سازمان ملل اسرائیل را در لیست سیاه کودک‌کشی قرار داد

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: Kommunisten.de
۱۶ ژوئن ۲۰۲۴

 

 

در گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل متحد، کشورها و سازمان‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند تا مشخص شود که آیا در درگیری‌های مسلحانه به کودکان توجه می‌کنند یا اینکه کودکان را با بی‌احتیاطی به قربانیان جنگ تبدیل می‌نمایند. گزارشی که فهرست کشورهایی را که اقدامات کافی برای حمایت از کودکان انجام نمی دهند، «کودکان در درگیری های مسلحانه» (۲) نامیده می شود و باید پس از ارائه آن به شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ ژوئن منتشر شود.

پیش از این معمول بود که این گزارش تنها پس از ارائه به شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر شود، اما این بار سروصداها از چند روز پیش از آن بلند شد. اسرائیل که برای اولین بار در این لیست سیاه قرار گرفته بود، خشمناک به تهاجم رسانه‌ای پرداخت.

در ۷ ژوئن، “استفان دوجاریک”، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد تأیید کرد که به اطلاع اسرائیل رسانده شده است که این کشور در گزارش سال جاری درباره «کودکان در درگیری‌های مسلحانه» در لیست سیاه گنجانده خواهد شد. این یک سنت قدیمی است که سازمان ملل متحد از سر احترام به کشورهایی جدید وارده در لیست برای اطلاع رسانی  و جلوگیری از درز اطلاعات، با آنها تماس  برقرار می کند.

اما “گیلاد اردان”، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، آن تماس تلفنی را ضبط کرد و بخشی از آن را در یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی منتشر نمود.

سازمان ملل به نوبه خود اعلام کرد که از رفتار اسرائیل در ضبط و انتشار این مکالمه تلفنی «شوکه شده است.»  استفان دوجاریک گفت: «ضبط سفیر اردان از این مکالمه تلفنی و انتشار بخشی از آن در توییتر [X] تکان دهنده و غیرقابل قبول است و صادقانه بگویم، چیزی است که من تاکنون در ۲۴ سال خدمت خود در این سازمان ندیده بودم.

بالاخره: رئیس سازمان عفو بین‌الملل و نماینده ویژه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین از تصمیم سازمان ملل درباره فهرست سیاه استقبال کردند.

“فرانچسکا آلبانِزِه”، نماینده ویژه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در (X) نوشت: «لازم بود که ۱۵۰۰۰ کودک کشته و بسیاری دیگر مثله شوند و ۲۰ هزار کودک یتیم گردند تا اسرائیل در زمره کشورهایی قرار گیرد که مرتکب نقض فجیع قوانین بین المللی کودکان شده اند. بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲، بیش از ۱۴۳۴ کودک فلسطینی کشته و بیش از ۳۲۱۷۵ کودک زخمی شدند که بیشتر آنها به دلیل استفاده از  «خشونت بی حد» توسط نیروهای اسرائیلی بوده است. در همین مدت ۲۵ کودک اسرائیلی که بیشتر آنها توسط فلسطینی ها کشته و ۵۲۴ نفر مجروح شده بودهاند.این فجایع از ۷ اکتبر آغاز نشد.» (https:‎//x.com/FranceskAlbs/status/1799200176810168815)

اگنس کالامار، عضو سازمان عفو بین‌الملل، گفت که گروه‌های حقوق بشر مدت‌هاست که تجاوزات اسرائیل علیه کودکان را مستند کرده‌اند. دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل گفت: «لازم نبود ۱۵ هزار کودک در غزه کشته شود تا اسراییل در این فهرست شرم‌آور گنجانده گردد.»

 

2

 

دیدبان حقوق بشر  نیز تصمیم قراردادن اسرائیل در لیست سیاه کشورها یی که اقدامات لازم برای  حفظ کودکان  در مناقشات نظامی را اتخاذ نمیکنند را تبریک گفت.

 

3

 همانطور که دفتر رسانه ای دولت غزه اخیراً اعلام کرد، از ابتدای اکتبر تاکنون بیش از ۱۵۵۰۰ کودک فلسطینی در حملات اسرائیل به منطقه بمباران شده به قتل رسیده اند. هزاران کودک فلسطینی به شدت مجروح شده اند و تا آخر عمر هرگز از آسیب های جسمی و روانی جنگ بهبود نخواهند یافت.

 ۵۰ هزار کودک در غزه به دلیل سوء تغذیه حاد به درمان فوری نیاز دارند

4

به گفته یونیسف، از هر ۱۰ کودک فلسطینی ۹ نفر در نوار غزه با «کمبود شدید غذایی» روبه‌رو است.

