cpi

حزب کمونیست اسرائیل: دولت نتانیاهو مسؤولیت کامل تشدید تنش‌ها را بر عهده دارد!

 

تارنگاشت عدالت 

 

برگرفته از: حزب کمونیست اسرائیل
۷ اکتبر ۲۰۲۳
 

حزب کمونیست اسرائیل CPI)) و جبهه دمکراتیک برای صلح و برابری (هداش) روز شنبه در بیانیه‌ای درباره تشدید درگیری نظامی بین حماس و نیروهای اسرائیلی، سیاست‌های اشغال جنایتکارانه دولت راست افراطی نتانیاهو را مقصر دانسته و بر خطرات بزرگی که این سیاست برای صلح در منطقه ایجاد می‌کند، تأکید کردند.

در این بیانیه آمده است: «جنایات دولت دست راستی فاشیست برای حفظ اشغال منجر به جنگ منطقه‌ای می‌شود که باید متوقف شود. حتی در چنین روزهای سختی، ما هم‌چنان به صراحت هرگونه آسیب به غیرنظامیان بی‌گناه را محکوم می‌کنیم و خواستار در امان ماندن آن‌ها از خونریزی هستیم. ما به همه خانواده‌های قربانیان اشغال، عرب و یهودی به یکسان، تسلیت می‌گوییم.»

حزب کمونیست اسرائیل و هداش مسؤولیت کامل تشدید تنش شدید و خطرناک چند ساعت اخیر را که به قیمت جان بسیاری از شهروندان بی‌گناه تمام شده بر عهده دولت راست فاشیست قرار می‌دهند. در پایان یک هفته تکان دهنده که در آن شهرک‌نشینان تحت حمایت دولت خود در سرزمین‌های اشغالی آدم کشتند، از مسجد الاقصی هتک حرمت کردند و یک قتل عام دیگر را در حُوّاره به راه انداختند، ما صبح امروز با تشدید جدی تنش‌ها روبه‌رو شدیم، که کل منطقه را در معرض یک جنگ منطقه‌ای و خطرناک – که دولت جناح راست از روز اول به آن دامن زده است، قرار می‌دهد.

 

*

خانه‌ای در مرکز اسرائیل که با موشک پرتاب شده از سوی حماس از نوار غزه آسیب دیده است. ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (عکس: Magen David Adom)

 

«وقایع امروز مسیر خطرناکی را که دولت نتانیاهو و شهرک‌نشینان کل منطقه را به آن سوق می‌دهند، نشان می‌دهد و یک بار دیگر برجسته می‌کند که هیچ راهی برای مدیریت مناقشه یا حل‌وفصل نظامی آن وجود ندارد – تنها یک راه‌حل وجود دارد: پایان دادن به اشغالگری و به رسمیت شناختن مطالبات و حقوق مشروع مردم فلسطین. پایان اشغال و برقراری یک صلح عادلانه، نفع مشترک و بارز هر دو خلق در این کشور است.»

حزب کمونیست اسرائیل و هداش «نگرانی عمیق خود را در مورد استفاده دولت نتانیاهو از تحولات اخیر برای انجام یک حمله انتقام‌جویانه به نوار غزه ابراز کرده و از جامعه بین‌المللی و کشورهای منطقه می‌خواهند که فوراً برای ساکت کردن طبل جنگ و آغاز «گام‌هایی که می‌تواند منجر به پیشبرد راه‌حل سیاسی شود، مداخله کنند.»

حزب کمونیست اسرائیل و هداش نسبت به اقدامات انتقام‌جویانه علیه شهروندان عرب فلسطینی و به ویژه ساکنان شهرهای مختلط و روستاهای ناشناخته در نقب – که پیش از این به دلیل بی‌توجهی دولت به زندگی خود و نبود زیرساخت‌ها در شهرک‌ها هزینه‌های سنگینی را پرداخته اند، هشدار می‌دهند. بر بستر این واقعیت، این وظیفه نیروهای منطقی در اسرائیل، یهودیان و اعراب است که صدای خود را در مقابل هر گونه تلاش برای تحریک علیه کل جمعیت یا گرفتن قانون در دستان خود، بلند و رسا ابراز کرده و فعالیت‌های مشترک را ترویج کنند، که به مفهوم پی گرفتن یک زندگی به‌هنجار، بدون اشغال، تبعیض و سلطه – یک زندگی توأم با صلح، برابری و دمکراسی واقعی برای همه است.

شامگاه شنبه، اوفر کاسیف «Ofer Cassif» عضو هداش در کنست، ویدیویی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد: «هیچ چیز جنایات و قتل‌عام‌هایی را مانند آن‌چه امروز در جنوب اسرائیل انجام می‌شود، توجیه نمی‌کند. اما همان‌طور که مدت‌ها پیش هشدار داده بودم، نشانه‌های روشنی برای وخامت اوضاع وجود داشت: تاوان سنگینی برای جنایات اشغالگران، محاصره غزه و استکبار حکومت کاهانی نژادپرست خواهیم پرداخت. هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد، تنها راه‌حل سیاسی – پایان اشغال و استقلال فلسطین است.