Terror

تروریست‌های حادثه کروکوس از طریق تلگرام جذب شده بودند

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به گزارش‌ها درباره جذب عوامل حادثه تروریستی کروکوس از طریق یک کانال تلگرامی گفت که با این وجود، روسیه برنامه‌ای برای مسدود کردن تلگرام ندارد.

دیمیتری پسکوف در واکنش به گزارش‌ها درباره جذب عوامل حادثه تروریستی کروکوس از طریق یک کانال تلگرامی، بر لزوم رصد بیشتر این شبکه اجتماعی به منظور تبدیل نشدن آن به ابزار تروریست‌ها تأکید کرد.

به نقل از خبرگزاری تاس،‌ دیمیتری پسکوف روز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ در این باره گفت:‌ ما از پاول دورُف بنیانگذار تلگرام انتظار داریم که توجه بیشتری به این واقعیت داشته باشد که تلگرام به عنوان یک منبع منحصر به فرد و خارق العاده از نقطه نظر فناوری که در واقع در برابر چشمان نسل ما رشد کرده، به طور فزاینده ای به ابزاری در دست تروریست‌ها تبدیل شده است و آنها از آن برای اهداف تروریستی استفاده می‌کنند.
سخنگوی کرملین در عین حال گفت: در حال حاضر، برنامه ای برای مسدود کردن تلگرام در فدراسیون روسیه وجود ندارد.
این اظهارات پس از آن اعلام شد که یک منبع آگاه در روسیه اعلام کرد: عاملان حمله تروریستی به تالار کنسرت کروکوس منطقه مسکو از طریق یک کانال تلگرامی شاخه افغانستان داعش که برای مخاطبان در تاجیکستان فعالیت می‌کند، جذب شدند.

دیمیتری پسکوف همچنین در واکنش به پیشنهاد گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان برای صلح در مناقشه اوکراین گفت:   ارتباطات شخصی خوب و سازنده بین رهبران کشورها همواره می‌تواند به حل مسائل پیچیده بین دولت‌ها کمک کند، این موضوع بارها توسط گرهارد شرودر و ولادیمیر پوتین ثابت شده است.

 

کمپین ۱۲ ماهه «داعش» برای عضو‌گیری در تاجیکستان و کشورهای آسیای مرکزی

العربیه-فارسی


به گفته تحلیل‌گران امنیتی، نوک پیکان حملات «داعش خراسان»، روسیه را نشانه رفته که در سال ۲۰۱۵ علیه این گروه، در جنگ داخلی روسیه مداخله کرد

ماه‌ها قبل از حمله مرگبار جمعه گذشته به مرکز خرید «کروکوس سیتی هال» در حومه مسکو که «داعش» مسئولیت آن را بر عهده گرفت و ده ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشت، بسیاری از سرویس‌های اطلاعاتی غربی نسبت به تحرکات مشکوک این سازمان تروریستی، هشدار دادند.

داده‌های اطلاعاتی نشان داده است که «داعش» سال گذشته، کمپین بزرگ عضوگیری را برای جذب عوامل افراطی را از تاجیکستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی آغاز کرد.

جذب عوامل کهنه‌کار تروریستی
به گزارش روزنامه «گاردین»، این کمپین همچنین به طور خاص، جذب اعضای گروه‌های افراطی را که سابقه طولانی در حملات تروریستی دارند، هدف خود قرار داده است.

داده‌های اطلاعاتی به اشتراک گذاشته شده در گزارش اخیر سازمان ملل در مورد فعالیت‌های داعش، که در ژانویه گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که طی ۱۲ ماه گذشته، شاخه محلی این سازمان در افغانستان یا همان «داعش خراسان»، موفق به جذب عوامل برجسته گروه پرسابقه افراط‌گرا«انصارالله» در تاجیکستان و عواملی دیگر در آسیای مرکزی شده است.

«داعش خراسان» همچنین کانالی را در «تلگرام» و دیگر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت‌های تبلیغی برای تاثیرگذاری بر تاجیک‌ها و دیگر قومیت‌ها در منطقه ایجاد کرده است.

از سویی گزارش ارائه شده سازمان ملل به شورای امنیت در آغاز سال جاری میلادی (۲۰۲۴)، هشدار داد که به رغم کاهش حملات «داعش خراسان»، این گروه همچنان عمده‌ترین تهدید در داخل افغانستان است که می‌تواند منطقه و خارج از آن را نیز درمعرض تهدیدهای خود قرار دهد.

در همین گزارش خاطرنشان شده که «داعش خراسان»، استراتژی عضوگیری گسترده‌ را برای جذب عواملی از طالبان و همچنین عوامل مسلح سرخورده خارجی در پیش گرفته است.

مشارکت عواملی از تاجیکستان
سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اروپا، افزایش قابل توجه نقشه‌های تروریستی مرتبط با «داعش خراسان» را رصد کرده‌اند که به باور برخی تحلیل‌گران، قوی‌ترین شاخه «داعش» در خارج از آفریقا به‌ شمار می‌آید.

این مجامع اطلاعاتی تاکید دارند که عواملی از تاجیکستان در نقشه‌ها و حملات این گروه در آلمان، ترکیه و حتی ایران، مشارکت دارند.

بازداشت موقت ۴ مظنون تاجیک
توجه به این گزارش پس از آن است که دادگاه «باسمانی» مسکو روز گذشته، حکم بازداشت موقت ۲ ماهه تا انجام محاکمه را در مورد ۴ مرد تاجیک مظنون به انجام حمله به کنسرت که بیش از ۱۳۷ کشته برجای گذاشت، صادر کرد.

در حکم مزبور آمده است این چهار نفر متهم به «تروریسم» هستند و با مجازات حبس ابد مواجهند.

ضدیت «داعش خراسان» با روسیه
روسیه در سال‌های گذشته نیز حملات تروریستی را شاهد بوده که «داعش» مسئولیت آنها را پذیرفته است. سفارت روسیه در کابل هم در سپتامبر ۲۰۲۲ هدف حمله تروریستی «داعش خراسان» قرار گرفت که به کشته شدن دیپلمات‌های روسی انجامید.

همچنین آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ در پی تیراندازی یکی از مهاجمان به ضرب گلوله کشته شد که طبق گفته عامل این حمله، به انتقام حوادث حلب انجام شد.

به گفته تحلیل‌گران امنیتی، نوک پیکان حملات «داعش خراسان»، روسیه را نشانه رفته که در سال ۲۰۱۵ علیه این گروه، در جنگ داخلی روسیه مداخله کرد.

ظرف دو سال گذشته توجه «داعش» و شاخه آن یعنی «داعش خراسان» به روسیه معطوف شده به طوری که در تبلیغات این گروه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بارها اماج انتقادات تند قرار گرفته است.

 

*