modrow

به مناسبت درگذشت هانس مودرو

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: رد گلوب
۱۲ فوریه ۲۰۲۳
 

کمیته همبستگی بین‌المللی (COSI) از ونزوئلا و انجمن همبستگی بین‌المللی (Gefis) از آلمان در بیانیه‌ای مشترک یاد و خاطره سیاست‌مدار فقید هانس مودرو را گرامی داشتند. سفیر روسیه در آلمان درگذشت هانس مودرو را تسلیت گفت.

نخست‌وزیر سابق جمهوری دمکراتیک آلمان در ۹۵ سالگی، در شب ۱۰ فوریه به ۱۱ فوریه ۲۰۲۳ درگذشت.

هانس مودرو در زندگی طولانی سیاسی خود فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد، اما همیشه به اعتقادات خود وفادار ماند. او که تصادفاً در همان سال تولد ارنستو چه گوارا به دنیا آمده بود، با روحیه دوستی و همبستگی با نیروهای مترقی آمریکای لاتین متحد بود. این به ویژه در مورد رابطه او با کوبای انقلابی صادق بود. او از بسیاری جهات از مسیر دولت کوبا در راه سوسیالیسم در برابر خصومت‌های مداوم همسایۀ قدرقدرت امپریالیست آن حمایت کرد.

هانس مودرو با علاقه و همبستگی فراوان تحولات سیاسی آمریکای لاتین را دنبال می‌کرد. او در کنار نیکاراگوئه و ونزوئلا، که به شیوه‌ای انقلابی استقلال ملی و حاکمیت ملی خود را به دست آورده و در برابر مداخله خارجی ار آن دفاع کردند، ایستاد. این کشورها نیز همانند کوبا، از تحریمی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کرد و موجودیت آن‌ها را تهدید می‌کرد، رنج می‌بردند – که به شیوه‌ای غیرانسانی از سوی ایالات متحده آمریکا و با مشارکت فعال و عامدانۀ اتحادیه اروپایی اجرا شد.

گفت‌وگوها و مصاحبه‌های متعددی که هانس مودرو با نمایندگان برجسته دولت کوبا و با نمایندگان سازمان‌های آمریکای لاتین انجام داد، مانند برخوردهای شخصی با مردم کوبا در یادها ماندگار است. برای دکتر کارولوس ویمر، مسؤول کمیته همبستگی بین‌المللی ونزوئلا (COSI)، ملاقات خود با هانس مودرو در یک رویداد همبستگی در برلین فراموش نشدنی است.

ما با هانس مودرو یک سیاست‌مدار صادق و انترناسیونالیست راستین را از دست دادیم که علی‌رغم همه مشکلات، همواره علیه استثمار و بی‌عدالتی اجتماعی در آلمان و سراسر جهان مبارزه می‌کرد. تعهد دیرپای او به حفظ صلح میراثی است، که ما به ویژه در زمان کنونی که خطر جنگ جهانی سوم قریب‌الوقوع است، با قاطعیت ادامه خواهیم داد.

دکتر کارولوس ویمر، رییس کمیته همبستگی بین‌المللی (COSI) از ونزوئلا
کارستن هانکه، رییس انجمن همبستگی بین‌المللی (Gefis)

*

 

 

 

سفیر روسیه در آلمان درگذشت هانس مودرو را تسلیت گفت

 

۱۱ فوریه ۲۰۲۳

بیانیه مطبوعاتی – سفارت فدراسیون روسیه در آلمان

 

با تأسف عمیق باخبر شدیم که سیاست‌مدار قدیمی آلمانی، نماینده بوندستاگ و آخرین رییس شورای وزیران جمهوری دمکراتیک آلمان، آقای هانس مودرو، امروز درگذشت.

آقای مودرو همیشه به عنوان یک دوست خوب و حامی واقعی ترویج و توسعه پایدار شراکت و روابط دوستانه بین روسیه و آلمان در خاطره‌ها خواهد ماند.

او به عنوان رییس شورای بزرگان حزب چپ، به عنوان یک سیاست‌مدار دوراندیش و پایبند به اصول، همواره برای درک متقابل میان مردمان ما مبارزه کرده است.

مصیبت وارده را خدمت شما عزیزان و تمامی همراهان و دوستان ایشان تسلیت عرض می‌نماییم.

 

در اندوه عمیق
سرگئی یوریویچ نچایف