afghanistan

ایالات متحده بیش از ۲٫۳ تریلیون دلار برای جنگ افغانستان هزینه کرد

تارنگاشت عدالت

 

 
برگرفته از:ردگلوب
۲۶ اوت ۲۰۲۱

 

پروژه هزینه های جنگ دانشگاه براون روز چهارشنبه گزارشی به روز شده از هزینه های ایالات متحده در جنگ افغانستان منتشر کرد. این گزارش نشان می دهد که واشنگتن بیش از۲,۳ تریلیون دلار برای جنگ از زمان حمله ۲۰۰۱ به این کشور هزینه کرده است.

 هزینه ها شامل عملیات در افغانستان و پاکستان است و به پنج دسته تقسیم می شود. بیشتر آن  به بودجه وزارت دفاع برای جنگ تعلق دارد که کمی بیش از ۱ تریلیون دلار است. بودجه جنگی وزارت خارجه  بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار دیگر است. بودجه پنتاگون مربوط به جنگ به ۴۳۳ میلیارد دلار آمریکا می رسد.
 برآورد سود پرداختی وام های جنگی ۵۳۲ میلیارد دلار و هزینه مراقبت و تامین پیشکسوتان و جانبازان جنگ ۲۳۳ میلیارد دلار است. هزینه جنگ شامل پرداخت سودهای آینده یا هزینه های آینده برای مراقبت مادام العمر پیشکسوتان جنگی نمی شود ، بنابراین حتی پس از اتمام خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ، مجموعه مخارج افزایش خواهد یافت.

 پروژه برآورد هزینه های جنگ آخرین به روز رسانی خود را در افغانستان در آوریل ۲۰۲۱ منتشر کرد. در آن زمان ، هزینه جنگ ۲,۲۶ تریلیون دلار تخمین زده شده بود. این پروژه همچنین قربانیان جنگ را ردیابی می کند. پروژه برآورد هزینه های جنگ تخمین می زند که در جنگ در افغانستان و پاکستان تا ماه آوریل حدوداً ۲۴۱۰۰۰ نفر کشته شدند. از این ۲۴۱۰۰۰ کشته ، ۷۱۳۴۴ غیرنظامی بودند که ۴۷۲۴۵نفر در افغانستان و ۲۴۰۹۹نفر در پاکستان بودند. این ارقام شامل مرگ غیر مستقیم به دلیل شرایط مربوط به جنگ مانند از دست دادن امکان دسترسی به غذا ، بیماری یا آسیب به زیرساخت ها نمی شود. تصرف افغانستان توسط طالبان و سقوط سریع دولت مورد حمایت آمریکا نشان می دهد که صرف این هزینه های هنگفت غیر از پر کردن جیب شرکت های دفاعی آمریکا، بیهوده بوده است.