ایران‌هراسی، اهرم واشنگتن برای انحراف افکار عمومی از جنایات نسل‌کُشی خود

 

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: فینیان کانینگهام
برگرفته از: روزنامه چپ
۱۱ ژانویه ۲۰۲۴

 

 

چقدر پوچ! آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، «دیوانه‌وار» در خاورمیانه سفر می‌کند و «هشدار» می‌دهد که درگیری در حال تشدید است و منطقه را فرا گرفته است.

واشنگتنِ آتش‌افروز در منطقه‌ای که در حال انفجار است، فریاد می‌زند «آتش»! این در حالی است که واشنگتن به نسل‌کشی مداوم اسرائیل در غزه و کرانه باختری دامن می‌زند. و ایالات متحده و اسرائیل هم‌زمان در حال ترور فرماندهان ارشد حماس، حزب‌الله و ایران در لبنان و عراق هستند.

این وقایع در حالی جریان دارد که ایالات متحده آشکارا درخواست آتش‌بس در سازمان ملل را مسدود می‌کند و کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی خود را به منطقه می‌فرستد.

بلینکن این هفته به ۹ کشور از جمله اردن، مصر، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی و هم‌چنین اسرائیل سفر می‌کند. این پنجمین سفر او به این منطقه از ۷ اکتبر (١۶ مهرماه) است.

یکی از عنوان‌های NBC بیان می‌کرد: «در حالی‌که بلینکن تلاش می‌کند گسترش درگیری را محدود کند، خشونت در کرانه باختری افزایش می‌یابد.»

واشنگتن، در بسیاری از پوشش‌های رسانه‌های غربی، به عنوان یک حامی صلح درمانده به تصویر کشیده می‌شود. این وضعیت تهوع‌آور، با توجه به این‌که ایالات متحده در واقع در نسل‌کشی فلسطینی‌ها شریک است، و آن‌ها در تشدید خطرناک درگیری در سراسر منطقه شریک هستند، حال شما را به هم می‌زند.

این یک شوخی بد است که بلینکن و دولت رییس‌جمهور جو بایدن را در تلاش برای مهار تنش‌های منطقه‌ای نشان دهیم که دقیقاً به دلیل سیاست‌های ایالات متحده در حمایت و تسلیح قتل‌عام بی‌امان اسرائیل به نقطه جوش رسیده است.

واشنگتن قاطعانه از درخواست آتش‌بس از اسرائیل به خاطر کشتاری که در ۷ اکتبر پس از حملات حماس به اسرائیل آغاز شد، امتناع کرده است. حمله نسل‌کشی اسرائیل اکنون وارد چهارمین ماه خود می‌شود و بر اساس گزارش  Euro-Med Monitor، نزدیک به ٣٠.٠٠٠ فلسطینی که بیش‌تر آن‌ها زنان و کودکان بودند، کشته شدند.

ایالات متحده به طرز دیوانه‌واری منطقه را نظامی می‌کند و نفت بیش‌تری بر آتش می‌ریزد. استقرار نیروهای دریایی در دریای سرخ برای مقابله با محاصره کشتی‌های اسرائیلی از سوی یمن، تنها بخشی از نظامی‌سازی گسترده‌تر در حمایت از اسرائیل است. در صورت اجرای آتش‌بس، نیازی به ناوگان دریایی نیست.

دولت بایدن بار دیگر این هفته رهبران عرب و اسلامی را که خواستار آتش‌بس و دسترسی فوری به کمک‌های بشردوستانه به غزه و کرانه باختری هستند، رد کرد، جایی که شرایط وخیم‌تر شده و نزدیک به دو میلیون نفر از گرسنگی وحشتناک رنج می‌برند. با این حال، واشنگتن هیچ کاری انجام نمی‌دهد، حتی در شرایطی که سیاستمداران اسرائیلی آشکارا از پاکسازی قومی سرزمین‌های اشغالی فلسطین صحبت می‌کنند.

اگر آتش جنگ در خاورمیانه شعله‌ور گردد، تردیدی وجود ندارد که واشنگتن مقصر این فاجعه خواهد بود. مماشات ایالات متحده با رژیم اسرائیل ده‌ها سال است که ادامه دارد و به وضعیت بی‌عدالتی و ظلم کاملاً دامن زده است. اما اغماض کامل نسبت به یک رژیم نسل‌کُشِ غیرقانونی در چهار ماه گذشته، محرک نهایی است.

