putin

دوران جهان یک‌قطبی به پایان رسیده است

تارنگاشت عدالت
 
 
برگرفته از: راشیاتودی
۱۷ ژوئن ۲۰۲۲

 

بخشهایی از سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۵-مین مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ
 

ولادیمیر پوتین  رئیس جمهور روسیه روز جمعه در ۲۵-مین مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ سخنرانی کرد.

توجه خوانندگان را به بخش‌هایی از این سخنرانی جلب می‌کنیم:
«… یک‌سال و نیم پیش در فوروم داووس اعلام کردم که دوران یک‌قطبی جهان به پایان رسیده است. با این مطلب می‌خواهم سخنرانی خود را آغاز کنم. هیچ راه خروج دیگری وجود ندارد … با وجود کلیه کوشش‌ها و استفاده از همه ابزارها برای حفظ آن، این دوران به پایان رسیده است. این یک روند طبیعی تاریخ است …

ایالات متحده آمریکا  که پیروزی خود در جنگ سرد را اعلام کرد، خود را فرستاده خداوند در کره زمین نامید که هیچ مسئولیتی ندارد، بلکه فقط صاحب منافع است و این منافع را مقدس نامید. ایالات متحده آمریکا ظاهراً هنوز درک نکرده که در دهه‌های اخیرمراکز قدرتمند جدیدی در کره زمین پدید آمده که روز به روز صدای خود را بلندتر می‌کنند.

… نتیجه‌گیری غلطی است که به قول معروف می‌توان با صبر تحولات پرتلاطم را از سر گذراند، که گویا  نهایتاً باز همه چیز سرجای اول خود باز خواهد گشت و همه‌چیز نرمال خواهد شد. نه این‌طور نیست. ولی این‌طور به نظر می‌رسد که خبرگان حاکم برخی از کشورهای غربی ترجیح می‌دهند در چنین نوع رویاهایی به سر برند. آنها نمی‌خواهند مسایل عینی را درک کنند بلکه با سماجت به سایه‌های گذشته چسبیده‌اند. مثلاً فکر می‌کنند که برتری غرب در سیاست و اقتصاد جهانی واقعیتی غیرقابل تغییر و ارزشی ابدی است. هیچ چیز ابدی نیست! … ما انسان‌های قوی هستیم و می‌توانیم با کلیه چالش‌ها مقابله کنیم. ما مانند پیشینیان خود  قادریم هر مشکلی را حل کنیم. تمامی تاریخ هزارساله ما  مبین این واقعیت است. …»