cuba

با فیدل علیه کنترا “خیابان ها متعلق به انقلابیون است!”

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:فولکر هرمسدورف
برگرفته از:دنیای جوان
۱۳ ژوئیه ۲۰۲۱

 

مردم علیه فعالیت های مخالفان نظام بسیج می شوند
 

از روز یکشنبه (به وقت محلی) ده ها هزار نفر در بسیاری از شهرهای کوبا در اعتراض به تلاش ضد انقلاب برای بهره برداری از کمبودهای ناشی از محاصره ایالات متحده و بیماری همه گیر کووید−۱۹ اعتراض کرده اند. اقدامات سراسری مداخلات واشنگتن را هدف قرار داده و خواستار پایان دادن به تحریم های ایالات متحده که بیش از ۶۰ سال بر این کشور تحمیل شده، است.

 همانطور که فیلم های منتشر شده در اینترنت نشان می دهد، بعضاً چند صد نفر قبلاً در چندین مکان جمع شده بودند و در ابتدا با کمال آرامش نارضایتی خود را از کمبود غذا و دارو و همچنین قطعی برق ابراز میداشتند. بعد افرادی به آنها پیوستند که پرچم ها و نمادهای آمریکا را با خود حمل می کردند و به دادن شعارهایی چون “آزادی” و “مرگ بر دیکتاتوری ، مرگ بر کمونیسم” و پرتاب سنگ پرداختند و در بخشی از پایتخت به نام “دیز دو اکتوبره” ، یک وسیله نقلیه پلیس هاوانا را وارونه کردند.

واشنگتن به مخالفان سیستم اطمینان داد که از آنها حمایت خواهد کرد. رادیو و تلویزیون مارتی، مبلغ تبلیغات دولتی ایالات متحده، در وب سایت خود تمامی توجه را به این وقایع اختصاص داد و اعتراضات متفرق را “خیزش مردمی” نامید. در همان روز  “جولی چونگ” ، دستیار وزیر امور نیمکره غربی در وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت وی “به شدت نگران است” و از “حق مردم کوبا در شرکت در اجتماعات مسالمت آمیز” دفاع خواهد کرد. “مارکو روبیو”، سناتور جمهوری خواه، نیروی نظامی انقلابی کوبا را به شورش فراخواند. این ایستگاه به نقل از سیاستمدار نامبرده نوشت «حزب کمونیست بی کفایت نمی تواند شکم مردم را سیر و یا از آنها را در برابر ویروس محافظت کند. اکنون ارتش باید از مردم دفاع کند.»

رسانه ها در جمهوری فدرال آلمان این  اطلاعات را با اخبار جعلی مخلوط می‌کنند. اشپیگل آنلاین اقدامات مخالفان دولت را ، با این ادعا که در کوبا – تنها کشور در آمریکای لاتین که واکسن های خود را خود تولید می‌کند و در حال حاضر پنج واکسن بسیار موثر تولید کرده و یکی از بالاترین میزان واکسیناسیون در جهان را داراست – واکسن ضد کورونا  نادر است توجیه کرد. در همان زمان ، برنامه یک تلویزیون آلمان شهروندانی را که برای استقلال کشورشان تظاهرات می کردند با این ادعا بدنام کرد که: «نیروهای ویژه دولت با لباس غیرنظامی در این تظاهرات شرکت کرده بودند. آنها در خیابان ها رژه میرفتند و فریاد میزدند: ما همه فیدل هستیم!»

 در حقیقت ، تعداد کسانی که از روز یکشنبه به بعد در دفاع از انقلاب، برای سیستم بهداشت و آموزش و پرورش، که برای همه شهروندان بصورت رایگان قابل دسترسی است و علیه محاصره ایالات متحده، به خیابانها آمده بودند، به مراتب بیشتر مخالفان سیستم هوادار ایالات متحده بود. رئیس جمهور کوبا “میگل دیاز کانل” روز یکشنبه با یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم یادآوری کرد که دولت قبلاً به عواقب منفی ۲۴۳ تحریم جدید برای تشدید محاصره آمریکا که اثرات همه گیری نیز به آنها اضافه شد، اشاره کرده بود. وقتی کسانی که ماهها از این وضعیت رنج می برند، نارضایتی خود را ابراز کنند قابل درک است . او بر آمادگی  خود برای گفتگو تأکید کرد ولی با این حال صریحاً گفت: “ما به هیچ ضد انقلابی که خود را به آمریکا فروخته است و از آنها پول می گیرد ،اجازه نمی دهیم کشور ما را بی ثبات کند. خیابان ها متعلق به انقلابیون است! “