یکی از راه‌های ممکن برای آمریکا، مقصر دانستن ایران و متحدان منطقه‌ای آن، در تلاش برای ایجاد تفرقه و تسلط بر کشورهای عربی است.

سرمقاله نیویورک تایمز با عنوان «خطر یک درگیری گسترده‌تر با ایران» نوشت: «حملات ۷ اکتبر حماس در اسرائیل و بمباران نوار غزه از سوی اسرائیل، ایران تازه متهاجم را جسورتر کرده است. گروه‌های نیابتی ایران پس از انجام حملات متعدد در سراسر منطقه، دو بار در هفته گذشته با نیروهای آمریکایی درگیری مستقیم داشته اند و واشنگتن آشکارا تهدید می‌کند که در صورت عدم کاهش خشونت، حملات هوایی خواهد کرد.»

این یک شاهکار حیرت‌انگیز از تحریف واقعیت به دست تایمز است. کشتار اسرائیل، که کاملاً به خاطر حمایت ایالات متحده امکان پذیر شده است، به نوعی به حساب ایران که «تازه متهاجم و جسورتر شده» است، نوشته می‌شود.

اما به راحتی می‌توان تشخیص داد که واشنگتن در اینجا چه می‌خواهد. این کشور سعی دارد با بازی با ورق ایران، خصومت و انزجار روزافزون در سراسر منطقه را نسبت به آمریکا و هم‌دستان اروپایی ریاکار آن منحرف کند.

سی‌ان‌ان گزارش داد: «بسیاری از گفت‌وگوهای بلینکن با رهبران عرب بر روی شبح ایران متمرکز خواهد بود، که به گفته کارشناسان و مقامات [sic] تلاش دارد اوضاع را، بدون این‌که یک جنگ آشکار را برانگیزد، بر هم زند.» (در ضمن، این CNN است که از منابع تبلیغاتی سرویس اطلاعاتی ایالات متحده نقل قول می‌کند.)

آمریکایی‌ها باید فوراً خشم انباشته شده علیه واشنگتن و اسرائیل را در سراسر منطقه با قربانی کردن ایران به عنوان شرور خفه کنند. این تلاشی برای برانگیختن رقابت‌های فرقه‌ای گذشته بین کشورهای عرب سُنّی مانند عربستان سعودی و ایران شیعه است.

واشنگتن تلاش می‌کند ایران و متحدان منطقه‌ای آن، حزب‌الله در لبنان و عراق، و هم‌چنین حوثی‌ها در یمن و دولت سوریه تحت رهبری اسد را به عنوان دشمنان صلح در منطقه معرفی کند. این یک حرکت بی‌شرمانه است.

این هفته نیویورک تایمز ترس از نزدیک شدن ایران به ساخت بمب هسته‌ای را احیاء کرد. این سازمان مدعی شد که تهران تنها «چند هفته» از تبدیل اورانیوم غنی‌شده به سه سلاح فاصله دارد.در همین مقاله، روزنامه مورد علاقۀ «سیا» تلاش کرد ایران را در اتحادی جدید با روسیه و چین نشان دهد و پیشنهاد کرد که چین اکنون به ایران در ساخت بمب کمک خواهد کرد.

این می‌تواند آخرین قمار بی‌پروای واشنگتن و نماینده اسرائیلی‌اش باشد.

اسرائیلی‌ها به اندازه کافی در انجام حملات هوایی علیه ایران برای از بین بردن تأسیسات هسته‌ای ادعایی ناتوان هستند. اسرائیل در گذشته تهدید کرده بود که این کار را، با وجود آن‌که ایران بارها هرگونه قصد ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده است، انجام خواهد داد. و در هر صورت، چه می‌شد، اگر ایران این کار را انجام می‌داد؟ اسرائیل حدود ۱۵۰ بمب هسته‌ای دارد که همۀ آن‌ها غیرقانونی به دست آمده اند.

نسل‌کشی نفرت‌انگیزی که در غزه و کرانه باختری در جریان است، افشاگر درجه جنایات امپریالیسم آمریکاست. جهان بیش از هر زمان دیگری می‌تواند هم‌دستی واشنگتن در جنایات جنگی اسرائیل را ببیند. نه فقط هم‌دستی، بلکه مسؤولیت تمام و کمال.

واشنگتن و سگ زنجیری آن اسرائیل، که ناامید از منحرف کردن توجه جهانی از دستان آغشته به خون خود هستند، یک راه می‌بینند: تشدید درگیری با ایران.