tunis

در آستانه جنگ داخلی؟

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده:پرفسور ورنر روف
برگرفته از:دنیای جوان
۲۸ژوئیه ۲۰۲۱

 

بحران سیاسی در تونس
 

“قیس سعید”، وکیل محافظه کار غیر مفسد و غیرحزبی، که مطمئناً دو سال پیش نه به طور تصادفی به عنوان رئیس جمهور کشور انتخاب شد، روز یکشنبه با استناد به ماده ۸۰ قانون اساسی تونس، دولت را منحل کرد و کار پارلمان را متوقف نمود. ولی ماده قانون اساسی مذکور مقرر می دارد که رئیس جمهور باید قبلاً با رئیس دولت و رئیس پارلمان مشورت کرده و رئیس دادگاه قانون اساسی را مطلع کرده باشد و پارلمان باید در طول دوره استثنایی بدون وقفه به کار خود ادامه دهد. در نتیجه این ماده، که رئیس جمهور به آن استناد می کند، چندین بار زیرپا گذارده شده، زیرا رئیس دولت احتمالاً در حصر خانگی است، ارتشِ همه جا در صحنه، به رئیس مجلس نمایندگان اجازه ورود به مجلس را که توسط ارتش مسدود شده است نمی دهد.

آیا توسط ریاست جمهوری یک  کودتا صورت گرفته است ؟

تونس کشوری با یازده میلیون نفر جمعیت با بحران عمیقی روبه روست و با تقریباً ۱۸۰۰۰ قربانی  ناشی از همه گیری، جزو یکی از کشورها با مرگ و میر بالا در جهان است و این روند رو به افزایش است. گردشگری، منبع اصلی درآمد ارز خارجی، شدیداً کاهش یافته و مطبوعات روزشماری می کنند که تاکی ارز خارجی برای پوشش واردات حیاتی موجود است. بیکاری رسماً ۱۶درصد است، بیش از نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بیکار هستند، حدود ۵۰ درصد از افراد در بخش‌های غیررسمی به کار اشتغال دارند، تعداد پناه جویان با سرعت زیادی افزایش می یابد، تقریباً هر روز صدها پناهجوی جوان دستگیر می شوند و یا از امواج دریا نجات می یابند یا در دریا غرق می شوند. اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول با قاطعیت دولت را به تعدیل بیشتر اقتصاد و لغو یارانه مواد غذاییِ پایه دعوت می کنند.

قوی ترین حزبی که – از زمان سرنگونی انقلابی در ژانویه ۲۰۱۱ – در انتخابات آزاد وارد مجلس شده، حزب النهضه اسلامی است که به اخوان المسلمین نزدیک است. رهبر این حزب، “راشد غانوشی” ، رئیس پارلمان است. بلافاصله پس از کودتا در آن زمان ، اسلام گرایان شروع به ساختن نیروی شبه نظامی خود ، به نام “لیگ دفاع از انقلاب” کردند که یک ساختار موازی در وزارت کشور شد و در جنب موارد دیگر مظنون به  قتل دو سیاستمدار برجسته چپگرا است. اکنون سیاستمداران النهضه به همان اندازه احزاب دیگر درگیر رسوایی های فساد و ارتشأ هستند و اعتبار مجلس به کمترین حد خود رسیده است. حزب النهضه مسئول بدبختی و وضعیت بد کشور شناخته می شود و در نظرسنجی ها حزب طرفداران دیکتاتور سرنگون شده “بن علی” از محبوبیت بالایی برخوردار است. اعلامیه غانوشی مبنی بر اینکه مردم از “انقلاب” در برابر “کودتا” دفاع خواهند کرد و ورود ارتش به صحنه، که در این بین روابط نزدیکی با ایالات متحده برقرار کرده است، در طرفداری از سعید از خطر آغاز جنگ داخلی نمی کاهد.