taliban

خلاصه‌ای از بیانیه‌های طالبان در مورد آینده افغانستان

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:توماس روپر
برگرفته از:لینکه تسایتونگ
۱۸ اوت ۲۰۲۱

 

صلح برای افغانستان و امنیت برای خارجی ها: آنچه که طالبان پس از تصرف کابل وعده می دهند.
 
از آنجایی که این روزها حوادث افغانستان با سرعت در جریان است ، من می خواهم مهمترین اعلامیه های طالبان را در اینجا خلاصه کنم. خبرگزاری روسی TASS در چند روز گذشته به طور ساعتی اخبار وضعیت افغانستان و اظهارات طالبان را منتشر کرده است. هنگامی که من در حال جمع بندی اظهارات طالبان در مورد آینده این کشور بودم ، “تاس” خود چنین خلاصه ای را منتشر کرد.  “تاس” به اولین کنفرانس مطبوعاتی طالبان در کابل اشاره می کند ، که در آن همه آنچه که قبلاً توسط نمایندگان مختلف طالبان در طول روز اعلام شده بود ، تکرار می‌شد.  
به خاطر سادگی ، من مقاله تاس را به جای مقاله‌های گردآوری شده خود  که بیش از ده ها گزارش فردی در آن روز است، ترجمه می کنم.

 مسکو ، ۱۷ اوت. / خبرگزاری تاس / نمایندگان طالبان رادیکال اولین کنفرانس مطبوعاتی کامل خود را روز سه شنبه پس از تصرف افغانستان در کابل برگزار کردند. در ملاقات با روزنامه نگاران محلی و غربی که با دعا آغاز شد و حدود یک ساعت به طول انجامید ، “ذبیح الله مجاهد” مسئول این جنبش اطمینان داد که طالبان قصد انتقام گرفتن از هیچکس و تبدیل کشور به پایگاهی برای تهدید همسایگان خود را ندارند و آنها قصد دارند “افغانستان را برای همه متحد سازند”.
خبرگزاری تاس مهمترین اظهارات سخنگوی دولت جدید این کشور را گردآوری کرده است
 در مورد تشکیل دولت
 “سیاستمداران در مورد این‌که چه کسی باید دولت جدید را تشکیل دهد فعالانه به شور نشسته‌اند … … ما باید به آنها این فرصت را بدهیم که یک دولت و یک سیستم سیاسی مطابق با خواسته های مردم افغانستان را تشکیل دهند
” رئیس شورای عالی آشتی ملی ، عبدالله عبدالله ، که قبلا شورای انتقال صلح آمیز قدرت را با رهبر حزب اسلامی ، گلبدین حکمتیار و حامد کرزای ، رئیس جمهور پیشین افغانستان تشکیل داد ، نیز در این رایزنی ها شرکت می کند.
 در مورد آشتی ملی
 طالبان به عفو عمومی  برای مقامات دولت قبلی که قبلاً اعلام شده بود پایبند است : “ما از همکاران اشغالگران یا نمایندگان رژیم قبلی انتقام نخواهیم گرفت، آنها همه شریک ما در ساختن سرزمین ما هستند.”  سخنگوی طالبان همچنین تأیید کرد که طالبان قصد آزار و اذیت افغانهایی که اکنون در تلاش برای خروج از کشور از طریق فرودگاه کابل هستند اگر بخواهند دوباره به وطن باز گردند را ندارند.
 درمورد امنیت دیگران
دولت جدید کابل در تلاش است تا “روابط سازنده ای با همسایگان خود” برقرار کند: “ما به جهان، به ویژه ایالات متحده اطمینان می دهیم که از خاک افغانستان علیه دیگران استفاده نخواهد شد. در مورد مبارزه با تجارت مواد مخدر وی گفت: “من می خواهم به جهان اطمینان دهم که افغانستان به قطب تولید مواد مخدر از هر نوع تبدیل نخواهد شد. ما سعی خواهیم کرد این شر را از بین ببریم و خانه خود را به کشوری عاری از مواد مخدر تبدیل کنیم.”
در مورد محافظت از خارجیان
امنیت دیپلمات‌هایی که در کابل هستند دارای اولویت جدی است: “ما می خواهیم به همه جهان اطمینان دهیم که ساکنان کابل، دیپلمات ها، سازمان های بین المللی و سازمان های غیر انتفاعی در حال حاضر در مخاطره نیستند. هیچ نوع سوء استفاده از قدرت علیه هیچ کس وجود نخواهد داشت. “
در مورد شریعت
 طالبان تمایل خود را مبنی بر رعایت و اجرای قوانین شرعی در این کشور رها نکرده اند: “این حق مسالمت آمیز ما است که قوانین اسلامی را در کشور خود اجرا کنیم.”  
کدام قوانین خاص “اول  اعلام خواهند شد را دولت جدید تصمیم خواهد گرفت”.
در مورد حقوق زنان
زنان در چارچوب شرع زندگی خواهند کرد ». طالبان قبلاً وعده داده بودند که زنان می توانند تحصیل و کار کنند و  از آنها برای مشارکت در دولت آینده دعوت کرده بود ، ولی آنها تصمیم گرفته اند که یک سیستم مدرسه تفکیک شده از جنسیت را در کشور برقرار سازند.
درباره کار روزنامه نگاران
 “من به شما اطمینان می دهم که ما با رسانه ها که امکان خواهند داشت آزادانه کار کنند ارتباط خود را حفظ خواهیم کرد.”
ولی طالبان به رسانه ها اجازه نخواهند داد “ارزش های جامعه افغانستان ، منافع ملی و آموزه های اسلام را نادیده بگیرند”.