qalibaf miasnikovich

دیدار میخائیل میاسنیکوویچ و محمد باقر قالیباف

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: کمیسیون اتحاد اقتصادی اوروآسیا
۹ فوریه ۲٠۲۱

 

میخائیل میاسنیکوویچ، رییس هیئت مدیرۀ کمیسیون اتحاد اقتصادی اوروآسیا با محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی ایران ملاقات کرد

در این جلسه موضوعات مربوط به مناسبات چندجانبه و دستور کار تجاری و اقتصادی مورد بحث قرار گرفت. به ویژه اجرای توافق‌نامه موقت برای تشکیل منطقه تجارت آزاد بین اتحاد اقتصادی اورآسیا و کشورهای عضو آن و جمهوری اسلامی ایران، آغاز مذاکرات در مورد توافق‌نامه تجارت آزاد و هم‌چنین راه‌های تقویت همکاری به طور کلی بررسی شد.

میخائیل میاسنیکوویچ تأکید نمود: «با توجه به رویه موفقیت‌آمیز و روابط دوستانه سنتی بین کشورهای اتحاد اقتصادی اورآسیا و ایران، ایجاد رویکردهای جدیدی که به بهبود کارایی و اثربخشی فعالیت‌های ما کمک می‌کنند، ضروری است.»

به نوبه خود، محمد باقر قالیباف علاقه شدید ایران به روابط کامل با اتحاد اقتصادی اوروآسیا را ابراز نمود، و به سودمندی ایجاد اتحاد [اقتصادی اوروآسیا] و شهرت فزاینده آن در سراسر جهان اشاره کرد.

در این جلسه، شرکت‌کنندگان در مورد نتایج و چشم‌انداز همکاری سرمایه‌گذاری، همکاری در صنایع تولیدی و کشاورزی تبادل نظر کردند و موارد اطمینان از تسویۀ حساب‌های متقابل و پاسخ به همه‌گیری کووید-۱۹ را بررسی نمودند. به ویژه، به حمل‌و‌نقل و پروژه‌های لجستیکی که می‌تواند تأثیر مثبتی بر افزایش گردش تجاری بین کشورهای اتحاد اقتصادی اورآسیا و ایران و بهبود ارتباطات ترابری در کل منطقه بزرگ اورآسیا داشته باشد، مورد توجه قرار گرفت.

در این نشست کاظم جلالی، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، اعضای مجلس ایران و آندری اسلپنف، عضو هیئت مدیره -وزیر مسئول تجارت، از طرف کمیسیون نیز حضور داشتند.

برای مرجع
توافق‌نامه موقت برای تشکیل منطقه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اورآسیا و کشورهای عضو آن، از یک‌سو ، و جمهوری اسلامی ایران، ازسوی دیگر، در ۱۷ مه ۲٠۱۸ امضا شد و در ۲۷ اکتبر ۲٠۱۹ و لازم‌الاجرا گردید.

در جلسه شورای عالی اقتصادی اورآسیا که در ۱۱ دسامبر سال ۲٠۲٠ برگزار شد، سران کشورهای عضو اتحاد اقتصادی اوروآسیا تصمیم گرفتند مذاکرات مربوط به توافق‌نامه منطقه تجارت آزاد با ایران را آغاز کنند. در حال حاضر، اولین مشاوره‌ها در حال تدارک است. توافق‌نامه تجارت آزاد باید ظرف سه سال از ۲۷ اکتبر ۲٠۱۹ تکمیل شود.