KKE

سوسیالیسم راه حل بربریت است

 

تارنگاشت عدالت

 

 
برگرفته از:روزنامه کار (اطریش)
۱۱ مه ۲۰۲۱

 

مصاحبه با (Kostas Papadakis)، عضو حزب کمونیست یونان در پارلمان اروپا

 

 

 

س: بیماری همه گیر چه تاثیری بر یونان گذاشته و دولت چگونه با آن برخورد می کند؟

پ: ما در وسط موج سوم بدترین بیماری همه گیر قرار داریم که دولت مسئولیت کیفری آن را بر عهده دارد. تا به امروز یونان ۸۰۰۰ قربانی و هزاران نفر مبتلا به بیماری کورونا داشته است. کارکنان پزشکی و پرستاری و اتحادیه های صنفی آنها علناً  شکوه دارند که صدها بیمار علیرغم اینکه نیازمند تنفس مصنوعی هستند ، در خارج از بخشهای مراقبت ویژه (ICU) باقی می مانند و جان خود را از دست می‌دهند. بیمارستان های دولتی در آتیکا پر از تخت‌های سفری است ، عملیات جراحی متوقف شده و هزاران آزمایش و درمان به حالت تعلیق در آمده است. همه اینها نتایج سیاستی است که بر اساس بخشنامه های اتحادیه اروپا ، کارگران را مجبور به حضور در محل کار می کند تا سود کارفرمایان تأمین گردد. وضعیت اسف بار در سیستم حمل و نقل عمومی ، که با تعداد کم سرویس و تعداد زیاد مسافرانی که مانند ساردین در هم چپیده‌اند در واقع محل مناسبی برای پرورش و انتقال ویروس است، بیش از یک سال است که ادامه دارد. دولت در حالی که ادعا می کند که نمی تواند از امروز به فردا وسایل حمل و نقل عمومی “خلق کند” در واقع از کارفرمایان حمایت می کند. بدون استخدام گسترده پزشکان ، پرستاران و  ایجاد واحدهای مراقبت های ویژه، بیمار بزرگ و واقعی سیستم بهداشت عمومی باقی می ماند و لی  دولت با سماجت ادعا می کند که سیستم  بهداشتی محکم و پابرجاست  و فقط تحت فشار قرار دارد  و  به همین دلیل حتی از تصرف کلینیک های بزرگ خصوصی امتناع می‌ورزد و با عوام فریبی دست به دست SYRIZA داده تا کلینیک های خصوصی را نیز به دولت اجاره دهد و حتی هزینه بیمارستان‌ها را برای هر تخت از ۸۰۰ به ۱۶۰۰ یورو دو برابر کند و برای صاحبان کلینیک دور جدیدی از سودآوری را تضمین  نماید. دولت حتی تا آنجا پیش رفته است که متخصصان را از بخش‌های دولتی  که در هرحال با کمبود پرسنل روبه رو است به کلینیک های خصوصی منتقل نماید.

در مورد واکسیناسیون ، دولت دموکراسی نوین (ND) از طرح اتحادیه اروپا حمایت می کند و آن را پوشش می دهد ، که بر اساس منافع شرکت های بزرگ دارویی ، پیشنهاد حزب کمونیست مبنی بر این که مردم باید بتوانند از هر نوع واکسن بین المللی موجود،  موثر و بی خطر استفاده کنند،  را رد می کند که نهایتاً  به معنی تلقیح مردم با سرعت لاک پشتی است. در حقیقت ، طبق پیشنهادی از طرف دولت یونان ، اصطلاحاً “گواهی سبز دیجیتال” در سطح اتحادیه اروپا تبلیغ می شود ، ابزاری که کارفرمایان را از رعایت پروتکل های بهداشتی معاف می کند و زمینه را برای آزادسازی داده های پزشکی برای تجاری سازی در متن اقتصاد به اصطلاح دیجیتال آماده می سازد. دولت در مواجهه با این مسئولیت عظیم تلاش می کند تا گسترش ویروس را به گردن تظاهرات بیندازد ، گرچه طبق شواهد علمی هم در سطح بین المللی و هم در یونان تظاهرات مسئول افزایش موارد بیماری نیست. علاوه بر این ، تظاهرات با رعایت کلیه قواعد بهداشتی در حالی صورت می گیرد که نیروهای سرکوبگر ، تحت مسئولیت دولت ، همه پروتکل های محافظتی را نقض می کنند و در زمانی  که دولت در هنگامه یک بیماری همه گیر در حال گسترش سرکوب معترضان و اعتصاب کنندگان در مبارزه خود علیه سیاست های ضد کارگری است .

