stuxnet

سازمان اطلاعات هلند: ارتباط استاکس‌نِت و رَد پای اوکراین

 
تارنگاشت عدالت
 
 
نویسنده: فیل باتلر
مترجم: م. قربانی
برگرفته از: نیو ایسترن آوتلوک
۱۶ فوریه ۲۰۲۴
 
 
 

افشاگری‌های تازه، نقش سیا و موساد را در خرابکاری برنامه هسته‌ای ایران در دولت اوباما برملا می‌کند. رسانه‌های هلند مردی را که نقش مهمی در عملیات اسرائیل و آمریکا برای برهم زدن برنامه هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۷ داشت، شناسایی کردند. با توجه به دیپلماسی تهدید دولت بایدن و هراس افکنی‌های اسرائیل که اخیراً علیه ایران صورت گرفته است، باید منتظر جاسوسی‌های رنگارنگ‌تری باشیم که ایرانیان را هدف قرار دهد. علاوه بر این، افشاگری‌های سرویس جاسوسی هلند شواهدی را ارایه می‌کند که نشان می‌دهد به اصطلاح «رد پای اوکراین» یکی دیگر از داستان‌های ساختگی واشینگتن است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، اریک وَن سابِن، یک مرد ۳۶ ساله تبعه هلند که در آن زمان در دوبی زندگی می‌کرد، از سوی سیا و موساد مأموریت یافت تا ویروسی به نام استاکس‌نِت را در ساختار سانترفیوژ آزمایشگاه غنی‌سازی هسته‌ای نطنز نصب کند. از آن زمان تاکنون کل ماجرا محرمانه و پنهان باقی مانده بود. با این‌حال، جاسوسی و تحریم‌های آمریکا راه را برای توافق هسته‌ای ایران که دولت اوباما آن‌را در سال ۲۰۱۵ یک پیروزی خواند، هموار کرد.

با انتشار این خبر تازه، نمایندگان پارلمان هلند خواستار توضیحات مناسب از دولت شدند.

با نگاهی دقیق‌تر به ماجرای اریک ون سابن و مرگ وی در یک حادثه موتورسیکلت در کم‌تر از یک سال پس از ارتکاب جرم سایبری، سازمان سیا یا موساد در از میان بردن تنها ارتباط بین دو سازمان جاسوسی و حمله به برنامه هسته‌ای ایران نقش دارند. البته رهبری کنونی هلند می‌گوید که آن‌ها هیچ ایده‌ای در مورد این عملیات خطرناک نداشتند. آن‌ها به طور اخص می‌گویند که در مورد استفاده از یک سلاح سایبری جدید به نام ویروس استاکس‌نِت که تولید آن یک میلیارد دلار هزینه داشت، اطلاع نداشتند.

تا هنگام نوشتن این مقاله، نمایندگان آژانس اطلاعات هلند، وزارت کشور و نخست‌وزیر سابق، پتر بالکِنِنده، هنوز راجع به این وضعیت اظهار نظر نکرده اند. اما، پس از انتشار گزارش مجله فولکس‌کرانت، نمایندگان پارلمان خواستار توضیح در مورد این مأموریت و دلایل بی‌اطلاع ماندن پارلمان هلند در مورد جزییات این مأموریت مخفی شدند.

از آنجایی که سرویس اطلاعاتی هلند، دخالت هلندی‌ها در حمله سایبری به صنایع کلیدی دولت‌های خارجی را پنهان کرد، به اصطلاح «رد پای اوکراینی» در انفجارهای خط لوله نورد استریم می‌تواند و باید با دقت بیش‌تری مورد بررسی قرار گیرد. باید از خود پرسید آیا به زودی شاهد ویدیوها یا فیلم‌های خبری از اسرائیلِ ناتانیاهو و سران ارتش اسرائیل یا موساد در یوتوب در باره عملیات جدید ایران لاف‌زنی خواهند کرد. برخی مکن است داستان دیلی تلگراف چند سال پیش را به یاد بیاورند که رییس ارتش اسرائیل، گبی اشکنازی، در جشن بازنشستگی‌اش برای موفقیت استاکس‌نِت شادی می‌کرد.

در نهایت، اخبار اخیر از حملات به ایرانیان، تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران به دلیل ساخت پهباد‌ها و موارد دیگر، و تعداد بی‌شماری از اقدامات تقابل‌آمیز، نشانگر روزهای تاریک‌تری در افق است. بریتانیا هم‌اکنون برای تحریم ایرانیان و صنایع آن خیز برداشته است. بیانیه‌های رسمی خبر می‌دهند که انگلیسی‌ها آماده اند به اقدامات فراتر از تحریم دست بزنند. ما این را در همان لفاظی‌های قدیمی افرادی مثل دیوید کامرون وزیر امور خارجه می‌بینیم که اخیراً گفته است: «رفتار رژیم ایران تهدید غیرقابل قبولی برای بریتانیا و شرکای ما است.»

کامرون هم‌چنین ایران را به تهدید (علیه) مردم بریتانیا و تلاش برای بی‌ثبات کردن غرب آسیا متهم کرد. بار دیگر اقدامات تحریمی، لفاظی‌های دیپلماتیک و تنش‌زدایی از جنگ سرد، ذهنیت‌های جنگ سرد را در غرب به وجود می‌آورد. خرابکاری دو خط لوله اصلی ایران را در چند روز پیش ببیند. تعجب نخواهم کرد اگر یک دهه بعد متوجه شویم که سازمان سیا و موساد فردی هلندی را برای انجام کارهای کثیف خود استخدام کرده اند. حملات آمریکا علیه به اصطلاح نیروهای نیابتی ایران در عراق، سوریه و یمن نیز برای ما تازگی ندارد.

نخبگان غربی در جدیدترین هراس افکنی‌هایشان، روسیه چین و ایران را به تلاش برای سرقت فن‌آوری آمریکایی متهم می‌کنند. اگر همه چیز در روابط بین‌المللی منصفانه بود، دزدی ادعایی باید یک بدافزار یک میلیارد دلاری باشد، که هر چیز دیجیتال را از بین می‌برد. طنز کامل ماجرا آنجا است که متوجه شویم برخی توزیع کننده گل لاله آمستردام در حال پنهان کردن ویروس سایبری از لنگلی* هستند.

 

* لنگلی، محلی در نزدیکی واشینگتن که مقر آژانس اطلاعات مرکزی (سیا CIA) در آنجاست.