مورد مذاکرات آینده مطلع کرده و گفته بودند که ایالات متحده از “رقابت سخت و مداوم” با پکن استقبال می کند. معاون بخش مطالعات آمریکا در انستیتوی مطالعات بین المللی چین “سو شیائوهویی” گفت چون پیشنهاد ملاقات از طرف آمریکا به چین صورت گرفته، در نتیجه این «ترفندهای عمومی» نشانه بارز «عدم اعتماد به نفس آمریکا» است.

سو” گفت ، وقتی واشنگتن فشارها را روی مسائلی مانند هنگ کنگ و شین جیانگ افزایش دهد، هدفش فراهم کردن زمینه “مذاکره” برای سفر شرمن است و در عین حال به صراحت گفت که چنین رویکردی عمل نخواهد کرد.

“سو” گفت:  پکن در مورد این دیدار دچار هیچ توهمی نیست و “گفتگوهای سازنده تنها در صورتی انجام خواهد شد که واشنگتن صداقت خود را برای گفتگو نشان دهد.”