hongkong

دادگاه جزئیات ناآرامی‌ها در سال ۲۰۱۹ را افشأ کرد

تارنگاشت عدالت
 
 
 
برگرفته از: بیجینگ روندشاو
۶ فوریه ۲۰۲۳
 

در تابستان سال ۲۰۱۹ تعداد زیادی آشوبگر منطقه ویژه اداری  هنگ‌کنگ را برای مدتی به اغتشاش کشیدند. به ویژه در طول اشغال غیرقانونی  دانشگاه پلی‌تکنیک درگیری‌های سنگینی رخ داد. ۱۱ نفر در این رابطه از طرف دادگاه گناهکار اعلام شدند.

۱۱ نفر که در ابتدا  منکر  شرکت در اشغال  غیرقانونی دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ در  نوامبر سال ۲۰۱۹ بودند روز شنبه گذشته از طرف دادگاه منطقه هنگ‌کنگ گناهکار شناخته شدند. در حکم  برای اولین بار  جزئیات  عملیات پلیس در آن شب  از جمله جزئیات «نبرد» که طی آن ۲۰۰ مامور پلیس  طی ۵ ساعت علیه  ۲۰۰۰ آشوبگر  با بیش از ۲۵۰ بمب بنزینی درگیر بودند، افشأ گردید.

بنابر گزارش رسانه‌ها دادگاه ابعاد آشوب و  میزان ویرانگری در این وضعیت را«بی‌نظیر» اعلام کرد. علاوه براین در این شب  ۲۱۳ نفر از آشوبگران توسط  پلیس دستگیر شدند که خشونت‌آمیزترین «نبرد»  کارزار  ضدخشونت را تشکیل می‌داد.

۲۰۰۰ اوباش سیاه‌پوش مجهز به کلاه‌خود، عینک‌های ایمنی و ماسک ضدگاز با سپر و صفحات فلزی یک خط دفاعی ایجاد کرده بودند. به گزارش  رسانه‌ها  آنها با نورافکن و سلاح لیزری  پلیس را نشانه می‌گرفتند و با سنگ و آجر و چتر و کوکتل‌مولوتف و حتی  گپسول گاز مضروب می‌ساختند.

خشونت روز ۱۷ نوامبر  هنگامی‌که  دانشگاه پلی‌تکنیک به صحنه جنگی بین تظاهرکنندگان و پلیس  تبدیل شد، شدت گرفت.  تظاهرکنندگان با کوکتل مولوتف به خودروهای پلیس حمله بردند، با تیرکمان گلوله‌های فلزی و تیر بسوی پلیس که خارج از  محوطه دانشگاه بود پرتاب کردند.

پلیس هنگ‌کنگ روز ۲۹ نوامبر  اعلام کرد که طی بررسی‌ و جستجوهای دوروزه دانشگاه  تقریباً ۴۰۰۰ بمب بنزینی و ۱۴۰۰ ماده منفجره و ۶۰۰ شیئی آغشته به مایعات سوزآور و ۵۷۰ اسلحه مصادره کرد.

به‌گفته مقامات انتظامی هنگ‌کنگ پلیس تا روز ۲۹ نوامبر طی ماه‌ها ناآرامی در هنگ کنگ ۵۸۹۰ نفر را به جرم شرکت در تظاهرات غیرقانونی و آشوب دستگیر کرد که در بین آنها ۱۳۷۷ نفر به جرم اقدام عملیات خشونت‌آمیز در دانشگاه دستگیر شدند. در همین زمان  نیز ۴۸۳ مامور پلیس  در مقابله با آشوبگران مضروب و مجروح شدند.

برخی از ۱۱ نفری که روز شنبه محکوم شدند، اظهارات متناقضی  بیان داشتند و در مورد انگیزه و دلیل  حضور خود در محل دروغ گفتند.

قاضی دادگاه گفت متهمین قبل از این‌که پلیس آنها را دستگیر کند به طور تصادفی وارد محل نشده بودند و پلیس به آنها امکان و زمان داده بود  تا محل را ترک کنند. در نتیجه آنها آگاهانه تصمیم گرفتند در محل بمانند. قاضی ادامه داد: «تنها نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این‌که متهمین قصد داشتند  در قیام شرکت کنند.»

بنابرگزارش رسانه‌ها حکم دادگاه روز ۱۱ مارس اعلام خواهد شد.