hanerdog

تأسیس مدرسۀ «گرگ‌های خاکستری» در ناگورنو-قره‌باغ اشغالی

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: مورنینگ استار
۱۵ فوریه ۲۰۲۱

 

حمله شدید نیروهای ضدفاشیست به رییس‌جمهور بخاطر تصمیم برای تأسیس مدرسۀ گرگ‌های خاکستری در ناگورنو-قره‌باغ اشغالی
 

نیروهای ضدفاشیست در ترکیه امروز پس از انتشار این گزارش که رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور خودکامه ترکیه یک مدرسۀ جدید گرگ‌های خاکستری را در ناگورنو-قره‌باغ اشغالی تأسیس خواهد کرد شدیداً از او انتقاد کردند.او همراه با الهام علی‌اف رییس‌جمهور آذربایجان در شهر شوشی که در نوامبر ۲۰۲۰ پس از یک نبرد سه روزه به تصرف نیروهای آذری درآمد، کلنگ احداث مدرسه را به زمین خواهد زد.

نیروهای ضدفاشیست در ترکیه امروز پس از انتشار این گزارش که رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور خودکامه ترکیه یک مدرسۀ جدید گرگ‌های خاکستری را در ناگورنو-قره‌باغ اشغالی تأسیس خواهد کرد شدیداً از او انتقاد کردند.

او همراه با الهام علی‌اف رییس‌جمهور آذربایجان در شهر شوشی که در نوامبر ۲۰۲۰ پس از یک نبرد سه روزه به تصرف نیروهای آذری درآمد، کلنگ احداث مدرسه را به زمین خواهد زد.

دولت باحچلی رهبر حزب نئوفاشیست حرکت ملی در اوائل امسال ایده را مطرح کرد، اما تأسیس مدرسه به مثابۀ یک حرکت عمیقاً تحریک‌آمیز تلقی می‌شود زیرا «گرگ‌های خاکستری» مسئول قتل‌های فراقانونی اقلیت‌ها، از جمله ارمنی‌ها بوده‌اند. منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ از سال ۱۹۹۴تا تجاوز آذربایجان بوسیله اکثریت ارمنی اداره می‌شد.

 سخنگوی «نیروهای رزمنده متحد ترکیه»، ائتلاف جدیدی از احزاب کمونیست و چپ که «حزب سوسیالیست رنجبران»، «حزب پارتیزان و انقلابی» را در بر می‌گیرد، حرکت را محکوم کرد.

وی گقت: «گرگ‌های خاکستری لکه سیاهی بر تاریخ غرق در خون ترکیه و مسئول قتل‌عام هزاران کرد، علوی و اقلیت‌ها و حمله به اتحادیه‌های کارگری، کمونیست‌ها و ترقی‌خواهان است.»

«طیب اردوغان و ائتلاف فاشیستی او با یک مبارزه متحد همه لایه‌های ستمکش شکست خواهند خورد. انفجار بزرگ خشم علیه فاشیسم در مبارزه در [دانشگاه] بغازیچی، و هم‌چنین در بحران ژرف اقتصادی که مردم بیش‌تری را به فقر سوق می‌دهد، دیده می‌شود.»
 
سازمان گرگ‌های خاکستری یک شاخه شبه‌نظامی «حزب حرکت ملی»، و مسئول مرگ هزاران نفر در ترکیه است. این سازمان که تعلیم و بودجه آن بوسیله «سیا» به مثابۀ بخشی از «عملیات گلادیو»* [«در پشت جنبش‌ها بمانید»] پس از جنگ جهانی دوم تأمین می‌شد، جنبش‌های چپ و کسانی را که از ایده‌آل‌های سختگیرانه اسلامی سنی آن فاصله داشتند هدف قرار می‌داد.

بدنام‌ترین حمله این گروه در دسامبر ۱۹۷۸ رخ داد، هنگامی که بیش از ۱۰۰ نفر از جامعه علوی کشور در یک کشتار ۱۰ روزه معروف به «قتل‌عام ماراس»، که مستقیماً به کودتای نظامی ۱۹۸۰ منجر شد، کشته شدند.
 
آلپ‌ارسلان تورکس، بنیانگذار گرگ‌های خاکستری، پیوندهای محکمی با عیسی یوسف آلپتکین به‌اصطلاح «پدر بنیانگذار» «کنگره جهانی اویغور» داشت. این دو برای ریشه‌کن کردن کمونیسم در میان جمعیت ترک در آسیای میانه شوروی و سین‌کیانگ فعالیت می‌کردند.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، گرگ‌های خاکستری اردوگاه‌های آموزشی برای جوانان در آسیای میانه ایجاد کرد، اما گروه موفق به جلب حمایت نشد و به استان سین‌کیانگ چین نقل مکان کرد، و در آن‌جا عضوگیری از جامعه اویغور راهدف قرار داد و از جنبش استقلال ترکستان شرقی حمایت کرد.

https://morningstaronline.co.uk/article/w/erdogan-slammed-amid-reports-he-will-open-grey-wolves-fascist-school-occupied-artsakh

——————————
* «عملیات گلادیو ، در ۲۶ نوامبر ۱۹۵۶ (۱۵فروردین ۱۳۲۸) با هدف دفاع جمعی در رم پایه‌گذاری شد و در ۲۷ ژوئیه ۱۹۹۰ به‌طور رسمی انحلال آن اعلام گردید. گلادیو نام رمزنگاری‌شده برای چندین عملیات مخفیانه مسلحانه بود که ابتدا در کشورهای اتحادیه اروپای غربی و سپس در کشورهای عضو ناتو برای مقابله با نفوذ شوروی و پیمان ورشو طراحی و اجرا می‌شد. گلادیو که در زبان لاتین به معنای شمشیر دولبه کوتاه گلادیاتورها هست اگرچه اسم رمز شبکه مخفی ایتالیایی تحت کنترل ناتو می‌باشد اما به‌طور عموم به کلیه شبکه‌های مخفی تحت کنترل ناتو در سایر کشورهای اروپایی نیز اطلاق می‌گردد.» «ویکی‌پدیا فارسی»