ukrainekomunisten

دستگیری رئیس اتحادیه جوانان کمونیست اوکراین و برادرش

 
 
 
 
نویسنده: کنستانتین پتروف
برگرفته از: مجلۀ هفته
۱۷ اسفند ۱۴۰۰
 
 
 

روز یکشنبه، حزب کمونیست فدراسیون روسیه اعلام کرد که سرویس امنیت اوکراین (SBU) دبیر اول اتحادیه جوانان کمونیست لنینستی اوکراین، میخائیلو کونونوویچ را دستگیر کرد. همراه با میخائیلو، برادرش الکساندر نیز که به طور فعال در کومسومول اوکراین شرکت داشت نیز دستگیر شد. دلیل رسمی دستگیری، دیدگاه‌های «روس‌گرا و طرفدار روسیه» برادران بود: این دو کمونیست به اقدامات خاصی امنیتی متهم نشدند، بلکه فقط بخاطر اعتقادات سیاسی خود دستگیر شدند.

دستگیری این دو کمونیست خشم جهانی را برانگیخت. چندین سازمان جناح چپ، از جمله فدراسیون جهانی جوانان دموکراتیک، روز دوشنبه خواستار آزادی فوری این برادران شدند. کومسومول فدراسیون روسیه نیز به شدت اقدامات مقامات اوکراینی را محکوم کرد.

کومسومول روسیه در بیانیه خود با اشاره به اینکه این دو کمونیست مرتباً توسط ناسیونالیست‌های تندرو مورد حمله قرار می‌گرفتن، می‌نویسد: میخایلو و الکساندر چندین بار در خیابان‌های کیف مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و خانواده‌ها و دوستانشان تهدید به خشونت شده‌اند. بلافاصله پس از کودتای اوکراینی در سال ۲۰۱۴ میخائیلو کونوویچ توسط گروهی از اراذل و اوباش مورد ضرب و شتم قرار گرفت، بینی او را شکستند و مچ دستش با چاقوی شکاری جراحت دید. کونونوویچ را با باتوم برقی شکنجه کردند. مدت کوتاهی پس از آن، او از دانشگاه تعلیق شد. اما حتی در این شرایط، کومسومول اوکراین به کار خود ادامه داد.

در مادرید، لیگ جوانان حزب کمونیست اسپانیا عصر روز دوشنبه در مقابل سفارت اوکراین تجمعی ترتیب داد و خواستار آزادی دو کمونیست اوکراینی شد. شاخه جوانان حزب کمونیست پرتغال (JCP) نیز از این دستگیری انتقاد کرد: «جوانان حزب کمونیست پرتغال و فدراسیون جهانی جوانان دموکراتیک این عمل شنیع را محکوم می کنند، خواستار کمک حقوقی و تضمین سلامت جسمانی این دو رفیق هستند. ما ازکمونیست ها، جوانان و مردم جهان می خواهیم این دستگیری جنایتکارانه را محکوم کنند. برای شاخه جوانان حزب کمونیست پرتغال راه رسیدن به صلح نه با محدود کردن حقوق اساسی و نه از طریق استفاده از سلاح، خشونت و تخریب امکان‌پذیر است.

از زمان کودتای ۲۰۱۴ رژیم اوکراین، به لطف حامیان خود (ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا)، گروه های فاشیست را به عنوان وزنه تعادلی در برابر کمونیست ها جا انداخته و مسلح کرده است طبق بیانیه مطبوعاتی انجمن: «همبستگی با مردمانی که از پیامدهای اسفناک جنگ رنج میبرند را نباید با مشروعیت بخشیدن به بیگانه هراسی، خشونت، سانسور و تبعیض اشتباه گرفت.،»
به گفته JCP، کمونیست های جوان اوکراینی که از سال ۲۰۱۵ شاهد غیرقانونی شدن حزب کمونیست اوکراین هستند، می توانند روی همبستگی کمونیست های جوان پرتغالی حساب کنند.
برادران کونووویچ از زمان ممنوعیت حزب کمونیست اوکراین در سال ۲۰۱۵ به طور مداوم برای حقوق کمونیست ها مبارزه کردند – آنها کمپین های سیاسی و تظاهرات هائی را با نمادهای کمونیستی در خیابان های کیف، لویو، دنیپرو و دیگر شهرها سازماندهی کردند و به آموزش و افشاگری علیه حضور وحشیانه نیروهای نئونازی در اوکراین پرداختند.

منتشر شده در دنیای جوان