cuba

داستان سرنوشت مشترک و همبستگی متقابل

سفر دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا و رئیس جمهور این کشور میگل دیاز کانل برمودز به ایران که به دعوت جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران صورت گرفت، با هدف تحکیم و گسترش روابط دوجانبه بود.

سفر دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست کوبا و رئیس جمهور این کشور میگل دیاز کانل برمودز به ایران که به دعوت جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران صورت گرفت، با هدف تحکیم و گسترش روابط دوجانبه بود.

بدون شک بهره برداری از همه ظرفیت ها در هر دو جهت هر دو کشور را متحد می سازد. هر دو با تحریم‌های آمریکا دست و پنجه نرم می‌کنند و با انواع انسدادها و انگ‌ها رو به رو بوده، از آن رنج برده و رنج می‌برند.

دو کشور مداخله نیروهای خارجی در امور داخلی و همچنین تلاش برای تضعیف ثبات و امنیت جوامع متبوع خود را رد می کنند.

ایران به همبستگی با کوبا ادامه می‌دهد و از سیاست های دولت کوبا برای غلبه بر محاصره اقتصادی، تجاری و مالی که بیش از شش دهه است این جزیره را زیر فشار قرار داده، حمایت می کند. کوبا به نوبه خود از نقش فزاینده ایران در امور منطقه ای و بین المللی حمایت می کند.

این مواضع مشترک در دیدار دیروز هیئت کوبایی و دوستان همبستگی در خاک ایران و کوبایی های ساکن ایران نمایان شد.

 دیاز کانل برداشت های خود را از این دیدار بیان کرد و توضیح داد که در میان این دستور کار فشرده، داشتن فرصتی برای ملاقات با افرادی در ایران که همبستگی با کوبا را مرکز زندگی خود قرار داده اند، بسیار مهم است.

رئیس جمهور گفت: «همانطور که می دانید در سطح بین المللی، کوبا مداخله دولت آمریکا در امور داخلی ایران و اعمال تحریم ها و سیاست تهاجمی آمریکا در قبال ایران را مدام محکوم می کند.

بنابر وب سایت ریاست جمهوری، کانل به وضعیت دشواری که کوبا در آن قرار دارد، به محاصره تشدید شده ای که همه چیز را پیچیده ‌تر می کند و به گنجاندن خودسرانه کوبا در فهرست کشورهایی که گفته می شود از تروریسم حمایت می کنند، اشاره کرد.  او یادآور شد که چگونه دوستان همبسته در مواقع سخت با کمک‌ها یا اقدامات  خود یاری کرده‌ و با کمپین‌های افتراآمیز علیه کوبا مقابله نموده‌اند. او به مردم ایران گفت: «شما در مقابله با این وضعیت به ما قوت قلب دادید».

«ما توانستیم این نتیجه علمی را با شما در میان بگذاریم؛ آن را به اطلاع انستیتو پاستور (ایران) رساندیم و در نتیجه این همکاری، ایران هم به واکسن خود، به واکسن ملی خود دست یافت.»

 او یاد آور شد که چگونه رژیم سلطه از دادن اکسیژن به کوبا برای نجات جان مردم این کشور از  COVID-19 خودداری کرد.  او در مورد دستگاه تنفس مصنوعی قوی که جوانان کوبایی برای کشور ساختند سخن گفت و یاد آور شد چگونه دانشمندان کوبایی با ساخت واکسن در مدت زمانی بسیار کوتاه، مردم را نجات بخشیدند.

 وی تاکید کرد: «ما توانستیم این نتیجه علمی را با شما در میان بگذاریم؛ آن را به اطلاع انستیتو پاستور (ایران) رساندیم و در نتیجه این همکاری، ایران هم به واکسن خود، به واکسن ملی خود دست یافت.»

 «دیدیم که می توانیم از چنین شرایط سختی عبور کنیم و برای این توانایی عبارتی مصطلح شد، که آن را مقاومت خلاق نامید و این نه تنها به معنای مقاومت در برابر محاصره و تحریم است، بلکه به این معنی است که چگونه توانستیم به همت آن در بحبوحه محاصره و تحریم، با تلاش و استعداد خود – یعنی استعداد مردم – پیشرفت کنیم و در مقابل ناملایمات مقاومت کرده و همزمان با آن  رو به جلو حرکت کنیم.»

وی اشاره کرد «تولید واکسن‌ مانند واکسن‌هایی که در کوبا و ایران تولید می‌شود مظهر رشد و پیشرفت کشورهای ما است، زیرا در جهان بیش از ده کشور قادر به تولید واکسن‌ با فناوری پیشرفته نبوده‌اند». او اطمینان داد که «این نیز بخشی از مقاومت خلاق مردم کوبا بود.»

دیاز کانل همچنین خواستار همبستگی فزاینده بین مردم کوبا و مردم ایران با مردم فلسطین شد که در حال حاضر زیر نسل کشی توسط اسرائیل رنج می برند.

cuba