س: مواضع حزب کمونیست یونان (KKE)  در رابطه با بهداشت و بیماری همه گیر چیست؟

پ: به عنوان اقدامی فوری ، حزب کمونیست یونان تصرف کلینیک های خصوصی و ملی کردن کل بخش بهداشت خصوصی بدون هیچ گونه جبرانی را نام برده و مورد تأکید قرارداده است. ما اقدام سریع برای حفاظت از کارگران در محل کار ، حمل و نقل عمومی ، مدارس و دانشگاه ها را دارای اولویت می‌دانیم. KKE برای استخدام گسترده کارکنان ثابت که برای تقویت قاطع سیستم بهداشت عمومی و تقویت مراقبت های بهداشتی اولیه لازم است، برای تخصیص مرکزی و استفاده از کلیه ساختارهای بهداشتی در کشور به طوری که سیستم بهداشت عمومی در کشور به یک سیستم واحد بیمار تبدیل نشود، برای اقدامات ایمنی و بهداشتی برای کارمندان بهداشت عمومی و خصوصی ، آزمایشات منظم و رایگان در همه مکان ها مبارزه می کند.

 در بحبحه همه گیری حزب کمونیست در مقابل سیاست اروپایی دولت، در برابر خواسته های SYRIZA برای “استمهال” در مورد همه گیری ، که از همان لحظه اول در شعار “ما بعداً حل خواهیم کرد” و همچنین در پیشنهاد خود برای وزیر بهداشت  مشترک که از اتحاد سیاسی این حزب با ND پرده برداشت ، دست به انجام یک اقدام مبارزه‌جویانه گسترده زد. از طریق صفوف PAME ، قطب طبقاتی جنبش کارگری ، کمونیست های یونان در سازماندهی تظاهرات اعتصابی در تاریخ ۱ مه ، اعتصاب سراسری در ۲۶ نوامبر  و بسیج مکرر کارگران در بخش‌های بهداشت، در کارخانه ها با اقدامات عملی دیگر، اقداماتی، که به شدت در مخالفت با اقدامات سرکوبگرانه دولت قرار داشت پیش قدم شدند. آنها با رعایت کلیه اقدامات محافظتی ، خواستار “بی انضباطی سازمان یافته”شدند و نشان دادند که تا چه حد فعالیت کارآفرینان در بخش بهداشت منسوخ شده است و فوریت و به موقع بودن خواسته های مردمی مبارزه برای مصادره ساختارهای خصوصی، لغو تمام حق ثبت اختراعات داروها و واکسن ها و همه چیز برای بهداشت عمومی و رایگان را برجسته کردند. آنها تنها راه واقعی را برای مبارزه با دشمن واقعی ، یعنی سیستم استثمار پوسیده ، ارائه کردند. آنها ثابت می کنند که چرا قدرت کارگران ، اجتماعی شدن وسایل تولید ، برنامه ریزی مرکزی بر اساس نیازهای روزافزون اجتماعی و سوسیالیسم تنها پاسخ به بربریت بی بند و باری امروزی است. آنها نشان می دهند که در این سرزمین جدا یی از اتحادیه اروپا و از هر انجمن سرمایه‌محور دیگری برای مردم مثبت خواهد بود.

س: روند بحران سرمایه داری در یونان چگونه است؟

پ: دولت ، با بهره گیری از همه گیری، بحرانی که همه گیرتر از بحران قبلی سرمایه داری است، در حال حمله خشونت بار به حقوق کارگران و مردم است. در یونان نیز هزاران کارگر بیکار هستند. هزاران نفر از کارگران ، چه در کار های موقت و چه در سایر برنامه های افزایش سود شرکت ها ، متحمل زیان شدید درآمدهای خود شده اند. هزاران کارگر بدون تدابیر محافظتی ، تحت ساعت کار غیرانسانی جدید ، با مزد کم  کار می کنند. دولت برای جلوگیری از سازماندهی مقاومت کارگران در برابر حمله به سلامتی ، درآمد ، حق کار پایدار و با حقوق کامل و ایجاد آرامش و سکوت قبرستان از سیاست قفل Lockdown  استفاده می کند. به اصطلاح صندوق اقتصادی اتحادیه اروپا و برنامه های مربوط به بهبود اقتصاد ملی کشورها چیزی بیش از برنامه اتحادیه اروپا و هر نوع بورژوازی دیگری برای تأمین سودآوری سرمایه و استفاده از منابع صندوق اقتصادی اتحادیه اروپا برای سنگین‌تر کردن بار مردم نیست. این صندوق یک ابزار توسعه بی طرف و خنثی نیست ؛ برعکس ، مردم اروپا هزینه های زیادی را برای آن پرداخت خواهند کرد و هر پرداخت با پیش شرط‌ها و اقدامات و سازوکارهای ضد مردمی جدیدی همراه خواهد بود. این اساساً یک “یادداشت فوق العاده” فرا اروپایی است که در یونان مورد استقبال همه طیف های طرفدار اتحادیه اروپا قرار دارد. سیاست “معامله سبز” اتحادیه اروپا با انرژی های تجدیدپذیر بسیار گران قیمت ، در یونان توسط ND ، SYRIZA  و همه احزاب بورژوایی پشتیبانی می شود ، که فقط با لابی های “اقتصاد سبز” رفیقند و در مقابل محیط زیست و مردم  خصمانه عمل می کنند، به این صورت که مردم  باید مخارج حمایت دولت از سرمایه گذاری “سبز” کنسرن‌ها ، “برق سبز” بسیار گران قیمت و مالیات های غیر مستقیم “سبز” را عهده دار شوند. دولت یک شرارت ضد کارگری جدید از جمله تمرکز بر لغو هفته هشت ساعته و اضافه کار ، محدودیت شدید حق اعتصاب ، محدود کردن حقوق اتحادیه های کارگری ، اعمال کنترل دولت بر اتحادیه های کارگری و برچیده شدن حق اعتصاب در دست اجرا دارد که آماده طرح در پارلمان است.  

