دیگر دوران سلطه غرب بر بقیه جهان سپری شده است

 

تارنگاشت عدالت

 
برگرفته از: ولترنت
۲۲ ژوئن ۲۰۲۴

 

 

گروه ۷، نوعی دفتر اجرایی غرب کلکتیو، از ۱۳ تا ۱۵ ژوئن در ایتالیا تشکیل جلسه داد. انتظار میرفت که G7 اقدامات شدیدی را به نفع اوکراین و علیه روسیه اعلام کند. اما همه رهبران، به استثنای جورجیا ملونی (ایتالیا)، با مشکل جدی انتخابات روبه‌رو هستند و G7 دیگر چیزی نیست که قبلاً بود و تصمیماتش تنها به وعده وام ۵۰ میلیارد دلاری به کی یف محدودشد که البته معلوم نیست چه کسی پیش قدم خواهد شد.

آلمان، فرانسه و ایتالیا به ایالات متحده امید بسته‌اند، به ویژه که مجارستان از اول ژوئیه ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده  خواهدگرفت و بوداپست مخالف این جنگ است. بنابراین اتحادیه اروپا در طول شش ماه آینده فلج خواهد بود. در نتیجه اوکراین تنها چند روز فرصت داشت تا با اتحادیه اروپا قرارداد امضا کند. بدون صبر و تامل، “شارل فریز”، یک مقام ارشد فرانسوی در نمایندگی عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، پیش نویس توافقنامه ای را بین بروکسل و کیف تهیه کرد.

G7 در بیانیه پایانی خود گفت: «ما حمایت تزلزل ناپذیر خود از اوکراین را تا زمانی که نیاز باشد، اعلام می کنیم. ما همراه شرکای بین المللی خود مصممیم کماکان کمک‌های نظامی، مالی و بشردوستانه لازم را در اختیار  اوکراین و مردم آن ادامه دهیم.»

بلافاصله پس از پایان اجلاس سران G7، اعضای آن برای شرکت در اجلاس صلح در اوکراین به سوئیس شتافتند که روسیه در آن دعوت نشده بود. اما ولادیمیر پوتین پیشنهاد صلح مسکو را اعلام کرده بود: به رسمیت شناختن همه پرسی عضویت کریمه در  فدراسیون روسیه، دونباس و نووروسیا (به استثنای استان اودسا) و انصراف از عضویت در ناتو در مقابل توقف فوری خصومت ها.

اوکراین و ایالات متحده از ۱۶۰ کشور از ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل برای  شرکت در این اجلاسیه دعوت کرده بودند ولی فقط ۹۱ کشور دعوت را پذیرفتند و در آن شرکت کردند. اما از این  ۹۱ کشور شرکت‌کننده تنها ۷۵ کشور با امضای بیانیه نهایی خسته کننده موافقت کردند.

سوئیس، میزبان این اجلاس، اعلام کرد که نشست دومی نیز برگزار خواهد شد، البته نه در غرب.  این نشست بر اساس پیشنهاد چین و برزیل خواهد بود و روسیه را نیز در برمیگیرد.

اعضای G7 ممکن است روسیه و چین را مسخره کنند، اما نفوذ واشنگتن و لندن بر بقیه جهان مانند برف زیر نور آفتاب ذوب شده است.

در این محیط ویران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پس از استعفای ژنرال بنی گانتز از دولت اضطراری و با اینکه حتی “آموس هوخشتاین” فرستاده ویژه ایالات متحده در تل آویو بود، کابینه جنگی را منحل کرد.

ارتش اسرائیل بلافاصله اعلام کرد که هر روز بین ساعت ۸ صبح تا ۷ بعد از ظهر یک استراحت تاکتیکی خواهد داشت. ، که می تواند برای ارسال و توزیع کمک های بشردوستانه استفاده شود.

وقتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر از این تصمیم مطلع شد، آن را«غیرقابل قبول» خواند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، پنتاگون خود را برای تحویل ۱۸۰۰ بمب به وزن ۲۰۰۰ پوند و ۱۷۰۰ بمب به وزن ۵۰۰ پوند آماده می کند.

ژنرال “هرزی حلوی”، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، که به تازگی طرحی را برای پایان دادن به درگیری در غزه به دولت خود ارائه کرده است، در نشستی محرمانه در بحرین با همتایان خود از عربستان سعودی، مصر، بحرین، امارات متحده عربی و اردن شرکت کرد. همه این کشورها به استثنای عربستان سعودی به طور رسمی در روند عادی سازی با اسرائیل هستند. تل آویو موظف است متحدان نظامی خود را مطلع سازد و از این رو این نشست صورت گرفت.

ژنرال هرزی حلوی در ۲۲ ژوئن، در بحبوحه افشاگری های تایید نشده درباره توسعه برنامه نظامی هسته ای ایران، در مورد طرح حمله به لبنان به همکاران خود توضیح داد.

بیش از این چیزی لازم نبود تا گزارش های این نشست محرمانه در مطبوعات خاورمیانه منتشر شود.

