raul

به مناسبت ۹۱-مین سالگرد تولد فرمانده رائول

 
تارنگاشت عدالت
 
 
نویسنده: ییلن دلگادو کالوو
برگرفته از: گرانما
۳ ژوئیه ۲۰۲۲
 

بهترین شاگرد فیدل، دولتمردی در سطح جهانی و مردی خانواده دوست که اسم دومش را روسفید کرده است. رائول مودستو کاسترو  روس. (مودستو به معنی فروتن است)

 ماه اوت ۱۹۵۸ است و این جوان ۲۷ ساله  فرماندهی یک جبهه پارتیزانی را به عهده دارد. او شاهد مرگ بسیاری از هم‌رزمانش  بود و کراراً جان خود را در راه سخت نجان میهن به خطر افکند.

او پس از دیدار از مقبره یکی از مبارزین در  دفتر یادداشت‌های رزمی خود نوشت: ” عهد کرده‌ام که در نبرد با دشمنانی که در طول اجرای وظیفه دشوارمان به عنوان انقلابی صادق روبه‌رو می‌شویم، هرگز آرام نگیرم و سوگند خورده‌ام که در پایان خوشبخت باشم که وظیفه خود را به طور کامل  انجام داده‌ام.”

این مرد جوان، رائول کاسترو روس است که مانند گذشته و در طول زندگی  فوق‌العاده  خود به سوگند خویش پایبند مانده: وفاداری!

جزیی از دفتر یادداشت‌های روزانه که توسط کارشناسان مجموعه تاریخی  جبهه دوم شرقی Segundo Frente Oriental که  وصیت‌نامه سیاسی رائول مبارز  محسوب می‌شود، توسط دیلی سانچز لموس، معاون  رئیس دفتر  امور تاریخی ریاست جمهوری در جلسه گفت و شنود “رائول، رائول است” که روز ۵ شنبه به مناسبت بزرگداشت ۹۱ مین سالگرد  تولد ژنرال ارتش و رهبر انقلاب کوبا برگزار شد، ارایه گردید.

سانچز لموس، الییر رامیرز کاندو،معاون رئیس مرکز نامبرده و کاتیوسکا بلانکو کاستین‌یرا، رئیس بخش مطالعات بیوگرافی و آثار “فرمانده رهبر” در مقابل جوانان نیروهای ارتش انقلابی و وزارت کشور  بر وفاداری بی‌اندازه رائول به برادرش که بر اساس تحسین و احترام متقابل آن دو بنا شده بود، تاکید کردند و علاوه برآن حکایت کوتاهی را در مورد لحظه‌ای که  رائول در بحبحه جنگ  خود را بین فیدل و یکی از رهبران اسلحه به دست قرار داده بود، تعریف کردند.

رائول شیفته تاریخ است و معتقد است که کسانی که تاریخ را شکل بخشیده‌اند، موظفند آن را تعریف کنند و او آنها را به اینکار تشویق می‌‌کند. او به یاد و خاطره شهدا نیز بسیار دلبند است احترام و ارادت عظیم او به یارانش خوزه لوئیس تاسنده و نیکو لوپز که در صحنه مبارزه جان خود را از دست دادند در این جلسه بویژه برجسته شد.

رامیرز کانیدو از مردی متواضع تمجید کرد که تعریف و تمجید نمی‌پسندد، اهل کار است و  عمل را به کلام ترجیح می‌دهد، شوخ و دوست داشتنی است، سازمان‌دهنده‌ای مادرزاد و رهبری سازش‌ناپذیر در برابر بی‌عدالتی است که بارها نشان داده که رهبری فراتر از مرزهای کوباست و مرجع  همه انقلابیون به شمار می‌رود.

کاتیوسکا بلانکو با اشاره به لطافت و احساس رائول به عنوان برادر و  بعنوان شوهر ویلما و همین‌طور عشق و انسان‌گرایی که وجه مشخصه یک انسان کمونیست است گفت: “تاریخ بدون فداکاری شخصی ساخته نمی‌شود.”

رائول به عنوان ادامه دهنده میراث فیدل در رهبری کشور و به عنوان یک دولتمرد منحصر به‌فرد ، که هنوز پای در رکاب، آماده خدمت به کشور است، برای از خود گذشتگیش در طی ۷۰ سال  مبارزه که به جمله “رائول، رائول است” معنی می‌بخشد، مورد قدردانی قرار گرفت.

raul