uiguren

«دستورکار مغرضانه ضد‌چینی»

 

تارنگاشت عدالت
 
 
 
برگرفته از: راشیا تودی
۱۵ مه ۲۰۲۱
اندیشکده صلح گزارش ایالات متحده در مورد اویغورها را رد می‌کند
 
 

“بنیاد فراملیتی تحقیقات آینده و صلح ” TFF در “لود”(سوئد) در گزارش خود زیر عنوان «تعیین نسل‌کشی در شین‌یانگ به عنوان دستور کار» مسایلی را مورد بررسی قرار داده که توسط ایالات متحده آمریکادر مورد وضعیت مفروض در چین نشر و اشاعه یافته است. مثلاً وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده “مایک پمپئو” دولت چین را متهم کرد که در رابطه با حقوق بشر مرتکب جنایت شده و در نسل‌کشی اقلیت مسلمان  اویغورها شرکت دارد:

«می‌دانم که جمهوری خلق چین  زیر رهبری و کنترل حزب کمونیست در شین‌یانگ مرتکب کشتار خلق، عمدتاً اقلیت مسلمان  اویغورها و  گروه نژادی−مذهبی دیگر شده است. معتقدم که این کشتار خلق هنوز ادامه دارد و ما شاهد  کوشش سیستماتیکی هستیم که نابودی اویغورها به دست دولت حزبی چین را هدف قرار داده است.»

روز ۸ مارس ۲۰۲۱ انستیتوی واشنگتنی  “نیوزلاین برای سیاست و استراتژی” در خلاصه‌ای زیر عنوان «نسل‌کشی اویغورها: تحقیقاتی در مورد نقض کنوانسیون حقوق بشر ۱۹۴۸ توسط چین»  منتشر کرد.

در این گزارش تصویری مغایر حقوق بشر از سیاست‌های پکن در مقابل اویغورها ترسیم می‌شد که بلافاصله توسط رسانه‌های غربی پخش گردید. ایالات متحده وضعیت در شین‌یانگ را این‌طور ترسیم می‌کرد:

«این گزارش  اولین کاربرد مستقل کنوانسیون نسل‌کشی سال ۱۹۴۸ در مورد ادامه رفتار چین با اویغورها است که (…) در واکنش به گزارشات جدید  در مورد رفتار سیستماتیک و جنایتکارانه سنگین  در ایالت شین‌یانگ که به ویژه علیه اویغورها و اقلیت‌های نژادی  اعمال می‌شود، فراهم شده تا ثابت کند که جمهور خلق چین قوانین بین‌الملل علیه کنوانسیون نسل‌کشی را نقض می‌کند.»

FTT انتقاد می‌کند، وقتی سعی می‌کنیم«داده‌های» گزارش را بررسی کنیم با یک سلسله از منابع ناشناس روبه رو می‌شویم. مستندات در این گزارش بسیار ضعیف است و این به اصطلاح گزارش علمی بسیار مغرضانه تدوین گشته است. مضاف براین  تهیه‌کنندگان این مستندات از استقلال عمل نیز محرومند. این امر در مورد دو انستیتوی بزرگ تا بقیه گروه‌ها که در تهیه این گزارش سهیم بوده‌اند، صدق می‌کند.

انستیتوی سوئدی انتقاد می‌کند که در تهیه این گزارش در کنارانستیتوی کانادایی مرکز “رائول والن‌برگ” برای حقوق بشر، شش گروه  دیگر نیز شرکت داشته‌اند، که در بین آنها گروه‌های اصولگرای مسیحی، گروه‌هایی از محافل محافظه‌کار آمریکایی، نمایندگان نزدیک به  اخوان اسلام و ضدکمونیست‌های دوآتشه و لابی اسرائیلی را نیز می‌توان یافت.

به نظر انستیتوی سوئدی، چین در گزارش آمریکایی به عنوان سرچشمه شرارت معرفی می‌گردد: «گزارش خواسته و یا ناخواسته مانند یک مدافع دوآتشه سیاست خارجی ایالات متحده  تدوین شده و از نگرانی‌ها در مورد مسایل حقوق بشر  سوءاستفاده می‌کند تا علیه چین جو سازی کند.»

گزارش اندیشکده آمریکایی در مورد اویغورها باوجود کمبودهای حرفه‌ای  وسیعاً مورد توجه قرار گرفت. TFF این‌طور توضیح می‌دهد که گزارش سعی کرده اتهامات غرب علیه چین را  ظاهراً علمی  مستدل سازد و برای این کار یک سند تجربی ارایه نماید.

از این رو اندیشکده سوئدی انتقاد می‌کند که رسانه‌های غربی گزارش مغرضانه آمریکایی را زیر سئوال قرار نداده و بی هیچ نقدی  در سطح جهان اشاعه دادند.

مدیر انستیتو آقای “یان اوبرگ”  طی مصاحبه‌ای با فرستنده تلویزیونی چینی CCTV  خلاصه کرد هرکس موظف است با کوشش خود، سهم خود را برای بهبود وضع جهان ادأ کند. این امر مطابق با فلسفه TFF است که از یک شبکه جهانی متشکل از افراد داوطلب به وجود آمده است، که وظیفه خود را اشاعه صلح در جهان می‌داند.

انستیتوی سوئدی اعلام کرد که نمی‌تواند وضعیت واقعی اویغور‌ها  در شین‌یانگ را  ارزیابی کند و تاکید می‌کند که هدف آن در وهله اول بررسی گزارش آمریکایی بوده است.