آموس هوخشتاین برای جلوگیری از فاجعه به بیروت شتافت. او هماهنگ کننده امور انرژی بین المللی ایالات متحده آمریکا است.  بنابراین، مسئله اسرائیل و لبنان، اصولاً در حوزه صلاحیت او نیست. اما او علاوه بر تابعیت ایالات متحده، در اسرائیل به دنیا آمده و شهروند اسرائیل است و خدمت نظام خود را در آنجا انجام داده است. او از طرفین خواست تا از حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله بخواهند تا یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه را تحت فشار قرار دهد تا طرح صلح اسرائیل را بپذیرد، که  یک تلاش بیهوده بود.

در طول همه این وقایع، حزب الله برخی از سلاح های جدید خود را به نمایش گذاشت که توازن قوا در منطقه را معکوس می کند.

حزبﷲ دو هفته پیش ویدئویی را منتشر کرد که توسط یکی از پهپادهای خود فیلم‌برداری کرده بود که در آن انهدام عنصری از گنبد آهنین که  توسط موشک هدف‌گیری شده بود را نشان می‌داد.

آنها هفته گذشته یک هواپیمای اسرائیلی را که وارد حریم هوایی لبنان شده بود مجبور به بازگشت کردند. اکنون حزبﷲ همچنین دارای موشک های ضد هوایی زمین به هوا است.
و در آخر وقتی آموس هوخشتاین با مقامات لبنانی صحبت میکرد ویدئویی ۹ دقیقه‌ای از پایگاه اصلی نیروی دریایی ارتش اسرائیل و بندر حیفا را پخش کرد که توسط یک اسکادران پهپاد فیلم‌برداری شده بود.

علاوه بر این، حزب‌الله از کارخانه سیستم‌های دفاع پیشرفته رافائل، مخفف عبری «مرجع توسعه تسلیحات»، که اجزای گنبد آهنین و انواع موشک‌های ضد هوایی را تولید می‌کند، فیلمبرداری کرد.

به عبارت دیگر، اگر ارتش اسرائیل به لبنان حمله کند، حزب الله گنبد آهنین، یعنی پدافند ضد هوایی اسرائیل را نابود خواهد کرد.  حزبﷲ قادر خواهد بود تعداد زیادی راکت و موشک بر روی دشمن خود پرتاب کند. حماس نیز می تواند شلیک موشک‌های خود را از سر گیرد که این بار دیگر قابل رهگیری نیست و به اهداف خود خواهند رسید. انصارالله تایید کرده است که به طور همزمان موشک های بالستیک به سمت اسرائیل شلیک خواهد کرد و شبه نظامیان شیعه عراق نیز تایید کرده اند که وارد این جنگ خواهند شد.

در ۱۸ ژوئن، ژنرال عود باسیوک، فرمانده منطقه نظامی شمال ارتش اسرائیل، «طرح های عملیاتی برای حمله به لبنان» را تایید و تصویب کرد.

حسن نصرالله در یک سخنرانی رسمی در ۱۹ ژوئن به اسرائیل و قبرس هشدار داد. او گفت: «در زمین، دریا و هوا منتظر ما باشید (…) آنچه در دریای مدیترانه در انتظار اسرائیل است، دارای ابعاد بسیار بزرگی است. و در ادامه گفت: «باز کردن فرودگاه‌ها و پایگاه‌های قبرس به روی دشمن اسرائیلی برای هدف قرار دادن لبنان به این معنی است که دولت قبرس به یک طرف متخاصم تبدیل می‌شود.» ولی قبرس یکی از اعضای اتحادیه اروپا است و بریتانیا دو پایگاه نظامی در آنجا دارد که هواپیماها و کشتیهای آن از غزه جاسوسی می‌کنند.

مهمتر از همه، او در مورد انتقال احتمالی سلاح‌های پیشرفته روسی به ارتش خود تردیدی باقی نگذارد: «ما تاکنون تنها با بخشی از سلاح‌های خود جنگیده‌ایم و سلاح‌های جدیدی دریافت کرده‌ایم که فعلاً آنها را رو نحواهیم کرد وآنها را در میدان جنگ آشکار خواهیم کرد.»

اگر اسرائیل به ایران حمله کند تهران موشکهای هایپرسونیک خود را علیه تلآویو به کار خواهد گرفت. ایران روز ۱۴ آوریل نشان داد  که هیچکس، حتی ارتش‌های غربی قادر نخواهند بود  این موشکها را ردگیری کنند.

اعلام حمله اسرائیل به لبنان احتمالا امکانی برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای فشار بر واشنگتن است.  بعید است که اسرائیل دست به خودکشی بزند، با این‌ که نتانیاهو، پسر بنزیون نتانیاهو، منشی خصوصی ولادیمیر جابوتینسکی فاشیست است.  او احتمالا امیدوار است که دولت بایدن به طور موقت اسراییل را نجات دهد و اگر اسرائیل پاکسازی قومی فلسطین را از سر آغاز کند، آن را بپذیرد.

گام بعدی هر چه باشد، غرب هاله و قدرت خود بر بقیه جهان را از دست داده است.

پس از پنج قرن سلطه غرب، جهان در حال تغییر دوران است.