Apartheid

دولت آمریکا مجرم شناخته شد

تارنگاشت عدالت

 

 
نویسنده:یورگن هایزر
برگرفته از:دنیای جوان
۱ نوامبر ۲۰۲۱

 

نسل‌کش و نقض جدی حقوق بشر
 

ایالات متحده آمریکا به جرم نسل‌کشی و نقض حقوق بشر محکوم شد. «تریبونال خلق» که مقدمات تشکیلش از سال ۲۰۱۸ با شعار  «به یاد و با روح ماندلا» آغاز شده بود، حکم را صادر کرد. نلسون ماندلا مبارز آزادی از افریقای جنوبی  می‌گفت «تاوقتی که در زندان‌های کشوری نباشید، واقعاً آن ملت را نمی‌شناسید. او می‌گفت یک ملت را نباید براساس «نحوه رفتار با بالاترین شهروندانش، بلکه با پایین‌ترین شهروندانش » قضاوت کرد.
براساس این رویکرد، «دادگاه بین المللی نقض حقوق بشر  علیه سیاه‌پوستان، اسپانیایی‌تبارها و مردم بومی » از ۲۲ تا ۲۵ اکتبر در مرکز «مالکم ایکس و دکتر بتی شاباز»در نیویورک  تشکیل جلسه داد. روز دوشنبه گذشته  هیت منصفه به نمایندگی از رئیس دادگاه خانم “ماگدالنا مونسامی”  دولت آمریکا را «در همه موارد مورد بحث مجرم شناخت.»
اعضای کمیته حقوقی  بین‌المللی  به طور متناوب «خلاصه مقدماتی حکم» را ارایه کردند. آنها پس از استماع  دو روزه «بیش از ۳۰ شاهد  و ارایه صدها سند» به اتفاق آرأ  به این رای رسیدند که «دولت ایالات متحده آمریکا و زیرشاخه‌های آن در نسل کشی و نقض فاحش حقوق بشر  مجرم می‌باشد.»
«هیت منصفه با طرح جزئیات، واشنگتن را به دلیل خشونت نژادپرستانه پلیس  محکوم کرد. مقامات ایالتی، بدون ترس از مجازات مجاز به قتل سیاه‌پوستان، شهروندان بومی و اسپانیایی‌تبار هستند. با اعمال حبس‌های دسته‌جمعی دقیقاً علیه این گروه‌های جمعیتی یک «خط لوله از مدرسه به زندان» ایجاد شده که در آن جوانان  با «سلاح جنگی»قوانین کیفری  شدیدتر، جرم‌انگاری شده و به حبس‌های طولانی مدت محکوم می‌شوند و بعد مجبور به کار بدون مزد  در کارخانه‌های زندان می‌گردند. این اقدام با استناد به سیزدهمین متمم قانون اساسی  ایالات متحده توجیه می‌شود که «در ابتدا وعده لغو برده‌داری را داده بود» اما صراحتاً کاراجباری برای زندانیان را مجاز می‌شمرد.
به دلیل «تبه‌کار جلوه دادن مبارزات سیاسی مشروع»، در ایالات متحده آمریکا زندانی سیاسی وجود دارد. شهود زیادی وجود داشت که شهادت می‌دادند «ده‌ها سلول انفرادی  به عنوان روشی برای شکنجه» علیه این زندانیان مورد استفاده قرار گرفته است. ایالات متحده همواره این اتهامات را رد کرده است، همان‌طور که «وجود زندانی سیاسی» را به طور کلی رد می‌کند.
هیت منصفه در باره اتهام «نژادپرستی زیست محیطی» اظهار داشت که تردیدی وجود ندارد که «بحران اقلیمی در ایالات متحده آمریکا به طور نامتناسبی برجمعیت سیاه‌پوست، اسپانیایی تبار و بومی تاثیر می‌گذارد.» «مسموم کردن خونسردانه و عمدی زمین  و آب و هوا» به خاطر کسب سود حداکثری، به عنوان نوعی «خشونت  علیه محیط زیست، به طور کلی بقای کره زمین را تهدید می‌کند و اثرات مستمر فاجعه‌باری بر زندگی این بخش از جمعیت به جای می‌گذارد. خشونت علیه محیط زیست بیانگر «اولویت سود بر زندگی انسان است.»
«نابرابری عمیق در سیستم بهداشت عمومی» و «نژادپرستی ساختاری» که این گروه‌های جمعیتی را از «هرگونه توهم حقوق بشر برای داشتن یک زندگی سالم»محروم می‌کند نیز بسیار چشمگیر است. این امر در «واکنش نامناسب و مفلوک دولت آمریکا نسبت به بحران همه‌گیری کووید−۱۹» آشکار شد. قربانیان این سیاست نه تنها مورد بی‌توجهی قرار گرفتند، بلکه حتی «اگر استرس سمی وضعیت زندگی، آنان را بیمار روانی کند» مجرم شناخته می شوند. در این سیستم خصمانه، افرادی که در فقر زندگی می‌کنند «به دلیل سودمحوری سیستم مراقبت‌های پزشکی ایالات متحده آمریکا، بی‌مصرف و زاید تلقی می‌شوند.»
پس از بررسی کلیه شواهد و اظهارات  هیت منصفه  «دولت ایالات متحده آمریکا  و زیرشاخه‌های آن را در هر پنج فقره، به دلایل ذکر شده مقصر دانست و دلایل کافی  برای اثبات ارتکاب به عمل نسل‌کشی را پذیرفت.»
گویی که هنوز نیاز به شواهد ملموس دیگری نیز وجود داشته باشد، کنفرانس مطبوعاتی در این مرحله قطع شد تا یک خبر فوری اعلام شود. زندانی سیاسی و عضو سابق ببرهای سیاه “راسل مارون شواتز” ۷۸ ساله، پس از ۴۹ سال زندان که ۲۲ سال آن را در زندان انفرادی به سر آورده بود، اکنون «به دلایل انسان‌دوستانه» از زندان آزاد خواهد شد. البته بسیار دیر، زیرا مانند اغلب موارد مشابه، “شواتز” نیز در مراحل آخر بیماری سرطان به سر می برد که در پشت میله‌های زندان درمان نشد. این خبر نمی‌توانست موجب شادی و سرور حضار گردد.
خانم “ویلما ریورون کولازو” عضو هیئت منصفه دوباره رشته کلام را به دست گرفت و اعلام کرد که «حدوداً چهار هفته دیگر» نسخه نهایی جامع حکم این دادگاه به صورت مکتوب انتشار خواهد یافت که شامل اظهارات شهود و نقل‌قولها از اسناد و «هم‌چنین توصیه‌های ما  برای اعاده حیثیت، پرداخت غرامت و سایر اقدامات آینده خواهد بود. او گفت دادگاه و رای دادگاه ثابت کرد که چرا لازم است«بخش‌هایی از شهروندان ایالات متحده آمریکا دولت خود را متهم کنند» . او از همه افراد آسیب دیده و تحت ستم خواست «حکم دادگاه را وسیعاً پخش کنند و با بقیه متحد شوند تا به تغییرات لازم دست یابند.»