griechenland

سانحه کاری و فراخوان به اعتصاب

تارنگاشت عدالت

 

 
برگرفته از:روزنامه کار، ارگان حزب کمونیست اتریش
۵ نوامبر ۲۰۲۱
 

در حال حاضر در یونان مبارزات کارگری  در بخش‌های مختلف کشور تشدید پیدا می‌کند. همان‌طور که قبلاً گزارش کردیم کارگر بندر، “دیمیتریس داگلیس” که در کنسرن انحصاری چینی “کاسکو” در بندر “پیرئوس” کار می‌کرد، طی سانحه‌ای در حین کار جان خود را از دست داد، که منجر به اعتراضات گسترده کارگری گردید.  سندیکای کارگری  مبارز در محل ENEDEP توانست طی اعتصاب ۷ روزه  خواسته‌های مرکزی خود را به کنسرن و به دولت تحمیل کند که شامل ایجاد کمیته‌های بهداشتی و ایمنی با شرکت  اعضای سندیکای ENEDEP  بود.
این‌که اساساً کنسرن نامبرده سندیکای ENEDEP  را به عنوان شریک مذاکره به رسمیت شناخته خود یک پیروزی بزرگ است. این سندیکا همراه سندیکای مبارز ملی PAME، جبهه مشترک طبقه کارگر را سازماندهی می‌کند. همرزمان سندیکایی  در همبستگی با کارگران اعتصاب کننده بندر، در اواخر اکتبر  رژه موتور سواران از آتن به بندر پیرئوس را سازماندهی کردند. ENEDEP   اعلام کرد که به مبارزه خود برای رسیدن به قرارداد جمعی  با شرایط بهتر ادامه خواهد داد و در روزهای ۵ و ۶ نوامبر یک اعتصاب ۴۸ ساعته سازمان خواهد داد.
با تشدید سوانح کاری ، مبارزه نیز  شدت پیدا می‌کند
کارگران با مبارزه خود به این اوهام پایان می‌دهند که کنسرن “کاسکو” خط مشی به ویژه کارگردوستانه‌ای  را دنبال می‌کند. آنها در اعلامیه خود به شرایط بد کار ۱۲ ساعته در روز، تشدید کار درشیفت‌ها و فقدان مقررات ایمنی و همین‌طور وضعیت زندگی و کار «گروگان گونه» کارگران موقت اعتراض می‌کنند.
البته نه تنها در کنسرن “کاسکو” بلکه در کنسرن‌های دیگر در یونان نیز کارگران و سندیکاها خواستار جلوگیری از سوانح کاری قابل پیشگیری و حق داشتن مقررات ایمنی هستند. مثلاً  یک کارگر شرکت “اونیسول” پس از برق گرفتگی دچار سوختگی شدید شد. کارگران به فراخوان سندیکا محل کار خود را ترک کردند و همبستگی خود را با همکار خود که در بیمارستان بستری شده بود به نمایش گذاشتند. باوجود کوشش شرکت “اونیسول” برای بازگرداندن کارگران به کارخانه، کارگران به خاطر بهبود شرایط کار و ایمنی  در محل کار، تظاهراتی را در شهر  برپاکردند و سندیکای محلی اعلام اعتصاب کرد.
بااین نشانه پرقدرت همبستگی متقابل  و استقلال سیاسی در مقابل سیاست شرکت و رهبری کنسرن و همین‌طور سندیکاهای دولتی و با وجود  جو بدبینی، باید مبارزه در یونان سرمشقی برای ما باشد  تا به همین صورت مبارزات کارگری را در کشور خود سازماندهی کنیم. بیش از هرزمان دیگری ما در اتریش شاهدیم که زور و ورزش کردن و تعامل در پس درهای بسته هیچ چشم‌انداز مثبتی برای کارگران دست به مزد فراهم نمی‌کند.