pcv

حزب کمونیست ونزوئلا از توافق میان دولت و اپوزیسیون راست گرا انتقاد می کند

تارنگاشت عدالت

 

 
برگرفته از:ردگلوب
۲۰اوت ۲۰۲۱
 

دفتر سیاسی حزب کمونیست ونزوئلا (PCV) بیانیه ای علیه «مذاکرات صلح» بین دولت سوسیال دموکرات مادورو و اپوزیسیون راست جناح این کشور صادر کرد. هفته گذشته در مکزیکو سیتی ، “خورخه رودریگز” ، نماینده حزب سوسیالیست متحده ونزوئلا و رئیس مجلس ملی و “جراردو بلاید” نماینده اپوزیسیون با یکدیگر ملاقات کردند و در مورد «دیالوگ ملی»”  به توافق رسیدند. این توافقنامه باید زمینه آشتی سیاسی بین دو اردوگاه متخاصم را ایجاد کند.
در رابطه با این توافقنامه بین «دو جناح مهم بورژوازی ملی”»، حزب کمونیست ونزوئلا اعلام که این «نخبگان» به نفع مردم ونزوئلا عمل نمی کنند: «از یک سو دولت نیکلاس مادورو و رهبری خائن حزب سوسیالیست متحد (PSUV) ، که نماینده منافع تازه به دوران رسیدههای قدرتمند است که از درون بنگاه‌های دولتی پدید آمده است و از سوی دیگر ، جناح راست اپوزیسیون به رهبری “خوان گوایدو” ، “هنریک کاپریلس” … که نماینده بورژوازی ملی سنتی و منافع انحصارات فراملی ایالات متحده و اروپا است.»
با توجه به ترکیب طبقاتی دو نیروی سیاسی ، قابل پیش بینی است که آنها فقط نیازهای خود را در نظر داشته باشند: «هم دولت و هم اپوزیسیون راست در مورد دستور کار اقتصادی نئولیبرالی فعلی که از طریق تعدیل قیمت ها، دلاریزهکردن اقتصاد، خصوصی سازی دارایی های عمومی ، بازگشت شرکت های دولتی و زمین های کشاورزی به سرمایه‌های خصوصی و زمینداران بزرگ ، انعطاف پذیری مالیاتی ، گشایش بخش نفت برای سرمایه خصوصی ، تخریب دستمزد و مقررات زدایی و آزاد سازی روابط صنعتی تحقق می یابد، توافق دارند.»
 از این رو مهم است که “طبقه کارگر ، دهقانان و اقشار مردمی … فریب گفتگوی‌های بورژوازی را نخورند. علایق و نیازهای ما مسائل مهمی در دستور کار نمایندگان سیاسی بورژوازی حریص ملی و فراملی نیست. برعکس: این قربانی کردن دستاوردها و حقوق ما و جابجایی بار بحران و تحریم های غیرقانونی امپریالیستی بر دوش ما است که برای آن این دو نیروی سیاسی بورژوازی دست به دست یکدیگر می دهند”.
 بنابراین کمونیست ها مذاکرات مکزیک را که هدف آن “تثبیت پیمان بورژوایی برای تقسیم ثروت کشور بین سرمایه داران داخلی و خارجی و در عین حال اجرای بسته تعدیل اقتصادی ضد مردمی است ، رد می کنند. و همه اینها در کنار تضمین وقیحانه آزادی و عدم مجازات برای کسانی که ثروت زیادی جمع آوری کرده اند و تحت حمایت ارتشا قرار دارند و همچنین کسانی که تحریم های خارجی غیرقانونی علیه کشور را ترویج کرده و منابع کشور را در اختیار گرفته اند. “
 PCV در پایان می نویسد: در برابر حملات آینده تنها مقاومت انقلابی موثر خواهد بود ، «امروز ، بیش از هر زمان دیگری ، کارگران باید برای مبارزه با تهاجمی که پیمان بورژوایی مکزیک می خواهد بر حقوق ما و حاکمیت کشور تحمیل کند ، متحد شوند…. طبقه کارگر ، کارزارها و نیروهای مردمی باید در مقابل پیمان جدید نخبگان ، آلترناتیو مردمی انقلابی قرار دهند.»