دیوار حفاظتی در حال ریزش

 

تارنگاشت عدالت

 

نویسنده: مانفرد تسیگلر
برگرفته از: عصر ما
۲۸ ژوئن ۲۰۲۴

 

 

«یک حرکت عجولانه و یا یک اشتباه محاسباتی، می‌تواند فاجعه‌ای را آغاز کند که بسیار فراتر از مرزهای لبنان – و صادقانه بگویم، بسیار فراتر از تصور ما خواهد رفت.» هشدارهای جنگ بین لبنان و اسرائیل، مانند هشدارهای آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، همه جا به گوش میرسد، بدون این که این هشدارها پیامدی برای متوقف ساختن یک جنگ قریب الوقوع داشته باشد.

به ویژه نگرش دولت ایالات متحده سگ صفتانه است. ایالات متحده هیچ علاقه ای به گسترش جنگ ندارد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در مقابل مقامات اسرائیلی بر لزوم اجتناب از تشدید بیشتر وخامت تاکید کرد. با این حال، در همان زمان، همکار او “آموس هوخشتاین”، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه، در گفتگو با مقامات دولت لبنان تهدید کرد که اسرائیل در حال تدارک یک «حمله محدود» علیه حزب‌الله است و در صورت چنین حمله ای، اسرائیل از حمایت آمریکا برخوردار خواهد شد.

ولی این امر مانع از آن نشد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل طی نطقی غرا به زبان انگلیسی، از عدم حمایت ادعایی ایالات متحده شکوه کند. اسرائیل فقط به سلاح و مهمات آمریکا نیاز دارد تا کارها را ۱۰۰ درصد انجام دهد.

احساسات دولت آمریکا جریحه‌دار شد. مانند موردی شبیه به این، نشست مشاوران امنیتی آمریکا و اسرائیل درباره موضوع ایران به تعویق افتاد. برای جوزف بایدن، مناقشه با نتانیاهو هنگام مبارزات انتخاباتی بسیار مناسب است. او می تواند بدون کاهش قابل توجه حمایت نظامی و مالی از اسرائیل از نتانیاهو و سیاست نسل کشی او فاصله بگیرد.

ولی شاخ و شانه کشیدن‌ها همچنان ادامه دارد و در حال افزایش است. کاتز وزیر خارجه اسرائیل در پستی در این باره گفت اسرائیل رفته رفته به نقطهای می‌رسد که باید تصمیم بگیرد که در شمال اسرائیل چکار باید کرد.

بازدارندگی، آگاهی از نابودی حتمی متقابل در یک جنگ تمام عیار، دیوار حفاظتی است که ماه ها است بیش از تهدید و خطوط قرمز، از آغاز جنگ علنی علیه لبنان جلوگیری کرده است.

این پاسخ او به سخنرانی بسیار تهاجمی دبیرکل حزب الله حسن نصرالله بود. نصرالله از منطقه امنیتی در داخل اسرائیل و تخلیه ساکنان شمال که برای اولین بار از سال ۱۹۴۸ ایجاد شد صحبت کرد و به سلاح های دقیق حزب الله و اطلاعات گسترده در مورد هدف های نظامی اشاره کرد. به عنوان مدرک، حزب الله فیلم هایی از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز حیفا منتشر کرد که در آن تعداد بیشماری از تاسیسات نظامی و غیرنظامی مشخص شده بود.

با وجود تهدیدهای متقابل، امکان بازگشت ساکنان شمال اسرائیل به منطقه قبل از شروع سال تحصیلی جدید در سپتامبر، آن طور که مثلاً سیاستمدار اپوزیسیون بنیامین گانتز خواستار آن شده بود وجود ندارد. اقامت آنها در هتل در حال حاضر تا پس از ماه سپتامبر تمدید شده است.

مقامات ارتشی اکنون از تکمیل برنامه ریزی عملیاتی برای جنگ علیه حزب الله صحبت می کنند. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفت حزب الله توانایی دفاع از خود و لبنان در برابر حمله اسرائیل را دارد. این را ارتش اسرائیل که اکنون با نتانیاهو در تضاد است نیز می داند و اعلام می کند که پیروزی کامل در غزه ممکن نیست. و لبنان؟ کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در پست خود از “بهای گزافی” سخن می‌گوید که اسرائیل در صورت وقوع جنگ خواهد پرداخت.

بازدارندگی، آگاهی از نابودی حتمی متقابل در یک جنگ تمام عیار، دیوار حفاظتی است که ماه ها است بیش از تهدید و خطوط قرمز، از آغاز جنگ علنی علیه لبنان جلوگیری کرده است.

با هر روز شاخ و شانه کشیدن ها، با هر روزی که حتی دیپلمات‌ها به جنگ دعوت می‌کنند، خطر ریزش این دیوار حفاظتی واقعی‌تر می‌شود.