بر اساس گزارش آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA)، بیش از ۵۰ هزار  کودک در نوار غزه به دلیل سوء تغذیه حاد نیاز به درمان فوری پزشکی دارند. این آژانس روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دلیل ادامه محدودیت‌ها در دسترسی به کمک‌های بشردوستانه، مردم نوار غزه با ابعاد ناامیدکننده‌ای از گرسنگی مواجه هستند. تیم‌های UNRWA به طور خستگی‌ناپذیر برای تأمین تجهیزات امدادی به خانواده‌ها تلاش می‌کنند، اما وضعیت مصیبت بار است.»

حداقل ۲۸ کودک در اثر گرسنگی حاصل از محاصره نوار غزه توسط اسرائیل جان خود را از دست داده اند.

“کارل اسکائو”، معاون مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد، این هفته دو روز را صرف بررسی وضعیت اسفناک فلسطینیان کرد و گفت که چالش کنونی «بزرگتر از همیشه» است. او گفت: «وضعیت در جنوب غزه به سرعت رو به وخامت است. یک میلیون نفر در جنوب غزه در گرمای سوزان تابستان بدون آب تمیز یا سرویس بهداشتی در یک منطقه به شدت پر ازدحام در امتداد ساحل به دام افتاده اند. ما مجبور بودیم از درون رود های فاضلاب عبور کنیم.»

سازمان جهانی بهداشت گزارش داد که از ماه اکتبر تاکنون ۸۰۰ کودک در کرانه باختری اشغالی در اثر حملات ارتش اسرائیل یا شهرک نشینان یهودی زخمی شده اند.

نتانیاهو: سازمان ملل در فهرست سیاه تاریخ قرار دارد
با وجود تمام شواهد جنایات جنگی اسرائیل، دولت اسرائیل این اتهامات را رد کرده و از تصمیم سازمان ملل خشمگین است. بنیامین نتانیاهو، رئیس رژیم صهیونیستی متعصب اسرائیل گفت: ارتش اسرائیل  اخلاقی ترین ارتش جهان است و هیچ تصمیم جنون آمیزی از سوی سازمان ملل آن را تغییر نخواهد داد.

نتانیاهو گفت سازمان ملل خود را در “لیست سیاه تاریخ” قرار داده است. او در ایکس نوشت: «سازمان ملل امروز با پیوستن به حامیان قاتلان حماس، خود را در لیست سیاه تاریخ قرار داد.»

کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل در مورد عواقب این تصمیم، سازمان ملل را تهدید کرد: «تصمیم شرم آور آنتونو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای قرار دادن نیروهای مسلح اسرائیل در لیست سیاه، یک اقدام پست است. گوترش که به یاد رئیس جمهور ایران که ده ها هزارنفر از مردم بیگناه را اعدام کرده بود، یک دقیقه سکوت اعلام کرد، اکنون به عنوان دبیرکل یهودی ستیزی که جنایات جنسی حماس و حق دفاع از خود اسرائیل را نادیده گرفت، در تاریخ ثبت خواهد شد. نیروهای مسلح اسرائیل اخلاقی ترین ارتش جهان هستند  و هیچ گزارش ساختگی تغییری در آن نخواهد داد. این اقدام عواقبی برای روابط اسرائیل با سازمان ملل متحد به دنبال خواهد داشت.» (https:‎//x.com/Israel_katz/status/1799117013178085677)

سفارت اسرائیل در برلین حتی ادعا کرد که ارتش اسرائیل «ایمنی غیرنظامیان را در اولویت قرار داده است» و تاکید کرد که «گزارش اخیر سازمان ملل در مورد کودکان و درگیری‌های مسلحانه» یک «گزارش مغرضانه و سیاسی» است که «نقض گسترده حقوق بشر فلسطینی‌ها و تلاش‌های عظیم اسرائیل برای حفاظت از جان بی‌گناهان در هر دو طرف را مورد اغماض قرار می‌دهد.» (https:‎//x.com/IsraelinGermany/status/1801278557802353049)

برای تشکیلات خودگردان فلسطین، تصمیم سازمان ملل برای افزودن اسرائیل به «لیست سیاه» «گام دیگری در تاکید پاسخگویی اسرائیل به خاطر جنایاتش» است.

کنت روث: دادگاه کیفری بین‌المللی باید عملیات نجات گروگان‌ها توسط اسرائیل را بررسی کند
تعدادی از کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل، روش های اسرائیل در آزادی ۴ اسیر در ۸ ژوئن و کشتار مرتبط با آن در اردوگاه آوارگان النصیرات را محکوم کردند. ۱۶ کارشناس اسرائیل را متهم کردند که نیروهای آن در لباس افراد آواره و به عنوان کارمند کمک های بشردوستانه با یک کامیون کمک های بشردوستانه به محل عملیات در اردوگاه پناهندگان نصیرات رسوخ کردند.  این کار طبق قوانین بین المللی ممنوع است و جنایت جنگی محسوب میشود.

