assange

شکایت از «سیا»!

تارنگاشت عدالت

 

برگرفته از: عصرما، ارگان حزب کمونیست آلمان
۱۹ اوت ۲۰۲۲
 

دو وکیل جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس، که برای استرداد در بریتانیا بازداشت است، علیه سازمان اطلاعات خارجی آمریکا، «سیا» و مدیر سابق آن، مایک پمپئو – به دلیل جاسوسی شکایت کرده اند. در این دادخواست ادعا شده است که «سیا» داده‌های تلفن و رایانه وکلا را کپی و مکالمات آن‌ها را ضبط کرده است.

مارگارت راتنر کونستلر (Margaret Ratner Kunstler) و دبورا هربک (Deborah Hrbek)، دو وکیل جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس، که برای استرداد در بریتانیا بازداشت است، علیه سازمان اطلاعات خارجی آمریکا، «سیا» و مدیر سابق آن، مایک پمپئو – به دلیل جاسوسی شکایت کرده اند.

در این دادخواست ادعا شده است که «سیا» داده‌های تلفن و رایانه وکلا را کپی و مکالمات آن‌ها را ضبط کرده است. بدین ترتیب این، حق حریم خصوصی منطبق با قانون نقض شده است. این جاسوسی در سفارت اکوادور در لندن در دوران پناهندگی آسانژ انجام گرفت و گفته می‌شود که «سیا» با شرکت امنیتی سفارت Undercover Global  برای جاسوسی از آسانژ، وکلای او، روزنامه‌نگاران و بازدیدکنندگان همکاری کرده است.

روزنامه‌نگاران چارلز گلس (Charles Glass) و جان گوتز (John Goetz) نیز به این شکایت پیوستند که مکالمات آن‌ها با آسانژ نیز شنود شده بود.

رابرت بویل (Robert Boyle)، وکیل شاکیان، اشاره کرد که حق آسانژ برای یک محاکمه عادلانه «بیش از پیش به خطر افتاده است»، زیرا دولت ایالات متحده از ماهیت مذاکرات آگاه است. بویل به خبرنگاران گفت: «در پاسخ به این فعالیت‌های آشکارا خلاف قانون اساسی، باید اقدامات تنبیهی، تا رد پرونده یا پس گرفتن درخواست استرداد انجام شود.»

جولیان آسانژ در حال حاضر در بلمارش، یک زندان فوق امنیتی در بریتانیا، نگهداری می‌شود. در صورت استرداد به آمریکا که وزیر دادگستری انگلیس قبلاً آن‌را تأیید کرده است، ۱۷۵ سال زندان در ایالات متحده در انتظار او خواهد بود.