برخورد و مواضع KKE در برابر بحران چیست؟

پ: مهم است که کمونیست ها و اتحادیه های طبقاتی در یونان در حین قرنطینه فعالیت خود را متوقف نکردند و از حقوق کارگران و فقرا دفاع کردند .KKE  مبارزه مهمی را برای تفهیم کارگران از ماهیت بحران انجام می دهد ، که خود را در کندی رونداقتصاد قبل از همه گیری نشان داد ، که بحران را تسریع و تعمیق می کند و علت وجودی آن نیست. زیرا این بحران به دلیل عملکرد عادی سیستم سرمایه داری ، به دلیل انباشت بیش از حد سرمایه ناشی از تصرف شخصی تولید اجتماعی است. ما نشان دادیم که هیچ شکلی از مدیریت بحران ، نه سیاست مالی گسترده و نه محدود ، نمی تواند تخریب نیروهای تولیدی را که بحران سرمایه داری به ناچار با خود به همراه دارد ، خنثی کند. این امر تأکید می کند که عارضه جنبی  لازم یک سیاست ضد کارگری، تشدید سرکوب است که در مورد هر یک از اشکال دولت بورژوازی صدق می کند. شکل ناهموار بحران و پیامدهای آن بر تغییر توازن قدرت تأثیر می گذارد و تناقضات را بین اتحادهای امپریالیستی و کشورهای سرمایه داری و همچنین در داخل اتحادیه اروپا و به ویژه منطقه یورو بیشتر می کند. مبارزه برای برتری در سیستم امپریالیستی بین ایالات متحده آمریکا و چین ، مبارزه برای کنترل بازارها ، منابع انرژی و مسیرهای حمل و نقل دریایی و کنترل بازار دیجیتال و به اصطلاح سبز در حال تشدید است. کانون خطر یک جنگ بزرگ امپریالیستی در حال رشد و گسترش است. تحولات در دریای مدیترانه شرقی ، با تجاوز بورژوازی ترکیه و درگیری عمیق بورژوازی یونان در برنامه های امپریالیستی ایالات متحده ، ناتو و اتحادیه اروپا ، که یونان از طریق پایگاه هایی که از این سر تا آن سر کشور ایجاد شده، نگران کننده است. سایر کشورها به پایگاه حملات ایالات متحده و ناتو تبدیل می شوند.

حزب کمونیست یونان از کارگران و فقرا ، که از وضعیتی که با آن روبرو هستند و بن بستی که در آن قرار دارند ، ناراضی و نگرانند، دعوت می کند به عضویت در حزب درآیند ، گامی بردارند تا مبارزه خودرا با اتحادیه ها و سایر ارگانهای جنبش مردمی سازماندهی کنند و مبارزه کنند که دیگر مجبور به پرداخت هزینه بحران سرمایه داری نباشند. بایدمبارزه خود را برای محافظت از حقوق و حقوق کارگران افزایش داد ، باید از بیکاران حمایت کرد ، باید مبارزه علیه دولت ، اتحادیه اروپا و گروه های تجاری را که سعی در از بین بردن افزایش حقوق ، حقوق بازنشستگی ، امنیت اجتماعی ، کار و حقوق دموکراتیک برای حقوق بشر دارند ، را تشدید کرد. حق حفاظت از سلامت ، مبارزه با تضییع حقوق دموکراتیک مردم به بهانه ویروس کرونا ، علیه سرکوب ، پلیس و دولت پلیسی ، جاسوسی و کنترل را شدت بخشید. ویروس کرونا قابل درمان است. اما سرمایه داری یک ویروس لاعلاج است و تا زمانی که مردم تصمیم بگیرند که به صحنه بیایند ، بشریت را با فقر ، بحران ، بیکاری ، جنگ و تخریب محیط زیست رنج خواهد داد. سوسیالیسم تنها راه حل معاصر و واقع گرایانه این بربریت است.