hunger

شاخص گرسنگی در جهان در سال ۲۰۲۱

تارنگاشت عدالت

 

 
برگرفته از:روزنامه کار ارگان حزب کمونیست اتریش
۱۶ اکتبر ۲۰۲۱

 

۸۱۱ میلیون نفر انسان در چنگال گرسنگی

هدفی که سازمان ملل اعلام کردهف مبنی براین که تا سال ۲۰۳۰ گرسنگی در سطح جهان از بین برود، دور از واقعیت است.  پیش‌بینی‌ها  بیشتر در این سمت و سو است که برتعداد مردمان گرسنه در سطح جهان افزوده خواهد شد.
در بین هر ۱۰ نفر، حداقل یکی گرسنه است
شاخص گرسنگی در سطح جهان WHI که همه ساله به روز می‌شود خود از چهار شاخص دیگر تشکیل می‌شود که در ارتباط نزدیک با وضعیت گرسنگی در یک کشور قرار دارد:
•    سوءتغذیه،
•    میزان عقب‌ماندگی رشد اطفال،
•    لاغری در بین کودکان و
•    مرگ و میر کودکان.
این شاخص‌ها را که با یکدیگر  جمع کنیم برای هرملت ارزش‌هایی بین صفر تا صد پدید خواهد آمد که صفر به معنی عدم وجود گرسنگی است.
درحالی که حداقل در میانگین جهانی و در مدت زمانی طولانی نمرات محاسبه شده WHI به تدریج (هرچند با نرخ‌های رو به کاهش) عقب رفته است ولی در ۵ سال گذشته تعداد افرادی که دچار سوءتغذیه بودند در این بین به ۸۱۱ میلیون نفر رسیده است. یعنی در بین هر ۱۰ نفر حداقل یک نفر  دچار سوءتغذیه است. تعداد این افراد در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۶۹۰ میلیون نفر بود. براساس این گزارش این امر می‌تواند روند معکوس  در سه شاخص دیگر را نیز پیش‌بینی کند که به معنی تشدید وخامت قابل توجه وضعیت در سال‌های آینده خواهد بود.
درگیری‌های مسلحانه و تغییر شرایط اقلیمی
این گزارش یکی از فاکتورهای تشدیدکننده مهم معضل گرسنگی را مناقشات مسلحانه اعلام می‌کند. از این رو کشورهایی که دارای بالاترین درجات WHI هستند، نه تنها با استثمار اقتصادی امپریالیستی روبه رو هستند ، بلکه در عین حال به صحنه جنگ‌های داخلی و تجاوزات نظامی کشورهای خارجی تبدیل شده‌اند. به عنوان مثال باید از یمن نامبرد که پس از سومالی بالاترین درجه در طبقه بندی WHI را به خود اختصاص داده است. درجه سوءتغذیه برابر ۴۵،۴٪، میزان عقب‌ماندگی رشد اطفال ۵۱،۴٪، میزان لاغری اطفال ۱۵،۱٪ و نرخ مرگ و میر اطفال ۵،۸٪ می‌باشد. این کشور تحت محاصره زمینی، هوایی و دریایی مناطق زیر کنترل شورشیان حوثی قرار دارد ،  که توسط عربستان سعودی با حمایت ایالات متحده آمریکا اعمال می‌شود  و مانع از کمک رسانی و باعث تشدید قحطی در این کشور شده است.
تنها کشوری که وضعیتش در طبقه بندی WHI «بسیار جدی» برآورد شده ولی با مناقشات نظامی روبه‌رو نیست، کشور ماداگاسکار است. در اینجا نقش عمده در ایجاد چنین وضعیتی ناشی   از تغییر شرایط اقلیمی است. خشکسالی‌های مکرر جنوب کشور را به لبه پرتگاه قحطی سوق داده است. نرخ سوءتغذیه در ماداگاسکار بالغ بر ۴۳،۲٪ است که این کشور را به یکی از ۵ کشور با بالاترین ضریب تبدیل کرده و این روند از یک دهه پیش آغاز شده و هنوز نیز ادامه دارد.
پیش‌بینی
گزارش WHI می‌گوید: «باوجود تعهدات الزام آور بین‌المللی برای از بین بردن گرسنگی تا سال ۲۰۳۰، گرسنگی در بسیاری از کشورها گسترش پیدا می‌کند». در برخی از کشورها مثل یمن، ماداگاسکار و جمهوری افریقای مرکزی که در هرحال دارای سطح بالای گرسنگی هستند، نرخ WHI  از سال ۲۰۱۲ مدام در حال بوده افزایش است. در کشورهای دیگر نیز مثل جمهوری کنگو و یا لسوتو وضعیت از سال ۲۰۱۲ وخیم‌تر شده است.
بنابر پیش‌بینی‌های WHI تا سال ۲۰۳۰، حداقل ۴۷ کشور نخواهند توانست ارزشWHI خود را به زیر ۱۰  که مرز سطح گرسنگی  پایین تعیین شده،کاهش دهند. در بین این‌ها ۲۸ کشور در افریقا و در جنوب صحرا  قرار گرفته‌اند و بقیه در جنوب آسیا، شرق و جنوب شرقی آسیا، غرب آسیا، شمال افریقا تا آمریکای لاتین و جزایر کارائیب پخش شده‌اند. علاوه برآن تا سال ۲۰۳۰ برای تمام قاره افریقا افزایش تعداد مردمی که با معضل سوءتغذیه روبه رو خواهند بود، پیش‌بینی می‌شود.
مضاف برآن به روشنی قابل رویت است که در اغلب کشورهایی که در آنها گرسنگی کاهش می یابد، مقدار کاهش نسبی مدام کمتر می‌شود. از سال ۲۰۱۲ ما در تنها ۱۴ کشور شاهد بهبود وضعیت هستیم.
گزارش مزبور به این نتیجه می‌رسد: «از هرزمانی بهتر قابل رویت است که  ما نخواهیم توانست تا سال ۲۰۳۰ بر گرسنگی غلبه کنیم و موفقیت‌های ما تاکنون استوار و پایا نبوده است.»