بیانیۀ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به مناسبت اول ماه مه ۲۰۲۴

 

تارنگاشت عدالت

 

چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
برگرفته از: فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری
۲۶ آوریل ۲۰۲۴
 
 

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری، این صدای رزمنده و طبقه‌محور، به نمایندگی از سوی بیش از ۱۰۵ میلیون کارگری که در ۱۳۴ کشور از ۵ قاره زندگی، کار و پیکار می‌کنند، صد و سی و هشتمین سالگرد مبارزه کارگران در شیکاگو در سال ۱۸۸۶ را گرامی می‌دارد. پیکاری که نقطۀ عطفِ ماندگارِ طبقۀ کارگر و الهام‌بخش مبارزات امروز و فردا بود، چراغی از نبرد بی‌وقفۀ طبقاتی برای شغل ثابت با حقوق، امنیت اجتماعی، بهداشت و آموزش عمومی رایگان و همگانی و یک زندگی آبرومندانه!

اول ماه مه امسال به عنوان یک سالگرد خونین در تاریخ ثبت خواهد شد، زیرا در حالی‌که میلیون‌ها کارگر در سراسر جهان علیه سیاست‌های ضدمردمی مراکز سرمایه، دولت‌های آن و اتحادیه اروپایی سازماندهی و اعتراض می‌کنند، همکاران ما در فلسطین ده‌ها جسد را که هر روز در نسل‌کشی اسرائیل به قتل می‌رسند، به خاک می‌سپارند. کارگران در همۀ نقاط جهان در برابر این جنایت صورت گرفته سکوت نخواهند کرد. آن‌ها هر فعالیت روز کارگر را به تظاهراتی برای همبستگی با خلق مبارز فلسطین و محکومیت دولت قاتل اسرائیل و متحدان امپریالیست آن تبدیل خواهند کرد، که به هر طریق از این کشتار پشتیبانی می‌کنند.

به همین ترتیب، کارگران در برابر هر جنایت دیگری که به نفع امپریالیست‌ها و انحصارها علیه خلق‌ها صورت می‌گیرد، سکوت نمی‌کنند. در زمانی‌که به واسطۀ مداخلات نظامی در مکان‌های مختلف سیارۀ ما خون جاریست، جنبش جهانی سندیکایی طبقه‌محور به صورتی سازمان یافته و مصمم برای صلح می‌رزمد. ما به نقشه‌های امپریالیستی و درگیری‌های نظامی نه می‌گوییم. مبارزه برای صلح محتوای خاصی دارد. این در درجه نخست به معنای مبارزه برای برچیده شدن ناتو و تمامی ائتلاف‌های نظامی است، مبارزه برای دفاع از حق هر خلقی است که راه رشد اقتصادی و اجتماعی خود را بدون مداخلات، تحریم‌ها، محاصره و جنگ‌های اقتصادی انتخاب کند؛ در مقابل سیاست استانداردهای دوگانه که در آن حقوق بین‌الملل در عمل به قانون قدرتمندان تبدیل می‌شود.

پیام‌ها و مطالبات پیشگامان شیکاگو در سال ۱۸۸۶، هنوز هم مطرح است. بحران سرمایه‌داری در حال تعمیم و ژرفش است. نابرابری‌های اجتماعی به طور چشم‌گیری در حال افزایش است. به آزادی‌های دمکراتیک و حقوق سندیکایی در سراسر جهان یورش بُرده می‌شود.

هزینه‌های بالای زندگی و تورم بی‌رحمانه، استانداردهای زندگی کارگران و بازنشستگان را تخریب می‌کند. حق آزادی تشکل و مذاکرات دسته‌جمعی و حق مقدس اعتصاب مورد حمله قرار می‌گیرد.

قراردادهای فردی، خصوصی‌سازی، برون‌سپاری، دورکاری و «اجاره خدمات»، فقط برخی از اشکال این یورش خشن نئولیبرالی است.

دست‌آوردهای اجتماعی مهم، مانند تأمین اجتماعی و بهداشت عمومی دستخوش خصوصی‌سازی هستند، در حالی‌که افزایش مستبدانه و خودسرانه سن بازنشستگی به طور سیستماتیک ادامه دارد.

بدیهی است که دوباره تلاش می‌شود تا بار بحران سرمایه‌داری به دوش زحمتکشان و به طور کلی اقشار ضعیف مردم منتقل شود.

کارگران در سراسر جهان در مقابل یورش‌های ضد مردمی و ضد کارگری سرمایه‌داری ایستادگی می‌کنند. آن‌ها از پرداخت سیاهۀ بحران سرمایه‌داری خودداری می‌ورزند. آن‌ها با تجهیز و نبردهای رزمجویانه در اقصی نقاط جهان، خواستار برآوردن نیازهای معاصر خود هستند. فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری و سازمان‌های عضو آن در خط مقدم این مبارزات هستند و خواهند ماند!

در جشن‌ها و تظاهرات اول ماه مه امسال، پرچم فلسطین با افتخار در کنار پرچم‌های فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری و سازمان‌های عضو آن، به اهتزاز درخواهد آمد. ما، با روحیه همبستگی و انترناسیونالیسم، استوار در کنار خلق کوبای قهرمان و خلق‌هایی هستیم که علیه تحریم‌های مرگبار، مداخلات، تجاوزات امپریالیستی، محاصره‌ها و جنگ‌های اقتصادی پیکار می‌کنند.

به مناسبت روز اول ماه مه ۲۰۲۴، فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری از سندیکاهای کارگری طبقاتی و رزمجو در سراسر جهان دعوت می‌کند تا کارزار و فعالیت‌های امسال را با این شعار سازماندهی کنند:

در مقابل سود آن‌ها، ما برای زندگی خود به پا می‌خیزیم!

یکپارچه‌تر و رزمنده‌تر

•    برای نیازهای معاصر کارگران، علیه بهره‌کشی!
•    برای آزادی‌های دمکراتیک و صنفی!
•    در همبستگی با فلسطین، علیه جنگ‌ها و مداخلات امپریالیستی!

برای جنبش سندیکایی طبقه‌محور، برای کارگرانی که مقاومت می‌کنند و با بیداد، تبعیض و بهره‌کشی سازش نمی‌کنند، فقط یک راه کرامت وجود دارد: راه مبارزات!

مبارزات صورت گرفته نشانۀ امید است، قدرت فوق‌العادۀ طبقه کارگر متشکل را نشان می‌دهد، و بر مسیر چشم‌انداز علیه بهره‌کشی سرمایه‌داری پرتو می‌افکند.

 

*