cuba

بیانیه رسمی دولت کوبا در رابطه با بحران اوکراین

 
 
تارنگاشت عدالت
 
برگرفته از: پاورقی اوراق مارکسیستی
فوریه ۲۰۲۲
 
 

عزم جزم ایالات متحده آمریکا به گسترش گام به گام پیمان نظامی ناتو  به سمت مرزهای فدراسیون روسیه، وضعیتی با پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی پدید آورده است، وضعیتی که امکان جلوگیری از وقوع آن وجود داشت.

پیشروی‌های نظامی ایالات متحده  و پیمان نظامی ناتو  در ماه‌های اخیر در مناطقی که در جوار مرزهای فدراسیون روسیه قرار گرفته معرف حضور همگان است و در کنار آن تحویل سلاح‌های مدرن  به اوکراین که همگی در کنار هم به معنی محاصره نظامی فدراسیون روسیه می‌باشد.

غیرممکن است که بتوان با قاطعیت و وجدان پاک وضعیت کنونی اوکراین را مورد بررسی قرار داد  بدون این که خواست‌های به حق  فدراسیون روسیه از ایالات متحده آمریکا  و ناتو و همین‌طور  آن فاکتورهایی که به بکارگیری خشونت  و عدم رعایت اساس حقوقی و هنجارهای بین‌المللی انجامیده را دقیقاً ارزشیابی کرد، که مواکداً مورد حمایت کوبا است  و به ویژه برای کشورهای کوچک یک وسیله اساسی در مقاومت در برابر سرکردگی، سوءاستفاده از قدرت و بی‌عدالتی می‌باشد.

کوبا کشوری است که از حقوق‌بین‌الملل دفاع می‌کند و خود را موظف به رعایت منشور حقوق بشر می‌داند. کویا همیشه برای صلح مبارزه خواهد کرد و استفاده از  زور و تهدید به خشونت  علیه هر کشور دیگری را محکوم می‌کند.
ما از خسارت‌های جانی مردم بی‌گناه غیرنظامی دراوکراین شدیداً متاثریم.  خلق کوبا روابط بسیار نزدیکی با خلق اوکراین داشت و کماکان خواهد داشت.

تاریخ، ایالات متحده آمریکا  را برای پیامدهای دکترین نظامی روز به روز تهاجمی‌تر آن فراسوی مرزهای ناتو که صلح بین‌المللی  و امنیت و ثبات را به خطر می‌افکند، مواخذه خواهد کرد.

نگرانی ما  با تصمیم اخیر ناتو  برای بسیج نیروهای ضربتی خود که برای اولین بار صورت می‌گبرد شدت یافت.

اشتباه بود که خواست‌های به حق  فدراسیون روسیه  در مورد ضمانت‌های امنیتی  ده‌ها سال نادیده گرفته شد به این امید که روسیه در مقابل تهدید مستقیم  امنیت ملی خود بی دفاع خواهد ماند. روسیه حق دارد از خود دفاع کند. نمی‌توان با محاصره و دورگیری کشورها به صلح دسترسی یافت.

قطعنامه در مورد وضعیت اوکراین  که در شورای امنیت سازمان ملل  روز ۲۵ فوریه به تصویب نرسید و به مجمع عمومی سازمان ملل ارجاع شد، یک گام جدی برای حل بحران کنونی نبود.

برعکس.  این یک متن کاملاً نامتعادل بود که به هیچ وجه دغدغه‌های خاطر طرفین را درنظر نمی‌گرفت. این متن  همین‌طور مسئولیت کسانی که به تشدید این مناقشه دامن زدند و یا متوسل به اقدامات تجاوزکارانه شدند را نادیده می‌گرفت.

ما خواستار راه حل دیپلماتیک  واقع‌بینانه، سازنده و جدی بحران کنونی در اروپا با ابزار و وسائل صلح‌آمیز هستیم تا امنیت و حاکمیت  همه  وهمین‌طور  صلح منطقه‌ای و جهانی،  ثبات و امنیت را تامین کند.

کوبا دورویی و اخلاق دوگانه را  مردود می‌شمارد. باید یادآور شد که ایالات متحده در سال ۱۹۹۹ حمله بزرگی را به یوگسلاوی، یک کشور تکه‌تکه شده اروپایی آغاز کرد تا  با زیر پا گذاردن منشور سازمان ملل اهداف ژئوپولیتیکی خویش را تحقق بخشد، که به مرگ بسیاری از مردم یوگسلاوی انجامید.

ایالات متحده آمریکا  و برخی از هم‌پیمانانش  در موقعیت‌های فراوانی خشونت اعمال داشتند. آنها به کشورهای مستقل تجاوز کردند تا رژیم آن کشورها را تغییر دهند و در مسایل داخلی ملل دیگری که حاضر به گردن نهادن به منافع  آنها نشدند و از تمامیت ارضی و استقلال خود دفاع کردند، دخالت کردند.

آنها نیز مسئول مرگ صدهاهزار نفر از افراد غیرنظامی  که به زعم آنان «خسارات جنبی» محسوب می‌شوند،  مسئول میلیون‌ها نفر آواره  و مسئول نابودی سیاره ما که ناشی از جنگ‌های غارتگرانه آنهاست، می‌باشند.