8mai

زنده باد ۹ مه ۱۹۴۵، روز پیروزی خلق‌ها بر نازیسم و فاشیسم!

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از:  فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری
۰۸ مه ۲۰۲۳

 

بیانیۀ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری در سالگرد پیروزی بزرگ ضد فاشیستی

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری سالگرد پیروزی بزرگ ضد فاشیستی خلق‌ها با تسلیم آلمان نازی در ۹ مه ۱۹۴۵ را گرامی می‌دارد و به میلیون‌ها قربانی جنایات نازی‌ها و فاشیست‌ها ادای احترام می‌کند. فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری سالگرد این حماسه را با تأکید مجدد تعهد خود به دفاع از صلح جهانی، حقوق خلق‌ها – به ویژه طبقه کارگر- و به دورنمای سوسیالیستی، تبریک می‌گوید.

در ۹ مه ۱۹۴۵، با تسلیم آلمان نازی و پایان دادن به محور فاشیستی، ماشین فاشیستی که به سلاخی خلق‌ها مشغول بود، شکست خورد. پرچم سرخ، با داس و چکش از همان آوریل ۱۹۴۵ بر فراز رایشتاگ آلمان در اهتزاز بود.

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری سالگرد پیروزی بزرگ ضد فاشیستی خلق‌ها با تسلیم آلمان نازی در ۹ مه ۱۹۴۵ را گرامی می‌دارد و به میلیون‌ها قربانی جنایات نازی‌ها و فاشیست‌ها ادای احترام می‌کند.

این به ویژه یاد و خاطره مبارزانی را که جان خود را در همه جا، در جبهه‌های جنگ، اردوگاه‌های کار اجباری و در هر گونه فعالیت‌های ضد فاشیستی فدا کردند، گرامی می‌دارد.

۹ مه نماد پیروزی بزرگ بر فاشیسم و نازیسم است که در زمان جنگ جهانی دوم برای بسیاری انجام‌ناپذیر به نظر می‌رسید.

شکست فاشیسم با هوای تازه‌ای از امید و خوش‌بینی برای جهانی بهتر، بدون جنگ و مصایب، بدون تبعیض نژادی یا دیگر پیشداوری‌ها، عاری از استثمار و بی‌عدالتی اجتماعی و بدون استعمار و ستم ملی همراه بود.

شکست فاشیسم، همبستگی جهانی نیروها را به نفع کارگران و خلق‌ها تغییر داد و جنبش‌های رهایی‌بخش ملی و استعمارزدایی و مبارزه علیه استعمار را تقویت کرد. اما قبل از هر چیز ثابت کرد که تنها افراد سازمان‌یافته می‌توانند واقعاً به فاشیسم و سیستمی که آن‌را پدید آورده، پایان دهند. خلق‌های متحد می‌توانند به پیروزی‌هایی دست یابند که نامحتمل به نظر می‌رسد.

امروزه اهمیت این پیروزی بیش از هر زمان دیگری مطرح است. در دوره‌ای که سرمایه‌داران و دولت‌های آن‌ها، آمریکا و اتحادیه اروپایی تلاش می‌کنند تا تاریخ را جعل کنند و سهم عظیم خلق‌ها، اتحاد شوروی و جنبش‌های پارتیزانی در پیروزی بر فاشیسم را محو کنند، وظیفه ما مبرم‌تر از پیش است. دشمنان خلق‌ها حتی یک لحظه تردید به خود راه نمی‌دهند که ۹ مه را به عنوان «روز اروپا» معرفی کنند تا محتوای واقعی این تاریخ را تغییر دهند.

امروز، در دوره‌ای که نئوفاشیسم و راست افراطی، تحت تسامح و یا حتی حمایت پرانرژی دولت‌های سرمایه‌داری در حال پیشروی است، وظیفه جنبش سندیکایی طبقاتی است که با حراست از این خاطره نگذارد تا حقیقت تاریخی فراموش شود. سندیکاهای طبقاتی باید با آگاهی‌رسانی حقیقت را به نسل جدید سندیکالیست‌ها منتقل کنند.

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری سالگرد این حماسه را با تأکید مجدد تعهد خود به دفاع از صلح جهانی، حقوق خلق‌ها – به ویژه طبقه کارگر- و به دورنمای سوسیالیستی، تبریک می‌گوید.

زنده باد ۹ مه ۱۹۴۵، روز پیروزی خلق‌ها بر نازیسم و فاشیسم!