 در این عملیات ۲۷۴ فلسطینی کشته و نزدیک به ۷۰۰ نفر مجروح شدند. این فعالان حقوق بشر می گویند اگرچه آنها از رهایی چهار گروگان اسرائیلی از دست حماس خوشحال هستند، اما «حمله اسرائیل به اردوگاه نصیرات با خشونت بیش از حد و اثرات مخرب آن منزجر کننده است.» استتار غیرنظامی ناجوانمردانه بود. این تاکتیک «وحشیگری» اسرائیل را آشکار می کند و در آینده امدادگران بشر دوست واقعی را در معرض خطرات بزرگتری قرار می دهد.

آنها از دولت اسراییل انتقاد می کنند که چرا برای دستیابی به آتش بس و آزادی زودتر اسرا تلاش بیشتری نکرده است.

فرانچسکا آلبانزه گفت: « اسرائیل می‌توانست هشت ماه پیش، زمانی که اولین آتش‌بس و مبادله گروگان‌ها روی میز گذاشته شد، همه گروگان‌ها را زنده و سالم آزاد کند. اما اسرائیل از ادامه ویرانی غزه و نابودی فلسطینی‌ها به عنوان خلق امتناع کرد. این یک واقعیت نسل‌کشی است.»

اقدام ارتش اسرائیل با کشتار هولناک فلسطینیان در اردوگاه آوارگان النصیرات همراه بود. بر اساس گزارش های مختلف، سه اسیر اسرائیلی نیز جان باختند.

 

567

 

دادگاه کیفری بین المللی باید تحقیق کند
کنت روث، مدیر عامل سابق دیده بان حقوق بشر، خواستار رسیدگی دادگاه کیفری بین المللی شد.

وی در گاردین نوشت (۲): «تلفات عظیم فلسطینی‌ها در جریان نجات چهار گروگان توسط ارتش اسرائیل که توسط حماس در ۸ ژوئن گرفتار شده بودند، مستلزم تحقیق است. ربودن و بازداشت این چهار فرد غیرنظامی توسط حماس یک جنایت جنگی آشکار بود، اما ارتش اسرائیل را از الزام به رعایت قوانین بشردوستانه بین المللی در طول عملیات نجات مبرا نمی‌کند.» او در ادامه نوشت: «طبق گزارش وزارت بهداشت در نوار غزه، که ارقام آن به طور کلی معتبر است، حداقل ۲۷۴ فلسطینی در این عملیات کشته و بیش از ۶۰۰ تن زخمی شدند. این وزارتخانه تفاوتی بین مبارزین و غیرنظامیان قائل نیست، اما می گوید که در میان کشته شدگان ۶۴ کودک و ۵۷ زن بودند که ۴۴ درصد از کل کشته شدگان را تشکیل می دهند، از آنجایی که بسیاری از مردان کشته شده در یک بازار نزدیک محل حضور داشتند، می توان حدس زد که بخش بزرگی از آنها نیز غیرنظامی بوده‌اند. قتل این تعداد افراد غیرنظامی بسیار هولناک است.

حقوق بین‌المللی بشردوستانه ایجاب می‌کند که در صورتی که تلفات افرادغیرنظامی مورد انتظار « به نسبت مزیت واقعی و مستقیم نظامی مورد انتظار بسیار زیاد باشد»، نظامیان از حمله خودداری کنند.  میتوان به این نتیجه رسید که عملیات اسرائیل این استانداردها را رعایت نکرده است.

این امر بیشتر صادق خواهد بود وقتی ضرورت این اقدام مطرح می شود. با نجات این چهار گروگان، اسرائیل طی عملیات نظامی خود در مجموع هفت گروگان را زنده نجات داد، ولی در مقابل، در نتیجه توافق آتش‌بس اسرائیل با حماس در نوامبر ۲۰۲۳ بیش از ۱۰۰ گروگان آزاد شدند. کمتر کسی شک دارد که تعامل دیگری برای آزاد کردن گروگان های باقی مانده ضروری نیست. مذاکرات به کندی پیش می‌رود، تا حدی به این دلیل که به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هدف دست نیافتنی خود برای نابودی حماس را بر آزادی گروگان‌ها در اولویت قرار داده است.»

گروگان آزاد شده خواستار شرکت در تظاهرات برای آتش بس شد

آندری کازلوف، یکی از چهار زندانی که در ۸ ژوئن آزاد شد، خواستار شرکت در تظاهرات برای آتش بس و توافق با حماس برای تبادل زندانیان شد. کازلوف گزارش داد که نگهبانانش برای تولد او کیک پخته بودند. رادیو تلویزیون دولتی اسرائیل، کان ۱۱، زندانی اسرائیلی آزاد شده را  پس از صحبت هایش در مورد رفتار شایسته مبارزین جبهه مقاومت نسبت به خود، متهم کرد که رفتار  این می تواند علائم نشان دهنده سندرم استکهلم باشد. زندانیان سابق آندری کوزلوف، شلومی زیو و آلموگ میر گفتند که « آدم ربایانی وجود داشتند که خواستار خیر و سلامتی آنها بودند و از آنها مراقب میکردند ولی  هم زمان از چیزهای سختی که از سر گذرانده بودند تعریف میکردند.

https:‎//youtu.be/87B61ajBJtY