arafat

بوش قصد داشت فرد دیگری را جایگزین عرفات کند

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: روزنامه کار
۲ فوریه۲۰۲۳
 

بنگاه خبری انگلیسی  BBC   با استناد به اسناد انگلیسی گزارش داد که جورج دبلیو بوش  در جستجوی جانشینی برای رهبر خلق فلسطین  یاسر عرفات بود. بنا بربنگاه خبری BBC  بوش در اوج انتفاضه دوم  به CIA  فرمان داده بود  جانشینی برای رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین PLO و رئیس جمهور منطقه خودگردان  فلسطین پیدا کند.

BBC از گفتگوی تلفنی  بین نخست‌وزیر وقت بریتانیا، تونی‌بلر و رئیس جمهور وقت ایالات متحده جورج دبلیو بوش گزارش داد. بوش در آن زمان  تازه چند ماه بود که به ریاست جمهوری رسیده بود. این گفتگو بدنبال شکست  مذاکرات کمپ دیوید بین عرفات و نخست وزیر وقت اسرائیل ایهود بارک صورت گرفته بود. به دنبال این شکست مقاومت فلسطین علیه نیروهای اشغالگر  مجدداً شدت یافته و انتفاضه دوم آغاز شده بود.

با این پیش‌زمینه گفتگوی تلفنی بین  بوش و بلر صورت می‌گرفت.  بنابر صورت‌جلسه کتبی گفتگوی تلفنی، بلر، عرفات را مزاحم می‌دانست و اضافه می‌کرد که « او (عرفات) به مرز توانایی خود برای نقش آفرینی خلاق رسیده و  اکنون فقط  سعی دارد تا موقعیت خود را حفظ کند.» علاوه براین نخست وزیر  اشاره می‌کرد که عرفات در این بین برای نقشه‌های امپراتوری  در منطقه بی ارزش گردیده و گفت که رئیس PLO دیگر «چیزی برای عرضه ندارد.»

بوش نظر او را تایید کرد و هردو در این عقیده اتفاق نظر داشتند که باید به جای عرفات در صدر  مقاومت فلسطین شخص دیگری قرار گیرد. بوش در این گفتگو در مقابل بلر  اضافه کرد که  او وظیفه یافتن جانشینی برای عرفات را به CIA محول کرده است و اضافه کرد که CIA «صحنه فلسطینی را به دقت بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که جانشینی برای او وجود ندارد.»

این گفتگو پس از این که دولت بوش  از عرفات خواسته بود تا به اعمال خشونت خاتمه دهد، صورت گرفته بود. در آن زمان دولت آمریکا اعلام کرده بود که پایان خشونت، اساس لازم برای  مذاکرات امنیتی  با اسرائیل است. در آن زمان ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل  طرح قطع‌نامه‌ای را که خواستار اعزام نیروهای ناظر سازمان ملل برای حفاظت از جان مردم غیرنظامی فلسطینی در مقابل ارتش اسرائیل در مناطق اشغالی بود،  وتو کرد.

عرفات چند سال بعد روز ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ در یک بیمارستان فرانسوی در اثر خونریزی مغزی ناشی از مسمومیت با پولونیوم جان سپرد. آثار این سم در کالبد و در البسه عرفات یافته شد.

مردم فلسطین و اعراب  اسرائیل را متهم به قتل عرفات می‌کنند ولی اسرائیل هرگونه مسئولیتی را در این زمینه انکار می‌کند.