kia

به مناسبت سالگرد درگذشت رفیق کیا

 

تارنگاشت عدالت

 

۱۴ آبان ۱۴۰۰

 

 

به مناسبت بیست و دومین سالگرد درگذشت رفیق نورالدین کیانوری رهبر برجستۀ حزب تودۀ ایران، و از رهبران برجستۀ جنبش کمونیستی و کارگری جهان
 

«تارنگاشت عدالت» به مناسبت بیست و دومین سالگرد درگذشت رفیق نورالدین کیانوری، یادمانده‌های تاریخی زیر را منتشر می‌کند. دسترسی به این اسناد از طریق رفقای آلمانی که در نشست «سرنوشت بشریت» در پاریس با رفقای «عدالت» دیدار و گفت‌و‌گو داشتند، صورت گرفته است

«تارنگاشت عدالت» به مناسبت بیست و دومین سالگرد درگذشت رفیق نورالدین کیانوری، یادمانده‌های تاریخی زیر را منتشر می‌کند. دسترسی به این اسناد از طریق رفقای آلمانی که در نشست «سرنوشت بشریت» در پاریس با رفقای «عدالت» دیدار و گفت‌و‌گو داشتند، صورت گرفته است. این مجموعه شامل یادمانده‌های زیر می‌شود:
۱- نامۀ رفقای آلمانی خطاب به رفقای «تارنگاشت عدالت»،
۲- عکس سه سالگی رفیق نویسنده نامه در کنار رفیق کیانوری در مراسم نام‌گذاری میدان «لنین» و پرده‌برداری از مجمسه یادبود لنین در شهر برلین (پایتخت) جمهوری دمکراتیک آلمان،
۳- عکسی از تخریب و به زیر کشیدن همان بنای یادبود لنین که رفیق کیا در پرده‌بردای از آن حضور داشت، و
۴- صفحه‌ای از کتاب‌شناسی (Bibliography) آثار رفیق کیانوری که تحت نام مستعار «سیلویو ماچتی» منتشر شده اند.

 

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد!

 

*****

 

برگردان فارسی نامه رفقای آلمانی:

دوستان گرامی،
امیدواریم که شما هم دیدار کوتاه ما در پاریس، در نشست «سرنوشت بشریت» را فراموش نکرده باشید. ما در آنجا در بارۀ دوست مشترکمان، نورالدین کیانوری، صحبت کردیم. آیا به یاد دارید؟

ما، من و مادرم، از آشنایی با شما خیلی خوشحال شدیم. ما از امکان صحبت با شما خرسند شدیم. برای ما مهم بود بدانیم چه بر سر دوست مشترکمان آمده است. تشکر مجدد بابت همه چیز، و شما مطمئن باشید که در امیدها و آرزوهای خود، در نبرد خود برای یک جامعۀ انسانی، تنها نیستید. با این تأثیرات عمیق، ما آن روزها را در شهر اعجاب‌انگیز پاریس و «سرنوشت بشریت»، هرگز فراموش نخواهیم کرد.

ما امروز می‌خواهیم عکسی را که در پاریس به شما قول داده بودیم، برایتان بفرستیم. ما آن را فراموش نکرده بودیم، اما بازتولید آن وقت زیادی گرفت.

اما پیوند قوی بین دو روز وجود دارد: روزی که عکس گرفته شد و امروز. عکس در اوت ١۹۷٠ گرفته شد. صدمین سالگرد تولد لنین بود. و در برلین شرقی، پایتخت جمهوری دمکراتیک آلمان، با نامگذاری میدانی به نام لنین، او را بزرگ می‌داشتند. و در آنجا مراسم عمومی نیز برگزار شد که در آن از مجسمه لنین، ساختۀ «تومسکی» پرده‌برداری شد. ما در آنجا با نورالدین کیانوری آشنا شدیم. و این عکس را یکی از همکاران مادرم گرفت. من آن موقع سه ساله بودم.

اما امروز، که مجبوریم در یک آلمان در حال یکپارچه شدن زندگی کنیم، نام‌ها، اماکن، پیوندهایی که ما را با جمهوری دمکراتیک آلمان مرتبط می‌کردند، باید در اسرع وقت فراموش شوند. همین‌طور، مسجمه لنین و میدان لنین. سناتور شهرسازی در برلین تصمیم گرفت که این بنای یادبود، بنای یادبود نیست و باید ناپدید شود. هیچ‌کس نظر شهروندان را جویا نشد. و این شهروندان (اکثریت آن‌ها)، به ویژه آن‌هایی که در نزدیکی میدان لنین زندگی می‌کنند، می‌خواهند مجسمه یادبود را نگه دارند. زیرا تخریب با تاریخ هم‌خوانی ندارد.

ما امروز به میدان لنین رفتیم. ابتکاراتی وجود دارد و یک اعتراض سازمان‌دهی شده است. وقت زیادی نیست. اما هنوز امید هست…

و نتیجتاً ما دو عکس برای شما می‌فرستیم: یک عکس از آغاز و یک عکس از پایان.

ما در پاریس به شما قول دادیم یک فهرست از آثار نورالدین کیانوری را هم برایتان بفرستیم. اما، البته، این فهرست کامل مقالات و کتاب‌های او نیست. این، برخی مقالات و یک کتاب را نشان می‌دهد، که نورالدین کیانوری در دوره طولانی که در آکادمی ساختمان فعالیت می‌کرد، نگاشته است.

او از ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳-۷۴ در آنجا بود و با نام «سیلویو ماچتی» می‌نوشت. اگر علاقه‌مند باشید، مادر من دنبال مقالاتی خواهد گشت که او قبل یا بعد از سال‌های کار در آکادمی ساختمان نوشته است (اما او مطمئن نیست که مقالات دیگری وجود داشته باشد) و او کپی مقالات او را برای شما خواهد فرستاد.

خوب، می‌خواهم نامه امروز را تمام کنم. از غلط‌ها در انگلیسی (نوشتاری)ام پوزش می‌خواهم. اما امیدوارم شما بتوانید چیزهای اصلی را متوجه شوید.

ما برای همه شما بهترین‌ها، و خوشبختی آرزو داریم. نگذاریم رؤیاهایمان فراموش شود! ما تنها نیستیم! خوشحال خواهیم بود اگر ما را از خود بی‌خبر نگذارید!
 
بدرود
دوستان شما: آنکه، اورسولا و هایکو
برلین، ۳ نوامبر ١۹۹١

 
 

 

*

 

عکس سه سالگی رفیق نویسنده نامه در کنار رفیق کیانوری در مراسم نام‌گذاری میدان «لنین» و پرده‌برداری از مجمسه یادبود لنین در شهر برلین

 

 

*

 
تخریب و به زیر کشیدن بنای یادبود لنین

 

 

*

 

صفحه‌ای از کتاب‌شناسی (Bibliography) آثار رفیق کیانوری که تحت نام مستعار «سیلویو ماچتی» منتشر شده اند
 

 

 

*

ای چرخ فلک خرابی از کینۀ توست
بیدادگری شیوۀ دیرینۀ توست

ای خاک اگر سینۀ تو بشکافند
بس (صد) گوهر قیمتی که در سینۀ توست