assangstella

درخواست کمک همسر آسانژ از هواداران آزادی بیان

 
 
 
برگرفته از: مجلۀ هفته
۲۸ خرداد ۱۴۰۱
 
 
 

همسر جولیان آسانژ همراهی دولت انگلیس با آمریکا را به باد انتقاد گرفت و از همه هواداران آزادی بیان، صلح طلبان و مخالفان جنایات جنگی کمک طلبید.

همسر جولیان آسانژ با بیان اینکه آسانژ به علت افشای جنایات جنگی ایالات متحده آمریکا هدف انتقام دولت این کشور قرار گرفته است، همراهی دولت انگلیس با آمریکا را به باد انتقاد گرفت و از همه هواداران آزادی بیان، صلح طلبان و مخالفان جنایات جنگی کمک طلبید.

استلا موریس پس از اعلام تصمیم دولت انگلیس مبنی بر تمکین خواست دولت آمریکا در تحویل آسانژ به این کشور، در نشستی خبری در لندن گفت: همه شما از پیامد‌های جدی این تصمیم دولت بریتانیا بر زندگی خودتان، رسانه‌ها و حقوق بشر و شخص آسانژ آگاهید.

وی افزود: این احتمال همیشه وجود داشت که وزیر کشور بریتانیا آسانژ را تحویل امریکا دهد که قصد دارد آسانژ را که جنایات جنگی ارتش امریکا را افشا کرده است مجازات کند.

همسر آسانژ افزود: بریتانیا نباید به خواست امریکا که در پی انتقام گرفتن از آسانژ است، او را تسلیم امریکا کند.

پایگاه افشاگر ویکی لیکس هم در واکنش به تصمیم دولت انگلیس مبنی بر تحویل آسانژ به امریکا آن را اقدامی شرم آور دانست و افزود: همه افرادی که به آزادی بیان اهمیت می‌دهند باید در برابر این تصمیم بایستند.

این پایگاه در اطلاعیه خود تاکید کرد آسانژ نه جنایتکار است و نه جرمی مرتکب شده بلکه او در انجام رسالت خبرنگاری اش افشاگری کرد.

ویکی‌لیکس با انتقاد از پریتی پتل وزیر کشور انگلیس که با تمکین خواست امریکا در تحویل اسانژ‌ به دولت امریکا موافقت کرد افزود: این اقدام او به عنوان همدست ایالات متحده در مجرم دانستن خبرنگار تحقیقی در یاد‌ها باقی خواهد ماند.

پایگاه افشاگر ویکی لیکس با تاکید بر اینکه راه آزادی جولیان آسانژ طولانی و پر پیچ و خم است تصریح کرد: با تصمیم دولت انگلیس مبارزه پایان نیافته است بلکه آغاز یک نبرد حقوقی جدید است و ما پرونده را برای تجدید نظر به دیوان عالی خواهیم برد و با گام‌های بلند‌تر و صدای رسا‌تر در خیابان‌ها فریاد می‌زنیم تا همه از ماجرای آسانژ و افشاگری هایش مطلع شوند.

ویکی لیکس با سیاسی خواندن پرونده جولیان آسانژ نوشت آمریکا و هم پیمانانش از جمله در عراق و افغانستان مرتکب جنایات جنگی شدند و تلاش کردند روی ان سرپوش بگذارند، اما آسانژ آن‌ها را افشا کرد و اکنون آنان در صددند او را با نگه داشتن در تاریک‌ترین زندان‌ها مجازات کنند تا انگیزه حساب کشی از جنایتکاران جنگی از بین برود و دیگران را از این کار بازدارند. اما ما برای بازگرداندن اسانژ به خانواده اش و حفظ آزادی بیان به مبارزه ادامه خواهیم داد.

وزارت کشور انگلیس در پاسخ به انتقاد‌ها به دفاع از تصمیم وزیر کشور پرداخت و اعلام کرد با توجه به احکام دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر، وزیر کشور فرمان استرداد آسانژ به امریکا را صادر کرده است، زیرا دادگا‌هایی که این پرونده را رسیدگی کرده اند معتقدند استرداد آسانژ ظالمانه و ناعادلانه و مغایر با موازین حقوق بشری نیست.

اکنون آسانژ و حامیانش دو هفته فرصت دارند تا به تصمیم دولت انگلیس درباره استرداد آسانژ به امریکا درخواست تجدید نظر کنند.

آسانژ بیش از سه سال است که در بلمارش امنیتی‌ترین زندان انگلیس به سر می‌برد.

پیش از آن نیز او از بیم جانش هفت سال با استفاده از مصونیت اماکن دیپلماتیک به سفارت اکوادور در لندن پناه برد ودر تمام این مدت پلیس انگلیس برابر سفارت اکوادور منتظر بود تا به محض خروجش از سفارت، او را دستگیر کند به همین علت او نتوانست از محل سفارت اکوادور خارج شود، اما پس از تغییر دولت اکوادرو و توافقش با دولت انگلیس، نیرو‌های امنیتی انگلیس اجازه یافتند وارد سفارت اکوادور شوند و آسانژ را بازداشت و به زندان امنیتی بلمارش منتقل کنند.