cuba

سازمان CAI آمریکایی فراهم کننده مقدمات کودتاها

 
 
تارنگاشت عدالت
 
نویسنده: لیزت شاوس
برگرفته از: گرانما
۲۵ اوت ۲۰۲۱
 
 

وزیر امور خارجه کوبا تحقیقات MintPress News در مورد استفاده واشنگتن از سازمان Creative Associates International(CAI)  برای اعمال سلطه خود بر جهان را به اشتراک عموم گذاشت.

“برونو رودریگز پاررییا” ، عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست کوبا و وزیر امور خارجه این کشور، سازمان Creative Associates International  را نمای خارجی دولت آمریکا برای فراهم ساختن مقدمات کودتاهای نرم علیه جزیره و دیگر کشورها اعلام کرد.

او در یک سلسله از پیام ها در حساب توییتری خود ، تحقیقات MintPress News را درباره نحوه استفاده واشنگتن از این سازمان برای تقویت هژمونی جهانی خود به اشتراک گذاشت.

وزیر امور خارجه کوبا نوشت: «این سازمان در حال حاضر حداقل در ۸۵ کشور جهان وجود دارد و از تکنیک های قدرت نرم برای تغییر رژیم و تغییرات سیاسی استفاده می کند.»

وزیر خارجه کوبا همچنین خاطرنشان کرد: « بودجه این سازمان تقریباً به طور کامل از طرف واشنگتن تامین می شود»

وی گفت: “این سازمان سالها در کوبا با همکاری سازمان سیا و سایر نهادهای دولتی آمریکا  کار می کرد و از پروژه های مختلف با هدف سرنگونی دولت ما حمایت کرد.

پروژه MintPress News در گزارشی زیر عنوان Creative Associates International (CAI) این سازمان را متهم می کند که «نه به طور کامل اما به اندازه کافی نزدیک به سازمان  CIA است». «در حالی که علیه ارتش مزدوران شرکت بلاکواتر حداقل بازرسی و تحقیق به عمل آمد، که به ننگین شدن نام این شرکت در سراسر جهان انجامید، CAI عملاً مورد توجه عموم قرار نگرفت و در واقع آن طور که مورد نظر هیات مدیره سازمان بود ناشناخته باقی ماند.»

به گفته “تریسی ایتون” ، روزنامه نگار که در مورد عملیات این شرکت در کوبا تحقیق کرده، در جریان تحقیقات چندین بار از کوبا نام برده شده است. به عنوان مثال ، این تحقیقات نشان می دهد که دولت ایالات متحده طی ۲۰ سال گذشته  با Creative Associates قراردادهایی به حجم ۱.۹۸۸.۱۳۸.۵۱۵دلار بسته است.

وی در ادامه می گوید«Creative Associates International  سالهاست که با سازمان سیا و سایر نهادهای دولتی  آمریکا همکاری نزدیک دارد و تعدادی از پروژه های پیچیده ایی که کوبا را هدف قرار می دهد، هدایت و نظارت می کند ، که همه آنها دارای یک هدف است: سرنگونی دولت کمونیستی.

شاید بدنام ترین پروژه CAI توسعه و تکامل برنامه ای شبیه به توئیتر به نام Zunzuneo باشد. در گزارش تحقیقات آمده بود،  که « در ابتدا Zunzuneo یک وسیله ارتباطی بسیار مفید بود ، اما به تدریج طراحان این برنامه، آن را با پیام‌های تغییر رژیم پر کردند ، با این هدف که در نهایت همه کاربران را به شرکت در تظاهرات و تحریک انقلاب رنگین در این جزیره  کارائیب وادار سازند». گزارش فوق در ضمن نشان میدهد که چگونه دولت ایالات متحده سعی کرد نقش خود را در توسعه و تکامل این آپلیکیشن مخفی کند به این صورت که کوشش کرد “جک دورسی” مدیرعامل توییتر را برای خرید شرکت Zunzuneo  مجاب سازد تا نقش خویش را مخفی نماید.

بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ ، CAI  «مزدوران خود را برای تغییر رژیم جزیره» به خدمت گرفت بدین صورت که تحت عنوان کارزار جعلی روشنگری در مورد HIV / AIDS ” فعالان جوان از سراسر آمریکای لاتین را به کوبا  آورد. آنها همچنین «تلاش کردند تا جامعه جوانان علاقمند به موسیقی هیپ هاپ کوبا را به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهداف خود مورد استفاده قرار دهند و از این رو در سال ۲۰۰۹ “راجکو بوزیچ” ، مروج موسیقی و کارشناس انقلاب‌های رنگی صرب را به جزیره فرستادند و او سعی کرد رَپرهای کوبایی را بیابد و برای همکاری با این پروژه جلب کند.»