23KP

برنامۀ عمل بیست‌وسومین اجلاس بین‌المللی احزاب کمونیست و کارگری

 
تارنگاشت عدالت
 
 
برگرفته از: ردگلوب
۲۸ اکتبر ۲۰۲۳

 

 

برنامۀ عمل احزاب شرکت کننده در بیست‌وسومین نشست احزاب کمونیست و کارگری (IMCWP) در ازمیر ترکیه، ۱۹ تا ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳

 

 

احزاب کمونیست و کارگری شرکت کننده در بیست‌وسومین نشست IMCWP در ازمیر، اراده و عزم خود را برای انجام اقدامات مشترک و هماهنگ در مورد موضوعات اصلی زیر تا جلسه بعدی اعلام می‌کنند:

۱- مخالفت با جنگ‌های امپریالیستی، مسابقه تسلیحاتی، از جمله سلاح‌های هسته‌ای، پایگاه‌های نظامی خارجی و رد تمامی شیوه‌های ناتو. در این چارچوب، تقویت ارتباط و بسیج طبقاتی علیه گسترش و تجاوز ناتو در سراسر جهان، مخالفت با دخالت ناتو و متحدانش در جنگ اوکراین و تجاوزات وحشیانه اسرائیل به مردم فلسطین؛ تقویت مبارزه برای خروج از ناتو و انحلال آن، سازماندهی رویدادهای ضد امپریالیستی و ضد جنگ در ۲۱ سپتامبر، «روز جهانی صلح»، حمایت از تلاش‌های شورای جهانی صلح.

۲- مبارزه با فاشیسم و مظاهر آن یکی از اولویت‌های جنبش بین‌المللی کمونیستی تلقی می‌شود. سازماندهی جشن‌های روز پیروزی ۲۰۲۴ به مثابۀ روز پیروزی بر فاشیسم در سال ۱۹۴۵.

۳- سازماندهی ۱ ماه مه در سال ۲۰۲۴ با توان بیش‌تر به مثابۀ روز مبارزات طبقاتی برای حقوق کارگران، برای عدالت اجتماعی و برابری؛ برای الغای استثمار سرمایه‌داری در سراسر جهان؛ علیه جرم‌انگاری مبارزات کارگران و سندیکاها.

۴- همبستگی با کمونیست‌هایی که با انواع سرکوب‌ها، حملات و ممنوعیت‌ها مواجه هستند و حقوق و آزادی‌های سیاسی آن‌ها در سراسر جهان سلب می‌شود.

۵- بزرگداشت مناسبت‌های بین‌المللی که نشان دهندۀ مبارزه کمونیست‌ها هستند، با اعلامیه‌ها و کمپین‌های مشترک برای ترویج ارزش‌های سوسیالیسم. در این چارچوب، به مناسبت صدمین سالگرد مرگ لنین، مراسمی به منظور گسترش اصول و ارزش‌های سوسیالیستی و اهمیت تاریخی سوسیالیسم سازماندهی خواهد شد. برگزاری مراسم در جهت بزرگداشت دهمین سالگرد مرگ نلسون ماندلا.

۶- گسترش فعالیت‌های مشترک علیه ضدکمونیسم، فاشیسم و تبلیغات ساختگی علیه کمک تاریخی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به کلّ بشریت.

۷- تقویت مبارزه زنان بر ضد نابرابری، ظلم و تبعیض از راه بسیج گسترده‌تر در ۸ مارس، روز جهانی زن، به ویژه برای زنان شاغل.

۸- مخالفت با درج خودسرانه کوبا در فهرست «کشورهای حامی تروریسم» و دخالت در امور داخلی کوبا؛ برای ابراز همبستگی با مردم کوبا برای رفع فوری و بدون قید و شرط محاصرۀ اقتصادی، تجاری و مالی تحمیل شده از سوی ایالات متحده. در این زمینه، ما خواستار مشارکت فعال‌تر در روزهای جهانی همبستگی با کوبا هستیم که هر ساله، در آخر هفتۀ آخر ماه، برگزار می‌شود. ما خواستار شرکت در هشتمین سمینار بین‌المللی برای صلح و لغو پایگاه‌های نظامی خارجی هستیم، که در ۴ و ۵ می ۲۰۲۴ در گوانتانامو، کوبا برگزار می‌شود. تشویق شرکت در نشست بین‌المللی همبستگی با کوبا؛ در دومین نشست بین‌المللی انتشارات تئوریک احزاب و جنبش‌های چپ؛ و در سومین دوره از کنفرانس بین‌المللی «پاتریا» که در روز مطبوعات کوبا برگزار می‌شود.

۹- خواست پایان دادن به حملات وحشیانه اسرائیل به مردم فلسطین، پایان دادن به اشغالگری و به رسمیت شناختن حق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت، مقاومت و یک کشور مستقل و خودکفا. درخواست حق بازگشت آوارگان و تضمین شرایط مطابق با قطع‌نامه‌های مربوطه سازمان ملل و هم‌چنین آزادی زندانیان سیاسی فلسطینی. محکومیت معامله قرن و سیاست‌های استعماری و تبعیض‌آمیز آمریکا و اسرائیل از جمله ساخت و گسترش شهرک‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، بلندی‌های جولان سوریه، مزارع شبعا و ارتفاعات کفار شوبا در جنوب لبنان. در همین راستا، روز جهانی همبستگی برای مردم فلسطین در ۲۹ نوامبر گرامی داشته می‌شود.

۱۰- پنجاه سال پس از جنگ، اشغال و تقسیم مصنوعی جزیره و مردم آن، از اتحاد مجدد قبرس مطابق با قطع‌نامه‌های مربوطۀ سازمان ملل متحد حمایت کنید. حمایت از مبارزه مردم صحرای غربی برای حق تعیین سرنوشت خود مطابق با قطع‌نامه‌های مربوطه سازمان ملل.
 
۱۱-  پشتیبانی از خلق سوریه در مبارزه با گروه‌های جنایتکار مورد حمایت نیروهای مرتجع و امپریالیسم آمریکا-ناتو- اتحادیه اروپایی و علیه محاصره، برای پایان دادن به تحریم‌های اقتصادی و قانون ناعادلانه سزار، و برای اخراج نیروهای اشغالگر خارجی و احترام به قوانین و مرزهای بین‌المللی.

۱۲- تداوم همبستگی با مردم کشورهایی که بر اثر زلزله، سیل، طوفان، آتش‌سوزی و حوادث قطار متحمل ویرانی و خسارات فراوان شده ‌اند. افشای سودجویی و عدم برنامه‌ریزی سرمایه‌داری و به مثابۀ مسؤول اصلی آن.

۱۳- مشارکت فعال در بسیج مردمی برای مطالبه مراقبت و حفاظت از محیط زیست و نفی مدل سرمایه‌داری تولید و مصرف.

۱۴- اقدام مشترک احزاب کمونیستی و کارگری و سازمان‌های وابسته در جهت تقویت سازمان‌های بین‌المللی ضدامپریالیستی، به ویژه فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری، شورای جهانی صلح، فدراسیون جهانی جوانان دمکرات و فدراسیون دمکراتیک جهانی زنان.

۱۵- تقویت روابط و همکاری بین احزاب کمونیست و کارگری در تمام مناطق جهان به منظور هموار کردن راه تشکیل بیست‌وچهارمین نشست بین‌المللی احزاب کمونیست و کارگری در سال ۲۰۲۴.