cuba_mayo

روسیه به سیستم بهداشتی شوروی نیاز دارد

 
 
 
 
نویسنده: آنا چوکارینا
برگرفته از: مجلۀ هفته
 
 

بر اساس بررسی های متعدد جامعه شناختی، شهروندان روسیه از عملکرد سیستم بهداشت عمومی ناراضی هستند. و دلایل بسیار خوبی برای این نارضایتی وجود دارد.

اولاً، سیستم بهداشت عمومی، که با بودجه دولتی اداره می شود، دچار کمبود مزمن بودجه می باشد. در نتیجه این کمبود بودجه، حقوق پزشکان و پرستاران به طرز شرم آوری کم است،نظام پزشکی دچار کمبود آمبولانس، کمبود دارو در بیمارستان ها است و صف های طولانی برای جراحی هایی که نیاز به فناوری پیشرفته مدرن دارند به وجود آمده است.  

دوم: یک سیستم بهداشت خصوصی به موازات سیستم بهداشتی رو به وخامت دولتی در حال راه اندازی و شکل گرفتن است.  مراکز درمانی متعلق به مردان و زنان سرشناس و از ما بهترون مانند قارچ از زمین می رویند. اما بلا استثنا تمامی خدماتی که توسط کلینیک های خصوصی ارائه می شود بسیار گران هستند و تنها درصد پائینی از جمعیت می توانند از آنها استفاده کنند. اگر وضعیت فعلی بهداشتی روسیه دچار تغییر نشود و رو به بهبود نرود میتوان مطمئن بود که سیستم مراقبت های بهداشتی عمومی که زمانی بهترین در جهان بود به زودی به خاطرات شهروندان می پیوندد.در نهایت این امر منجر به استفاده تعداد معدود و خاصی از شهروندان از امکانات و امتیازات مراقبت های پزشکی خواهد شد. 

 ما نمایندگان ائتلاف چپ به رهبری حزب کمونیست معتقدیم که نظام سلامت ملی باید از بحران خارج شود.  و ما به تجربه شوروی اشاره می کنیم.  شایان ذکر است که سیستم مراقبت های بهداشتی کوبا که امروزه از نظر سازمان بهداشت جهانی بهترین سیستم مراقبت های بهداشتی در جهان محسوب می شود، بر اساس اصول شوروی بنیان نهاده شده است.  پس دقیقاً برای احیای سیستم بهداشت و درمان شوروی که توسط اصلاح طلبان ویران شده بود، چه باید کرد؟  

اول، برای سیستم مراقبت بهداشتی عمومی دولتی می بایست بودجه کافی در نظر گرفته شودو دوم، ملی کردن مراکز بهداشتی بزرگ خصوصی. 

 البته این اقدامات تنها زمانی قابل اجراست که یک ائتلاف چپ به قدرت برسد و اهرم های قدرت دولتی را در دست بگیرد.  بنابراین اگر از نظام سلامت ملی حمایت می کنید، اگر می خواهید فرزندان و نوه های شما از امکانات انسانی درمانی  و جراحی بر خوردار شوند باید به ائتلاف چپ بپیوندید.  اگر با هم متحد شویم و اختلافات کوچک و ناچیز را کنار بگذاریم، می توانیم به قدرت برسیم و پس از آن سیستم بهداشت و درمان بهتری را در کشور خود ایجاد کنیم.  

بر اساس اصول شوروی که به هیچ وجه کمتر از کوبا نیست!