ilanbaruch_dr

سفرای سابق اسرائیل: آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد آپارتاید است!

تارنگاشت برلینر تسایتونگ

 

نویسنده: ایلان باروخ، دکتر آلون لیل
مترجم: مینا صابری
برگرفته از: مجلۀ هفته
۱۵ شهریور ۱۴۰۱

به عنوان سفیران سابق اسرائیل در آفریقای جنوبی، ما به طور مستقیم واقعیت آپارتاید و وحشت ناشی از آن را تجربه کردیم. ما سپس با چشمان خود دیدیم که قربانیان و متحدانشان چگونه با این بی عدالتی مبارزه کردند. و چگونه جهان به تدریج به آنها در مبارزه برای پایان دادن به آپارتاید در آفریقای جنوبی پیوسته است.

در پس زمینه این تجربه، نگرانی ما در مورد واقعیت در کرانه باختری و همچنین در اورشلیم شرقی، جایی که آپارتاید را همانطور که از آفریقای جنوبی می شناختیم، می یابیم، اکنون به معنای واقعی کلمه در حیاط خلوت خودمان لانه کرده.

به عنوان دو اسرائیلی که تمام زندگی حرفه ای خود را وقف نمایندگی منافع اسرائیل کرده اند، برای ما دردناک است که ببینیم چگونه کشور ما امروز به این بی عدالتی ها را در سرزمین های اشغالی فلسطین ادامه می دهد.

ما ارزیابی غم انگیز اما درست اسقف آفریقای جنوبی فرانک چیکان و دیگر اعضای هیأت حقیقت یاب شورای جهانی کلیساها (WCC) را در جریان دیدار آنها از اسرائیل و فلسطین در اوایل سال جاری تائید می کنیم.

از طریق آنها مطلع شدیم که مجمع عمومی WCC این روزها در کارلسروهه تشکیل جلسه می دهد و از جمله در مورد قطعنامه آپارتاید اسرائیل قرار است بحث شود.

بسیاری در غرب در مورد واقعیت در سرزمین های فلسطینی سکوت می کنند.
ما امیدواریم که اعضای مجمع عمومی واقعیت در اراضی اشغالی فلسطین را به همان شکلی که هست به رسمیت بشناسند:

به عنوان آپارتاید با انجام این کار، آنها گامی قاطع در جهت ترویج صداقت و عدالت برخواهند داشت، در حالی که بسیاری از کشورهای غربی همچنان به سکوت خود ادامه می دهند.
برای بیش از نیم قرن، اسرائیل برای تغییر جغرافیا و تغییر ترکیب جمعیت انسانی سرزمین های اشغالی فلسطین از طریق یک سیاست شهرک سازی گسترده – سیاستی غیرقانونی بر اساس قوانین بین المللی- تلاش کرده است.

این شهرک‌ها بین و اطراف جوامع فلسطینی واقع شده‌اند و به‌اصطلاح مردم فلسطینی را در جزایری محاصره شده اسیر میکند.

اسرائیل با منزوی ساختن این جوامع در شبکه های پراکنده و محاصره جمعیت را تحت کنترل خود نگه می‌دارد و کنترل خود را بر آن‌ها تشدید می‌کند – این رفتار شباهت غیر قابل تصوری به بانتوستان‌های آپارتاید آفریقای جنوبی دارد.

تکه تکه شدن کامل جغرافیایی کرانه باختری از آنچه که ممکن است برای فلسطینی ها «همبستگی سرزمینی» باشد جلوگیری میکند – یعنی امکان ایجاد یک سرزمین فلسطینی به هم پیوسته فلسطینی.

در مورد قصد اسرائیل برای جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین و تحکیم حاکمیت نظامی خود بر فلسطینی ها تردیدی باقی نمی گذارد.

آپارتاید همچنین در کرانه باختری با یک نظام حقوقی دوگانه تقویت شده است.

در حالی که شهرک نشینان اسرائیلی تحت قانون مدنی اسرائیل با حقوق مدنی و سیاسی کامل زندگی می کنند، فلسطینی ها تحت قوانین نظامی در همان سرزمین زندگی می کنند و هیچ نفوذی بر هیئت حاکمه ندارند.

دو نظام حقوقی بر اساس معیارهای قومی
آیا سیاست جداسازی و نظام حقوقی دو مرحله ای مبتنی بر تبعیض ملی و قومی می تواند چیزی جز آپارتاید باشد؟

سازمان‌های حقوق بشر برجسته اسرائیلی و بین‌المللی مانند یش دین، دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل پس از تحقیقات کامل به این نتیجه رسیده‌اند که جنایت آپارتاید، همانطور که در اساسنامه رم تعریف شده است، در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در حال اجراست.

همچنین باید تاکید کرد که اگر این که رفتار اسرائیل با فلسطینیان را به عنوان آپارتاید توصیف کنیم، به معنی ضدیهودی بود نیست.

ما به عنوان اسرائیلی‌های یهودی معتقدیم که استفاده از یهودستیزی به عنوان ابزاری برای دستیابی به یک هدف سیاسی، بی‌توجهی آشکار به معنای این اصطلاح بوده و سو استفاده از این واژه است.

ما همچنین نگران تلاش دولت آلمان برای تحت فشار قرار دادن WCC برای جلوگیری از تصویب قطعنامه آپارتاید اسرائیل هستیم.

اسرائیل در حال دور شدن از دیدگاه بنیانگذارانش است.

این سیاست ها ظاهراً برای حمایت از اسرائیل است، اما در واقع باعث می‌شود که اسرائیل بیشتر و بیشتر از دیدگاه دموکراتیک پدران بنیان‌گذارش دور شود.

زمان آن فرا رسیده است که کلیساهای سراسر جهان و دوستان اسرائیل آگاه شوند که آنچه در دهه ها پیش در آفریقای جنوبی شاهدش بودیم در اسرائیل در حال تکرار است.
با مشاهده نقش حیاتی کلیسا در از بین بردن آپارتاید در آفریقای جنوبی داشت، ما خوشحالیم که دهها سال پس از آن، از آنجایی که موضوع آپارتاید هنوز مطرح است، بازیگران اصلی آن همچنان در برابر بی عدالتی ایستادگی می کنند.

ما امیدواریم که بقیه جامعه بین المللی از جمله آلمان برای پایان دادن به آپارتاید در سرزمین های اشغالی فلسطین و تامین آینده ای برابر، کرامت انسانی و امنیت برای فلسطینی ها و اسرائیلی ها اقدام دیپلماتیک قاطعی انجام دهند.

 

ایلان باروخ به عنوان سفیر اسرائیل در آفریقای جنوبی، نامیبیا، بوتسوانا و زیمبابوه کار کرده است.
دکتر آلون لیل سفیر اسرائیل در آفریقای جنوبی و مدیرکل وزارت امور خارجه اسرائیل بود.