honduras

بحران سیاسی تشدید می‌شود

 

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:توربن آئوستن
برگرفته از:دنیای جوان
۲۶ ژانویه ۲۰۲۲

 

راست‌ها و چپ‌ها رئیس مجلس خود را انتخاب می‌کنند. سفارت آمریکا دخالت می‌کند
 

تنش در وضعیت سیاسی هندوراس برقرار می‌ماند. همان‌طور که انتظار می‌رفت روز یک‌شنبه احزاب دست راستی اپوزیسیون همراه با ۱۸ نفر از اعضای کجرو حزب لیبره، خورگه کالیکس که از حزب لیبره جدا شده را به ریاست مجلس کشور انتخاب کردند. حزب لیبره، حزب رئیس جمهور منتخبه چپ خانم کسیومارا کاسترو است. البته این انتخاب نتوانست در کنگره ملی در پایتخت کشور ته‌گوسی‌گالپا انجام گیرد. آنجا از روز شنبه هزاران نفر از هواداران کاسترو اجتماع کرده بودند.  به جای آن انتخاب رئیس مجلس به سالن شهر زامبرانو، در ۳۰ کیلومتری شمال پایتخت منتقل شد.
کالیکس گفت که با وجود «اختلاف‌های نظری» با کاسترو، باوی همکاری خواهد کرد و «اجرای برنامه سیاسی کاسترو دارای اولویت مطلق است». نمایندگان چپ  چند دقیقه بعد  به نوبه خود لوئیس ردوندو را به عنوان رئیس مجلس انتخاب کردند.
آخر هفته گذشته وقتی که طبق قرارداد بین حزب لیبره و PSH (حزب نجات هندوراس)، قرار بود ردوندو به عنوان رئیس مجلس انتخاب شود، مناقشه شدت پیدا کرد. روز جمعه ۲۱ نماینده کجرو از حزب لیبره خانم رئیس جمهور، به جای رای دادن به سیاست‌مدار PSH ردوندو، همراه با نمایندگان دست راستی به کالیس رای دادند.
روز یک‌شنبه خانم کاسترو اعلام کرد قصد دارد مراسم تحلیف خود در روز۵ شنبه آینده را در حضور ردوندو  انجام دهد. او در توئیتر خود نوشت: «من از شما دعوت می‌کنم در مراسم تحلیف من در مقابل خلق شرکت کنید. من به نمایندگانی  که دست رد بر سینه شبکه ارتشأ ۱۲ ساله خوان اورلاندو (رئیس‌جمهور قبلی هندوراس) زدند تبریک می‌گویم.
در این بین سفارت آمریکا در ته‌گوسی‌گالپا نیز وارد میدان شد. به طوری که روزنامه  ال لیبراتادور روز دوشنبه نوشت نمایندگی ایالات متحده هم ردوندو و هم کالیکس را برای گفتگو به سفارت دعوت کرد. در این گفتگوها  باید  «برای ثبات اجتماعی و توسعه اقتصادی  دولت کسیومارا کاسترو»−«اختلاف‌ها مشخص شود، گفتمان آغاز گردد و راه حل جستجو شود». روزنامه مزبور با استناد به «منابع کاملاً معتبر» می‌داند که واشنگتن پافشاری می‌کند که شخص سومی به ریاست مجلس انتخاب گردد. در مقاله آمده بود که باید فردی را یافت که مورد قبول هردو طرف مناقشه باشد.
دخالت سفارت آمریکا در امور داخلی هندوراس  خاطره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ را زنده می‌کند. در آن زمان نامزد اپوزیسیون، سالوادور نصرﷲ به هنگام شمارش آرأ به وضوح پیشی داشت. ولی سیسم رایانه‌ای از کار افتاد  و نامزد دست راستی هرناندس پیروز اعلام شد که در بین بسیاری از مردم، یک تقلب علنی محسوب می‌شد. پس از هفته‌ها اعتراضات خشم‌آلود مردم نهایتاً سفیر وقت آمریکا وارد میدان شد و هرناندس را پیروز انتخابتی اعلام کرد.
کاسترو که روز ۲۸ نوامبر  با امتیازی آشکار بعنوان اولین زن در مقام ریاست جمهوری انتخاب شد و همین‌طور ردوندو در حال حاضر به بسیج توده‌ها می‌پردازند تا از یک کودتای پارلمانی علیه رئیس جمهور منتخبه جلوگیری به عمل آورند. مراسم تحلیف وی در روز ۵شنبه آینده با حضور یک‌سلسله از میهمانان بین‌المللی صورت خواهد گرفت. در کنار رئیس جمهور آینده شیلی، گابریل بوریچ، معاون رئیس جمهور آرژانتین، کریستینا فرناندس، رئیس جمهور سابق بولیوی اوو مورالس، رئیس جمهور سابق برزیل لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا  و همین‌طور معاون رئیس جمهور ایالات متحده خانم کاملا هاریس شرکت خود را در این مراسم اعلام کرده‌اند.

honduras

حامیان کاسترو  روز یک‌شنبه در مقابل کاخ کنگره در پایتخت ته‌گوسی‌گالپا