javan felestini

حزب کمونیست یونان: کشتار و اشغال اسرائیل باید به پایان برسد

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: شبکه همبستگی
۱۳ مه ۲۰۲۱
 

حزب کمونیست یونان: مردم باید قدرت خود را نشان دهند، تا مبارزه برای جدا شدن کشور ما از برنامه‌های امپریالیستی را تقویت کنند!

 

در ۱۲ ماه مه، هیأتی از حزب کمونیست یونان به سرپرستی جورج مارینوس، از سفارت فلسطین در آتن بازدید و با سفیر مروان توباسی دیدار کرد. در این دیدار، جورج مارینوس کشتار مردم فلسطین به دست دولت اشغالگر اسرائیل را محکوم کرد و بر همبستگی حزب کمونیست یونان با مردم فلسطین تأکید ورزید.

 

 وزیر امور خارجه، ن. دندیاس، در ۱۱ مه جلساتی را با نمایندگان احزاب برگزار کرد تا آن‌ها را در مورد موضوعات مربوط به حوزه صلاحیت خود مطلع سازد. جورج مارینوس، عضو هیأت سیاسی حزب کمونیست یونان و نماینده مجلس، پس از دیدار با وزیر اظهارات زیر را بیان کرد:

«حزب کمونیست یونان کشتار مردم فلسطین به دست دولت اسرائیل را که ما در قدس و نوار غزه شاهد آن هستیم، محکوم می‌کند. ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپایی و همه دولت‌های یونان که در حال ارتقاء روابط نظامی، سیاسی و اقتصادی خود با کشور اشغالگر اسرائیل هستند، در این جنایت سهیم هستند.

 

ما نگرانی حزب کمونیست یونان را درباره تحولات منطقۀ خود به وزیر ابراز کردیم. حزب ما گمان می‌کند که سیاست درگیر شدن در برنامه‌های ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپایی، که از سوی دولت ND و دولت‌های قبلی PASOK و SYRIZA  دنبال شده است، برای مردم ما و منافع آن‌ها و هم‌چنین برای مردم همسایه بسیار خطرناک است. حزب ما این سیاست را تقبیح و با آن مبارزه می‌کند.

 

این عنصر خطرناک، خصلت خطرناک سیاست سهیم شدن در برنامه‌های امپریالیستی، در تقویت روابط یونان و ایالات متحده کاملاً مشهود است. از پایگاه‌های ایالات متحده در سودا، استفانوویکیو، لاریسا و الکساندروپولی؛ از مشارکت یونان در تمرینات نظامی ناتو، به ویژه تمرین «مدافعان اروپا» (DEFENDER-Europe) که مشق جنگ در منطقه گسترده‌تری علیه روسیه است؛ از درگیری کشور در خلیج فارس، ارسال سامانه موشکی «پاتریوت» تا مشارکت کلی یونان در مأموریت‌های امپریالیستی در خارج از کشور.

 

تحت این شرایط، ما نگرانی‌های جدی در مورد تحولات روابط یونان و ترکیه را ابراز می‌داریم. این یک معامله از طریق گفت‌وگوها و مباحثات مقدماتی، از جمله در درون ناتو، و خیلی بیش‌تر از طریق تنش و تلاش برای دستیابی به سازش است. ما فکر می‌کنیم که زمینه سازش کلی برای بهره‌برداری مشترک در اژه و مدیترانه شرقی به نفع گروه‌های تجاری انرژی فراهم شده است.

 

حزب ما هم‌چنین به ویژه نگران تحولات مربوط به مسأله قبرس است. این تلاشی است برای جست‌وجوی یک راه‌حل سازشکارانه بین فدراسیون «دو منطقه – دو گروه قومی» و تقسیم آشکاری که طرف ترکی و ترکی-قبرسی تبلیغ می‌کنند. این خطر جدی وجود دارد که اشغال ترکیه در قالب راه‌حل‌های دوجانبه کنفدراسیون تداوم یابد.

 

حزب کمونیست یونان در پاسخ به این تحولات از مردم ما می‌خواهد که قدرت خود را نشان دهند، مبارزه برای جدا کردن کشورمان از برنامه‌های امپریالیستی را تقویت کنند‌، مبارزه‌ای چندجانبه را برای بستن پایگاه‌های ایالات متحده در سراسر کشور و به مشارکت یونان در اعزام نیروهای نظامی در مأموریت‌های امپریالیستی به خارج از کشور پایان دهند.