chin iran

زنده باد دوستی دیرینه ایران وچین سوسیالیستی

 
 
 
کانال تلگرام «انقلاب ۵۷»

 

 
نویسنده: بهمن سعیدی

یکشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

 

 چین سوسیالیستی از همان فردای بقدرت رسیدن خود از مبارزات ضد- امپریالیستی مردم ما مجدانه حمایت نمود.در زمان ملی شدن نفت و سپس تحریم فروش آن از سوی امپریالیسم آمریکا و انگلستان، دکتر مصدق پیشنهاد فروش نفت را به چین می کند.اما این تفاهم در همان تابستان با کودتای ۲۸ مرداد عقیم می ماند.

بعداز کودتا، زمانی که آمریکا و چاکرش شاه، گروه گروه افسران توده‌ای را به جوخه اعدام می‌سپرند، دارودسته رویزیونیستی خروشچف نه تنها اعتراضی به این جنایات نمی‌کند، بلکه شاه و ثریا را بمناسبت تولد شاه به مسکو دعوت می‌کند و استقبال گرمی از آن‌ها بعمل می‌آورد. رضا رادمنش، دبیر کل آن زمان حزب توده در خاطراتش می‌گوید بکرات به مقامات شوروی در این خصوص مراجعه می‌کند که با سکوت و بی اعتنائی آن‌ها مواجه می‌شود. وی به ناچار نگرانی‌اش را با مقامات چینی که در مسکو بسر می‌بردند در میان می‌گذارد که بگفته‌اش دولت چین بعداز آن از رادیو پکن در خطاب به مرتجعان آمریکائی اعلام می‌دارد که از این پس به ازاء اعدام هر افسر توده‌ای در ایران، نظامیانی که چین در جنگ کره به اسارت گرفته است را اعدام می‌کند.تنها پس از این تهدید است که به اشاره آمریکا، شاه اعدام افسران توده‌ای را متوقف می‌کند. زمانی که خسروروزبه، قهرمان ملی ایران در اردیبهشت ۱۳۳۷ بدست دژخیمان شاه به شهادت می‌رسد، هفته نامه پکن در اولین شماره خود در ۱۹۵۸، از او بعنوان لنین ایران نام می برد.

 امروزه نیز چین سوسیالسیتی در شرایط تاریخی دیگری با عقد قرارداد اقتصادی با ایران، نقشه‌های اهریمنی مرتجعان آمریکائی برای به زانو در آوردن ایران را نقش برآب ساخته است..